Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dvd-brännar frågor


Big_Hobbit

Rekommendera Poster

Hejsan!

Funderar på att skaffa en DVD-brännare för att ersätta min gammla 16x cd-brännare. Kanske en dum fråga men om man har en DVD/CD kombo och en DVD/CD brännar kombo kan man då med rätt program bränna över en "köp" DVD till en tom DVD skiva så att man kan använda den i en vanlig DVD spelare. Vad behöver man isåfall för att göra detta förutom brännaren? Har också hört att det finns två format och sen dual-layer, vad skall man satsa på idag som är prisvärt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp duallayer. Kostar bara någon enstaka hundralapp mer än en "vanlig" dvd-brännare. Och de är ju så billiga ändå idag..

 

Hur man rippar dvd-skivor?

-Tja googla på dvd+rip. Finns betalprogram samt helt okej gratisprogram.

Ofta får filmerna inte plats på en dvd-r, utan man måste komprimera alternativt radera extramaterial + "onödiga" ljudspår. Med duallayer-skivor (och brännare) försvinner detta problem. Dock är duallayerskivor såpass mycket dyrare att det inte lönar sig.

 

En annan möjlighet är att koda om filmen till MPEG4. (om ens dvd-läsare klarar MPEG4, dvs..) På en vanlig 4.7 GB DVD-R får man då plats med 4 filmer i mycket god kvalitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade i ditt läge absolut köpt en NEC nd-2510A som klarar av dubbla lager och självklart både +R/RW och -R/RW. NECen kostar under 1000kr så det är idag inte mycket pengar alls.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. men som allt annat kanske duallayer skivor går ner i pris senare? Så man kan alltså med speciella program plocka bort extramaterial men behålla bild & ljudkvalité på filmen och se den som vanligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att svara på generellt. Men om ljud- och bildfilerna på själva filmen uppgår till max 4.7 GB (tja, egentligen lite mindre, samma problem med ärligheten bland DVD-tillverkare som HDD-tillverkare om storleken) så går det utmärkt att bränna en kopia på en film på en vanlig DVD-R (eller annat DVD-format som är brännbart).

 

Lååånga filmer är det kört på, normallånga (90 minuters) brukar gå bra, om man generaliserar...

 

Disclaimer för diverse "vänner av ordning":

OBS! -Snackar nu om legit. backupkopior, inte pirateri.

 

Annars kan man som sagt göra om till MPEG4. Vid höga bitrates är MPEG4 riktigt bra, och man måste vara väldigt kräsen (eller gnälligt lagd) för att gnälla på kvaliteten. Men en kopia är dock en kopia. (Fast i fallet mpeg2 till mpeg2, så är ju kopia=original, givetvis utan diverse intervjuer och likn.)

 

Edit:

Här finns mer info:

 

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=rip%2Bdvd

 

[inlägget ändrat 2004-08-01 00:36:03 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dvdshrink är ett utmärkt gratisprogram för att kopiera dvd-filmer till skrivbara dvd-skivor på 4.7 GB.

 

Håller just på i bakgrunden att ta backup på Tombraider Cradle of Life. Min relativt åldriga XP2100+ (med SDRAM) tar 40 minuter på sig att backuppa hela filmen + allt kringmaterial, samtidigt som flera andra, dock lugnare program, körs.. (Kopierar filmen först till HDD innan jag kör dvdshrink, använder dvd-decrypter med pathin-couffin för detta. Aven dessa är gratis).

 

Till vänner av "ordning":

Observera att jag äger filmen på köpt dvd och tar en backupkopia som jag tänker behålla själv!

 

Har redan en backup av bara filmen, den blev jättebra, men nu tar jag en backup på hela dvd:n, och skall kolla hur mycket sämre det blir. (dryga 2GB till som skall komprimeras!). Vad jag har hört av snubbar på nätet är att försämringen blir försumbar.. Givetvis något som skall testas!

:-)

 

Här är länkarna:

http://www.mrbass.org/dvdrip/

http://www.dvdshrink.org/what.html

 

Observera att man inte får rippa hyrskivor!

GUD SER DIG ÄVEN OM INGEN ANNAN GÖR DET..

hehe.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...