Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft har medgivit......


Anne Salo

Rekommendera Poster

Enligt Wall Street Journal har Microsoft medgivit att de har stoppat en illegal kod till vissa av deras Internet webbläsare.

Koden innehåller ett hån mot Netscape samtidigt som det öppnar möjligheter för hackers att illegal ta sig in på tusentals hemsidor.

Koden har hittats nyligen men har tydligen skrivits ungefär 4 år sedan då AOL köpte Netscape.

Man kan undvika vissa säkerhetsrisker genom att

ta bort filen dvwssr.dll

Microsoft har lovat att stoppa in en speciell varning på deras hemsidor.

 

källa:

http://www.tietokone.fi/default.asp?etusivu=/uutiset/uutinen.asp?id=36605

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus!

Källor är sällan för att inte säga aldrig skrivna på ett språk som förstås av alla människor.

Anne hade, för din skull bl.a, vänligheten att skriva ihop en liten summering av den finska nyhetsnotisen.

Jag ser fram emot att se en lika sur kommentar från dig när folk i detta forum länkar till nyheter på franska, tyska eller för den delen engelska.

///S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus,

 

Det är klart att många i detta forum inte kan finska men jag ville lägga till länken för att det är så jäkla mycket tjat om man inte visa sina källor osv. För att komma åt Wall Street Journalens online editions artiklar måste man betalar prenumerations avgift så det var ingen mening att ge den länken.

Men som Snyggve skrev så gjorde jag en summering som skrevs i artikeln.

 

/anne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Det är väl en j-vla skillnad på engelska och finska, eftersom du är tvingad till att läsa engelska i skolan, så kan de flesta svenskar det.

 

Och för den delen så lovar jag dig att fler svenskar kan tyska och fransk än finska (om man nu inte räknar in finlandssvenskar eftersom deras modersmål är finska)

 

- Magnus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Tja, det heter ju finlandssvenska och inte finlandsfinska, så det är ju rätt givet, med reservation för frågor nedan:

 

Om någon här talar "äkta" finlandssvenska (Anne?) så undrar jag om finlandssvenska i princip representerar det svenska språket i ett tidigare språkstadium (1800-tal har jag för mig). Någon? Jag fattade aldrig det där när vi gick igenom det på litt-veten här i Uppsala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja Henrik,

 

Om man vill hitta ett riktigt bra exempel på "äkta" finlandssvenska så kan jag rekommendera att läsa

tidningen Huvudstadsbladet. Där finns det ord och uttryck som mer eller mindre har försvunnit från rikssvenskan. Det finns ett antal ord som betyder helt annat på finlandssvenska än de gör på rikssvenska.

Talsspråket har mer eller mindre fått massa finska ord och uttryck lite grann på samma sätt som engelska ord har etablerat sig i rikssvenska som

s k svengelska har uppstått så egentligen de finns färre och färre som kan tala "äkta" finlandssvenska.

 

/anne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här skulle jag kunna göra en liten utvikning om vad du menar med att de flesta svenskar kan engelska eftersom jag är (var) tvungen att studera ämnet i skolan. Lika så om finlandssvenskens modersmål, men jag avstår eftersom det delvis redan är gjort på annan plats.

 

Poängen är att du var onödigt tyken mot någon som ville väl och som gjorde sig ett visst besvär. Sådant är trist.

Jag trodde i min enfald att du skulle förstå det. Jag trodde fel. Det var också trist.

///S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Mao. "Må ikke tilldekkes"

 

:-)

/Klas - som visar sina oerhörda kunskaper i Norska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...