Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

användare och personlig katalog


musslan

Rekommendera Poster

hej!

 

är som ni kanske förstår efter att ha läst rubriken rätt färsk inom detta område ;) har suttit och strulat lite med windows server 2003 och har följande frågor:

 

- jag har två kategorier av användare, låt säga a1 och a2, som jag vill skapa olika "mallar" för. a1 skall ha lite mindre utrymme i sin personliga katalog än vad a2 skall ha. hur/var definierar jag detta? bör a1 och a2 vara olika ou?

 

- skapas den personliga katalogen automatiskt när man skapar olika användare? om inte, hur skapas den?

 

tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windowsservrar har en rätt begränsad funktion för att styra hur mycket en användare kan lagra i sin hemkatalog. Du går in på egenskaper på hd-partitionen och slår på quota, och sedan gäller det för hela den partitionen. Du anger sedan en mall för hur mycket en ny användare får lagra. Då räknas även ev. övriga mappar på partitionen in. Så för att ha två olika mallar så behöver du egentligen två olika hårddiskpartitioner.

 

Om det inte gäller allt för många användare, så kan du ange den lägsta quotanivån som mall, och sedan när användarens katalog skapats och användaren kommit med i quota-listan så går du in manuellt och ökar.

 

När det gäller användarkonton och hemkataloger har utvecklingen kommit lite längre. Där föreslår jag att du gör två nya användare, t.ex. "Mall a1" och "Mall a2". Lägg in de grupper som dessa användarkategorier ska vara med i och namnet på ev. loginscript.

 

Om du inte gjort det tidigare så behöver du dela ut en mapp på servern som hemkatalogerna sedan ska skapas i.

 

På home directory-raden i mall-kontona skriver du sedan något i stil med:

 

\\servernamn\utdelning\%username%

 

%username% ska du inte ändra på, det ska stå så. När du sedan gör de "rätta" kontona så högerklickar du på en av mallarna och väljer kopiera. Du får då fylla i namn, lösenord och lite annat. Servern tar då användarnamnet du matar in och skapar en hemkatalog med det namnet.

 

Om någon användare har Windows 98 så måste du dela ut den hemkatalogen separat. Win98 klarar inte att ansluta till t.ex. \\server\utdeln\pelle utan användaren kommer att anslutas till \\server\utdeln

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...