Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp, jag får ingen färg.


KFIB

Rekommendera Poster

Jag har ett hauppauge wintv pvr 350-kort o bilden blir svartvit när jag kör med s-vhs ingången.

Från dekodern/tv:n kör jag med en scart-kontakt med utgång för s-vhs o composite... kvittar hur jag än gör så blir det svartvitt...

 

 

Snälla någon hjälp mig innan min fru blir galen på mig

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få färg i TV:n när man kör via s-vhs utgången på datorn så måste TV:n ha en s-vhs ingång. I vissa fall kan en av scart-ingångarna ha stöd för s-vhs (oftast om man har två ingångar så är den andra även för s-vhs). Sedan om TV:n har stöd för s-vhs måste man använda rätt kanal (se instruktionsboken för din TV vilken kanal som gäller för s-vhs). När allt är rätt inställt ska du kunna få färg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det TVn som sänder vidare en signal till TV-kortet eller är det dekodern?

 

Dekodern borde ge bästa resultat och även vara enklast att få att sända en korrekt, önskad signal.

 

Enkla regeln är: Om inget ställts in någonstans är det oftast komposit som sänds.

Och om mottagaren förväntar sig s-video och sändaren sänder komposit, eller vice versa, blir det svartvitt.

 

Mao - kontrollera vad som sänds, du måste ställa in det i den sändande utrustningen, Om inte dekodern/TVn sänder s-video så spelar det ingen roll att din SCART-kontakt har en s-video kontakt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hmm, jag har motsvarande problem med min nybyggda ASUS DigiMatrix låda. Allt verkar fungera perfekt - förutom att bilden på min tv är svartvit och suddig. TV:n är en cirka 10 år gammal Tandberg (billig TV köpt på -SIBA). Hur kan jag få reda på om den stödjer S-video eller ej? (hemsida finns inte, manualen försvann för 3 flyttar sedan). Finns det något att göra om så inte är fallet eller måste jag byta tv?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

1: Har TVn två scartkontakter kan den ena stödja s-video.

2: Du måste oftast ställa in att det är s-video TVn ska ta emot.

3: Kan du inte på något sätt sända ut komposit från datorn? Adapater eller drivrutinen?

 

4: Nödfall - bygg eller köp en s-video till komposit konverterare. Ingen avancerad krets, men ska inte vara nödvändig anser jag.

 

Men vad jag anser brukar inte alltid stämma överens med verkligheten...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag har precis skaffat Hauppauge! 350. när jag kopplar min kamera via S-vhs-Scartadaptor till tv med endast en scart så får jag färg men när jag kopplar in datorn blir det svartvit. då måste väl felet ligga i datorn och inte i tven/kablarna.

Sen undrar jag om det är någon som vet vilka program man kan använda till kortet.

 

/J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...