Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avaktivera virusskydd/brandvägg


morfar

Rekommendera Poster

Man brukar få ett alternativ för att avaktivera virusskyddet när man högerklickar på programikonen.

Hur får jag denna funktion eller hur gör jag för att stänga ner programmet, vilket man ju bör göra vid installation av nya program.

Jag har Glocalnets säkerhetspaket (F-secure) och Windows XP

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-28 21:37:30 av morfar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på den blåa ikonen nere vid klockan(om den finns), välj avaktivera.

 

*edit* du ville avaktivera, blanda ihop det.

 

#Seppo

 

[inlägget ändrat 2004-07-28 22:01:29 av Seppo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

 

Tråden flyttad till Antivirus & Säkerhet

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör inte finnas någon anledning att någonsin stänga av sitt antivirusskydd. Vissa installationsprogram kan rekommendera det, men det skall inte behövas.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det bör inte finnas någon anledning att någonsin stänga av sitt antivirusskydd. Vissa installationsprogram kan rekommendera det, men det skall inte behövas."

 

Tackar för svaret Anders, jag litar på dej!

Eftersom funktionen funnits där, är jag ändå nyfiken på ett svar på ursprungsfrågan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som Anders säger stämmer till övervägande del, men det finns tyvärr undantag, och det är därför det finns en exit, disable eller annan knapp som avaktiverar antivirus skyddet.

Exempelvis där jag jobbar så kör vissa pc'n under fda gxp reglerade normer, där vissa system/program installationer kräver att du disablar ditt virusskydd innan du börjar, i annat fall får du till 100% säkerhet en bsod på datorn.

Så tyvärr finns det undantag från regeln att inte behöva avaktivera ditt virusskydd.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man en bsod när antivirusprogrammet är aktiverat så är det dags att ta reda på vad som är orsaken (antivirusprogrammet/programmet som installeras/någon drivrutin) och ta upp det med leverantören av den strulande delen. Ett absolut minimum är ju att man inte betalar fullpris för en produkt med sådana fel. :P

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man en bsod när antivirusprogrammet är aktiverat så är det dags att ta reda på vad som är orsaken

 

Vi vet orsaken, antingen stänga en process (går inte då datorerna är gxp klassade, dvs allt är strypt och man behöver ett change ärende bara för att ändra en drivrutin eller dylikt), försöka påverka antivirus företaget, knappast möjligt, ändra systemapplikationen, jo men det kostar ett antal miljoner, vad återstår? jo stänga ner antivirus programmet medans man installerar, och återstarta det när allt är klart och verifierat.

 

Jag menar bara en uppgradering av operativsystem kräver oftast att man stänger av antivirus programmet, eller problem vid installation hägrar bakom hörnet.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då återkommer jag till frågan.

Efter ominstallation fanns funktionen för avaktivering där, men efter ett par omstarter av datorn är den åter borta!!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...