Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har inte löst problemet efter 8 månader - Någon som kan hjälpa?


Inka393

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag skrev inlägget nedan här på boardet i fjol men tyvärr så fick jag ingen hjälp, hoppas nu igen på att någon vet vad problemet kan ligga.

 

Hej!

 

Jag har ett bra tag nu tagit kopior på mina DVD-filmer och det har alltid fungerat bra, dvs aldrig några problem. Har de flesta kända program till förfogande. Nu till mitt problem.

 

Jag har nu kommit till en film som jag skall ta backup på men det vill sig inte. Filmen är på ca 4,1Gb så den behövs inte krympas för att få plats på en skiva. Vidare har filmen inget kopieringsskydd så den behövs ej avkrypteras. Men jag vill lägga ner den på HD och använder då Shrink till detta. Men jag får fram följande felmeddelande:

 

DVD-Shrink encountered an error and cannot continue. Failed to read from file

The reason is: Begäran kunde inte utföras p.g.a ett fel i en I/O-enhet.

 

Jag lånade samma film av en vän för jag trodde kanske det var fel på filmen men till min stora förvåning så får jag upp samma felmeddelande!!! Jag har provat att lägga ner filmen med DVD-decrypter och får även där felmeddelandet:

 

I/O Error

Interpretation: Check condition

Interpretation: Tracking Servo Failure

 

OBS! Jag har tagit backup på många av mina filmer och det har som sagt alltid fungerat och efter detta så har jag provat med fler filmer och allt fungerar så det kan ju ej vara min dator det är fel på.

 

Någon som kan lösa detta mysterie för jag kan då inte förstå vad det är som händer, jag har ju dock provat med två likadana originalfilmer och får samma felmeddelande.

 

Hoppas innerligt på svar.

 

INKA.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Inka393,

 

Utifrån det du beskrivit så låter det som att din original DVD-skiva har ett fel som uppkommit vid tillverkning.

 

Tracking Servo Failure innebär att dvd-läsarens tracking servo inte kan följa det spiralformade spår som utgör DVDn (ett par foto-detektorer läser av varsin tracking-stråle på båda sidor om den stråle som läser av data, och läshuvudet justeras om man inte avläsning sker exakt i mitten av spåret). Detta är ett hårdvaruproblem och tyvärr något som man antagligen inte kan fixa i mjukvara eftersom dvd-läsaren inte kan läsa sektorn utan rapporterar ett fel i form av att sense key är skiljt fron noll (jag har för mig att DVDDecrypter kan rapportera den hex-sträng av data som skickas från DVD-läsaren om det blir fel. Där kan man t.ex. utläsa vilken sektor det rör sig om). I princip så skickas en läsförfrågan av en specifik sektor till DVD-läsaren i ett CDB och som svar på denna begäran talar DVD-läsaren om att det gick fel och att det berodde på tracking servon.

Det finns säkert möjlighet att du kan rippa DVDn med hjälp av en annan DVD-läsare som klarar defekta skivor bättre. Se tester på www.cdrinfo.com, de brukar testa hur läsare klarar av olika typer av fel.

 

Tracking Servo Failure kan även vara resultatet av att DVD-läsaren själv är defekt. Optiken kan vara smutsig pga, den skena som läsoptiken sitter på kan vara smutsig, vilket hindrar förflyttning av läsoptiken. Anledningen till att jag inte tror att det är fallet här är att det bara är en enstaka DVD som strular för dig. Andra lägen det kan uppkomma är om det är smuts på DVDn i form av fingeravtryck, report etc, men eftersom du får exakt samma problem med din kompis skiva är nog det troligaste ett fel vid mastering-processen, dvs tillverkning.

Jag läste någonstans om någon som haft liknande problem vid rippning av en dvd. Han prövade en massa program, däribland DVDDecrypter och SmartRipper och lyckades faktiskt...hur det nu gick till.. att rippa skivan med ett program som heter Robot4Rip. Det kanske är något som är värt att testa.

 

Hur klarar andra läsare, t.ex. stationära läsare av skivan? Kan du om du tittar noga på skivan se något som liknar någon defekt? Blir det block i bilden när man kommer till en viss punkt? Kommer det spik-ljud ur högtalarna? Kan du se filmen i samma läsare med t.ex. WinDVD eller PowerDVD? Eftersom filmen är mindre än 4.7Gb och okrypterad behöver du inte använda ett ripper-program. Kolla hur t.ex. Alcohol 120% klarar av det hela. Något som kan fungera är om programmet struntar i den dåliga sektorn och fortsätter att läsa istället för att avbryta.

 

Så du har inte fått någon lösning på problemet efter åtta månader. Det här problemet måste verkligen irritera dig :-)

 

//Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Inka kollat om enheten är okej?

-Dvs. brännaren/läsaren kanske har blivit kass.

Ganska ovanligt, men det händer..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack så mycket för det utförliga svaret!

 

 

Jag har kontrollerat skivan noggrant och såg då att det faktiskt på ett ställen blev krakeleringar sk blockbildning på filmen. Jag får nog inse att du har rätt, det mesta tyder nog då på att det uppstått något fel vid tillverkningen.

 

Jag trodde inte att alla skivor blev drabbade, men eftersom två av varandra oberoende filmer men samma titel har samma fel tyder nog på tillverkningsfel.

 

Tack för att jag fick det hela uppklarat, jo...åtta månader är en lång tid att gå och fungera på vad som kan vara fel:)) Nu kan jag äntligen koppla ner det hela.

 

Än en gång ett stort tack för informationen.

 

 

Hälsningar INKA.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...