Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dialup på MacOS 8.1


mhe

Rekommendera Poster

Har kör Win98/BeOS/Linux/lite Mac

 

Win98/BeOS/Linux har utmärkt inbyggd dilaup, i Win "fjärranslutning" i BeOS "dialup networking" i Linux "linuxconf" där man ställer in dialup.

 

Dom 3 förstnämnda får man igång på ca 5 min, bara knacka in konto nr å passwd å telnr. Men macOS, hur gör man??

 

/mhe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Duh.

Säger "Internet Setup" något möjligen?

I mappen "Internet"?

Svårt att hitta? Svårt att använda?

 

DuhDuhDuh. Du behöver verkligen arbeta på dina troll-förmågor. Finns det en bra browser till BeOS nu för tiden, förresten? (det senare avsett som ärlig fråga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

troll förmågor? ehum, det var ett tag sen jag försökte sätta upp dialup på Macen, kommer bara ihåg att det var ett helvetes onödigt krångel.

 

BeOS lider fortfarande av att det saknas massa mjukvara, i sig är det ett bra system, men vad är ett system utan mjukvara? Det finns Opera/Netpositive/Bezilla.. samtliga är värdelösa tyvärr, ingen klarar java såvitt jag vet (har inte provat bezilla än) Och vad ska man säga.. java använder ju var och varannan sida idag så det skapar ju onekligen problem...

 

/mhe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Jag antar att du vet vad troll och trolling innebär på online-slang?

 

Nå, oavsett den period som förflutit sedan du försökt sätta upp dialup på en Mac, och oavsett dina erfarenheter då (och ja, MacTCP kunde vara lite struligt) så gällde det här MOS8.1.

Jag begriper inte hur någon som pysslat med både Win9x, Be och *nux kan missa "Internet Setup"-aliaset på skrivbordet (default) eller missa originalobjektet i root/internet/. Därav tillmälet troll.

Vad gäller Be så anade jag det; har inte använt femman, men bristen på användbara vardagsprogram har alltid begränsat mitt användande av Be tills det till sist blev utrotningshotat och partitionen slutgiltigt blev använd till annat. Synd. Hade det lanserats fem år tidigare kanske det hade haft en chans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett uttrycket "troll" förut nångång på eforum.. Har aldrig riktigt kopplat vad exakt det betydde :)

 

Be inc gör nog ett ganska smart drag med att lansera version 5 gratis, användare = pengar.. mjukvaru industrin drar sig till pengar så det kan nog skrivas några nya program till Be ändå.

 

Jag kan försäkra dig om att det inte var så lätt som att klicka på en symbol på skrivbordet och där få fram hela setup:en som i t.ex "dialup network" i BeOS eller "fjärranslutning" i win..

 

Fick joxa med nån installations skiva från telenordia som la in nåt FreePPP och gammal explorer 2.0 och massor med helt onödiga saker. Sånt ska va inbyggt..

 

Är inte 100% säker på att det var 8.1 dock.

 

/mhe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

"Troll" kan betyda flera olika saker, men den minsta gemensamma nämnaren är väl att det är en (ogrundad) provokation ofta ställd som en fråga men avsedd som en kommentar.

 

Vi får se vad som händer med Be. Jag har svårt att tänka mig att det kan konkurrera med MOSX, så de lär väl få försöka ta andelar av Windowsmarknaden, och där har de konkurrens av Linux. Jobbig sits onekligen, men Gassee är ju känd för att göra det oväntade, så vi får väl se...

 

Det är precis så lätt som att klicka på en ikon på skrivbordet (eller root/internet om någon har varit framme och städat desktopen). Om det inte är det så beror det på att du/någon annan installerat fel (valt bort internet-delen av OS-installationen) eller slängt bort setup-programmet. Detta för MOS8+. I äldre versioner *kan* det vara jobbigare om de kör med MacTCP i stället för OT, men då är vi på nivån att jämföra med Win3.1 och det är knappast rättvist.

Varför joxa med installationsskiva från TN? Installationsskivor suger nästan alltid stenhårt just för att de installerar tjafs och ofta gör det hela onödigt svårt.

Hur som helst så är MacTCP med FreePPP en barnlek att installera *om* man inte måste accessa via ett LAN parallellt, men det var väl inte det det gällde? Det är mer arkaiskt än OT, men för någon som kan joxa med TCP/IP i Linux är det knappast ett problem.

 

Jag fattar fortfarande inte hur du kan ha ett problem med det här. Vad har du för system?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...