Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstruktiv kritik emottages gärna...


Tobias Tuleby

Rekommendera Poster

Jasså, är modemanvändarna en målgrupp

Jag skrev "Det är ju inte alls säkert att det finns fler modemanvändare i hans målgrupp." inte att modemanvändare är en målgrupp.

 

Om du gör en sajt som riktar sig till bredbandsanvändare så kan det vara rimligt att tro att det inte finns fruktansvärt många modemanvändare i målgruppen (som informationen primärt riktas till). Om man sysslar med design, layout, grafisk formgivning är det på samma sätt rätt stor chans att informationen faktiskt vill ses av folk som kör Safari (och som dessutom för länge sedan vant sig vid att sånt de tittar på går långsamt med modem).

 

Det är klart att det är viktigt att sidan är tillgänglig för så många som möjligt men det är rätt korkat att strunta i grafisk fomgivning på en sajt som denna bara för att den ska se likvärdig ut när folk kör wap 1.1 utan både bilder och färg. Man måste hitta en medelväg som gör det hela acceptabelt för de som har undermålig utrustning (och förmodligen vet om det eftersom de lär få vänta på nästan alla sajter) men ändå tilltalande för de flesta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det är viktigt att sidan är tillgänglig för så många som möjligt men det är rätt korkat att strunta i grafisk fomgivning på en sajt som denna bara för att den ska se likvärdig ut när folk kör wap 1.1 utan både bilder och färg. Man måste hitta en medelväg som gör det hela acceptabelt för de som har undermålig utrustning (och förmodligen vet om det eftersom de lär få vänta på nästan alla sajter) men ändå tilltalande för de flesta.

 

MAn behöver faktiskt inte strunta i grafik för att göra en hemsida "hyfsat" modemvänlig. Wap kan man ju scripta så att den automatiskt bara hämtar text från en databas eller något.

 

Så brukar jag då göra.

 

Jag sitter och kör modem och de flesta sajter laddar inom några sidor, de sidor som måste få ca 1 minut på sig att ladda undviker jag.

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MAn behöver faktiskt inte strunta i grafik för att göra en hemsida "hyfsat" modemvänlig

Nej det är klart man inte behöver men om man sysslar med grafik och vill sälja sin kompetens så är det rätt rimligt att man inte vill göra avkall för mycket på grafiken bara för att få ner vikten på den. Därför väljer man förslagsvis progressiva jpg:s (och motsvarande) i kombination med lowsrc-attribut för de gamla browsers som inte kan nyare grafikformat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lizardking: 1. Vilken browser använder du? Jag måset helt klart fixa ett bättre popupscript, det märker jag ju :)

2. Det var som 17 hehe, en del intrimmning kvar. Tack för rapporten :)

 

Firefox 0.8 på Win XP Pro.

 

Jag förstår nog, du lämnade ett par trasiga länkar bara för att man skulle få nöjet att hitta nåt fel och inse att inte ens den här sajten var perfekt :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fhe och zerblat: Min tanke var att sidan skulle laddas KLART snabbare (men det kanske inte framgick). Om man först ska ladda "lowsrc" och sen ladda riktiga bilder kommer det ju bara att ta ÄNNU längre tid innan sidladdningen är klar. Kanske det bara är jag som känner så, men under tiden som en sida laddas känns den inte klar att kollas på?

 

Nej, vad jag var ute efter är som sagt att det ska gå snabbare att får ner allt som behövs till en sida. Det skulle i det här fallet innebära en annan sorts navigering bland alla exempel. Kanske som ett typiskt "fotoalbum"?

 

Svår balansgång - man vill fresta med fräscha bilder men vill samtidigt inte att folk ska få vänta alltför länge?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäkligt fin sida det där.

 

En sak jag inte riktigt gillade var att bakgrunden (speciellt siluetten på dig) upprepades när man scrollade ner för att undersöka de mängder av posters du har gjort.

 

Nu menar jag inte att du har en ful siluett. Jag tycker din kroppsbyggnad ser väldigt hälsosam och välproportionerad ut ;-) men 6st på samma sida är lite overkill.

 

/cec

 

ps. Samma sak gäller på ex "website" där din skalle sticker upp i nederkant. Ingen ful skalle där heller iofs, men ändå =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobias Tuleby

Sidan är byggd så att jag måste ha en upprepande bakgrund.. så tyvärr måste jag dyka upp lite då å då hehe.. men jag borde kanske försöka göra så att övergången blir bättre...

 

Lägger det till todo-listan ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...