Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstruktiv kritik emottages gärna...


Tobias Tuleby

Rekommendera Poster

Tobias Tuleby

.. på min lilla portofolio/cv-sida

 

http://tobias.tuleby.se/

 

 

Håller fortfarande på att fylla den med innehåll, men hade varit kul att få veta vad Ni out there tycker om sidan i sig liksom :)

 

Enda tekniska strulet just nu är att popupscriptet på poster-avdelningen inte funkar i Safari... om någon vet varför så säg gärna till hur man bör göra istället :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Helt klart en mycket snygg design (som iofs är din expertis men ändå) och som portfolio tycker jag den fungerar utmärkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller fortfarande på att fylla den med innehåll, men hade varit kul att få veta vad Ni out there tycker om sidan i sig liksom :)

 

Har bara kastat ett snabbt öga på den i Firefox och jag tyckte spontant att det var otroligt skönt att för en gångs skull få se en sådan där fråga tillhörande en sajt som faktiskt verkar rätt genomtänkt, lättnavigerad och framförallt med "dödade darlings" :-)

 

Jag hittar vid fösta anblick en pyttesak som jag tycker att du borde undersöka:

När man ökar/minskar storleken på fonten under t.ex Poster/Flyer så följer inte rutorna med, de verkar vara absolutpositionerade (utan anledning).

 

Dessutom tycker jag att du (bara för sakens skull) ska ta den genom w3c:s validator, det hjälper oftast massor om man har problem med browserkompatibelitet.

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//tobias.tuleby.se/

 

Spontant tycker jag förresten inte jättebra om när man har en svag kontrast mellan bakgrund och menybokstäver men eftersom jag gillar utseendet och inte kan komma på nåt snyggare så låter jag bli att klaga på det.

 

Snyggt kort och gott, märks att du är proffs.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobias Tuleby

Tack tack för tips å beröm hittils :-D

 

Jobbar vidare på den då.. heh :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Snyggt kort och gott, märks att du är proffs.

 

Helt klart. Måste säga att det är riktigt bra posters du skapat genom åren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ser riktigt bra ut, och det märks precis som andra redan har sagt att du är designer.

 

En sak som irriterar mig som Firefox användare är att du har kvar scrolling på popupbilderna under posters. I Firefox verkar det som att den vill ha scollbars fast det egentligen inte behövs, ta bort det vid skapandet av popupen.

 

Vissa av bilderna på posters sidan ger mig ingen hand då jag för musen över, men ändå kan jag klicka och få popup fönstret.

 

På flash sidan har du istället för att man trycker på själva miniatyren en länk som heter Launch, det tycker jag själv känns lite förvirrande då man på andra sidor klickar på miniatyren.

 

System OK desktoppen tycker jag mig känna igen, var det du som gjorde de serierna? Kudos isf, var är resten av dom? De varju grymma! Har för mig att jag såg den designen (utan System OK) på k10k eller nåt för något/några år sedan.

 

I övrigt tycker jag det ser asbra ut! Möjligen ska du kanske kolla stavningenlite bättre, jag har inte kollat så jättemycket, men märkte att din "Martial status" är Not Married vilket låter lite underligt! :)

 

--

Some say I am crazy.. but the voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobias Tuleby

Tack tack :)

 

Mysko, jag får ta å installera FireFox å testa märker jag

 

Har ändrat på flash-sidan så att det även går att klicka på miniatyren nu :)

 

Du tänker kanske på Digital Vision:s serie "Infinty". Det är royaltyfria bilder i PSD-format med alla lager intakta. Från några av dem har jag använt vissa element som du kanske känner igen :)

 

Stavningen skall jag se över också ja hehe, rapportera gärna ;)

Grammatiken lär också behöva kollas av ngn engelskspråkig..

"Martial" är ändrat till "Marital" nu vilket väl är rätt hoppas jag hehe

 

Tack

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker kanske på Digital Vision:s serie "Infinty".

Det stämmer nog bra, och nu då jag sökte lite på nätet så kom jag precis på att det var på DeviantART (http://www.deviantart.com/) jag hade sett dom.

 

--

Some say I am crazy.. but the voices in my head disagree...

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-27 18:48:07 av Bj0rN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Altt ser mycket bra men CV är inte perfekt. Kolla upp CV sidor angående hur man skriver de bättre. Kommer med en länk inom kort vilket är en mycket bra guide.

 

Annars är sidan och innehåll mycket bra!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Kolla upp CV sidor angående hur man skriver de bättre.

 

Jag tycker det är ganska fantasilöst att sitta och följa gamla tradionella riktlinjer, dragna av lika gamla och fantasilösa civilekonomer/ingejörer, om hur man ska presentera sig själv, sina meriter och sin kunskap. Så vad som är ett bra CV är i mina ögon någonting som är fräscht och nytt och direkt ger en känsla för vem man har att göra med. Det tycker jag är uppnått i det här fallet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

En helskön sida. Mycket snyggt gjord. :-)

 

Imponerad!

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då, får väll jag vara den illa omtyckta kritikern....nä skojjas bara ; )

 

Väldigt snygg sida!

 

Men...Det brukar snackas en del om att göra sidorna körbara i fler webbläsare än IE...trots att det är ca 95% som använder IE. Läste något om att du försöker göra den kompatibel med Safari.

 

Jag kan garantera att det är fler modemanvändare än Safari/Mozilla/Firefox användare. Exempelvis jag...som "orkade" vara kvar tills första sidan laddats färdigt. Men sedan när jag skulle klicka runt så avbröt jag.

 

Förstår att det kan vara knepigt att göra en snygg sida kompatibel med modem. Men...men.

 

En annan punkt, mera oviktig (beror på hur man ser det)...tabelldesign is dead. XHTML/CSS liquid layout.

 

Så min konstruktiva kritik är följande:

-Gör modemvänlig (hyfsat i alla fall)

-Lägg bort gammal kod (XHTML/CSS)

 

Annars är det en fest för ögat!

 

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan garantera att det är fler modemanvändare än Safari/Mozilla/Firefox användare.

Det är ju inte alls säkert att det finns fler modemanvändare i hans målgrupp.

Exempelvis jag...som "orkade" vara kvar tills första sidan laddats färdigt.

Anyway, man kommer väldigt långt genom att använda lowsrc-attribytet till img-taggen. Då har man möjlighet att ha en bild med extremt hög komprimering som laddas snabbt och visas undertiden som den riktiga bilden laddas. Det blir kanske några byte extra data som måste föras över men väntetiden kommer att upplevas som mycket kortare för de som sitter på sega linor (och de som sitter på snabba linor kommer inte att märka nåt).

 

Se mer här: http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/properties/lowsrc.asp

 

Jag testade på kul att slå av visning av bilder (bara alt-texter) och css helt och noterar att sidan faktiskt är om inte vacker så iaf fullt navigerbar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bilder jag kollade på var då inte speciellt stora. En GIF på 15KB är ju rätt så liten trots allt.

 

Bättre vore i så fall att dela upp sidorna lite mer. T ex kan ju "posters" delas upp per år, olika teman etc.

 

Att visa en grynig och ful bild kanske inte är så lycket när vitsen är att visa hur pass BRA bilderna är :)

 

Kritik 1: Alla popups jag testade var lite för små, det blev scrollbars hela tiden.

 

Kritik 2: En del popups visar ingen bild, antagligen bildlänken som är trasig (t ex /posterflyer/big_htu_pressem.jpg)

 

Bortsett från det - oerhört snyggt!!!

[inlägget ändrat 2004-07-28 10:22:39 av lizardKng (pa9876)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobias Tuleby

Tack igen för alla tips å beröm hittils, uppskattas

 

"Alexander Lund": kom gärna ändå med länken du nämnde.. även om jag inte anpassar mig efter tråkiga mallar så kan man säkert alltid lära sig något och kanske ta till och använda.

 

Att göra XHTLM/CSS-liqiud-layout behärskar jag nog inte tillräckligt, och det känns som man skulle begränsa då? Kör på med tabeller jag :)Som "fhe" sa är sidan iaf navigerbar utan bilder å css o.s.v. Så man kan ju iaf komma åt cv-informationen från en textbaserad browser (varför man nu i all världen skulle göra det, men ändå hehe)

 

Och nja sidan är ju inte helt lätt-viktig ;) Finns det statisitk på vilken uppkoppling svenskar har idag tro?

Lowsrc-taggen är ett alternativ som jag kanske ska köra på, får tänka på det.

En ytterligare grej man skulle kunna göra är att lägga in en sån där dhtml-loading-progressbar-tjosan så att man iaf får en indikation på hur länge man måste vänta.. :) (Någon som vet hur det går till kanske?)

 

Har man fått in första sidan återanvänds ju nästan alla grafiska element, och det är inte många nya bilder på varje sida, undantaget poster/flyer-avdelningen där det är mastodontmånga bilder hehe...

 

Lizardking: 1. Vilken browser använder du? Jag måset helt klart fixa ett bättre popupscript, det märker jag ju :)

2. Det var som 17 hehe, en del intrimmning kvar. Tack för rapporten :)

 

 

Thanx everybody

 

[inlägget ändrat 2004-07-28 10:29:55 av Tobias Tuleby]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att visa en grynig och ful bild kanske inte är så lycket när vitsen är att visa hur pass BRA bilderna är :)

Vitsen med lowsrc är att den gryniga bilden (varför den nu skulle vara det, det går att göra bilder mindre på andra sätt också) visas istället för ingeting under tiden som den skarpa bilden laddas.

 

Tar man t.ex tobberight.gif så är den 31533 bytes stor, surfar jag in med min palm över gprs så skulle den ta mig 10-20 sekunder att ladda (förmodligen mer eftersom den inte är ensam om att slåss om bandbredden), om man kompletterade den med en lowsrc-variant på 2-3 kilo skulle den bilden synas nästan omedelbart (och jag skulle förmodlgen inte ens hinna tänka på att den var i sämre kvalitet förrän den riktiga bilden hade laddats och ersatt den högkomprimerade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska väl noteras att lowsrc-attributet är (verkar vara?)* icke-standard och bara stöds av trasiga webbläsare (gamla Netscape och IE, http://www.quirksmode.org/oddsandends/lowsrc.html).

 

Ett bättre alternativ är att använda progressivt kodade bilder (sk "interlaced images"). Då får man just den effekten att medan bilden laddas så visas en stegvis mer detaljerad bild. PNG, JPEG och GIF har alla stöd för progressiv kodning. Man brukar kunna ställa in det när man sparar bilden. Då slipper man alltså fippla med två versioner av varje bild.

 

Ett annat tips är att PNG-bilder oftast blir bättre komprimerade än GIF, så länge som man begränsar PNG-bilden till 256 färger (precis som GIF). De enda fallen där GIF är att föredra framför PNG är om man ska ha animationer (PNG stöder inte animationer) eller transparens (PNG har stöd för alfa-transparens, men Microsoft har av nån anledning valt att lägga in stöd för det i Internet Explorer).

 

Se t ex http://www.elated.com/tutorials/graphics/photoshop/save_for_web/ för diverse tips.

 

*Iaf inte i nån HTML-spec. Däremot finns ett lowSrc-attribut i DOM 1, men inte DOM 2 om jag förstår rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska väl noteras att lowsrc-attributet är (verkar vara?)* icke-standard och bara stöds av trasiga webbläsare

Det stämmer att det är icke-standard. Att det hanteras av äldre webbläsare gör dem knappast trasiga, det är ett utsökt attribut som fungerar bra för de läsare som inte har stöd för modernare bildformat, att det aldrig kommit in i standarden gör inte nåt eftersom allt utom strict-versionerna av HTML alltid har haft i sin standard att sådant som inte känns igen av en parser ska ignoreras. Det krockar ju inte på något sätt med annan funktionalitet utan är bara ett tillägg som kan nyttjas om man vill.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske uttryckte mej lite slarvigt. Jag menade inte att webbläsarna är trasiga för att de implementerar lowsrc eller att de är trasiga för att de är gamla. Det bara råkar vara så att de bläddrare som implementerar lowsrc är gamla och/eller trasiga.

 

Finns det någon vettig grafisk webbläsare som inte har stöd för progressiva bilder?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller transparens

 

Men man kan ha "vanlig" transparens på en palett-färg i PNG också, inte bara alpha.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte alls säkert att det finns fler modemanvändare i hans målgrupp.

Jasså, är modemanvändarna en målgrupp ; ) Hur ser en typisk modemanvändare ut?

 

Jag brukar "försöka" göra sidan tillgänglig för så många nätmöjligheter som möjligt (även wap)

 

Innehållet riktar jag till målgrupper.

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp (IE6 iaf). Har afaik aldrig varit något problem med "indexerad" transparens, utan det är bara alpha-kanal som har strulat i IE.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...