Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sätta upp win2003-servermiljö


FiEnD

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har fått i uppdrag av arbetsgivaren att kolla upp hur man på bästa sätt sätter upp ett webhotell i win2003-miljö.

 

Har ni några bra tips, länkar, böcker som man kan fördjupa sig i?

Det som jag (personligen) har funderat på är om man kan göra såhär:

 

1. Server med 2003 och SQL 2000 & IIS (WEB & SQL) (senare på 2 separata servrar)

1. Server med 2003 och Exchange 2003 (DNS & MAIL)

 

Hur ska man sätta upp detta enklast egentligen? Active Directory, DNSer och hela kittet.

Hoppas någon här har bra tips att komma med, eller vet nån länk till en bra och förklarande sida där man kan få råd och fördjupa sig.

 

Tack på förhand! :)

 

Mvh Fredrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AD+Exchange+IIS+SQL blir en ganska komplex miljö som ni definitivt behöver kött på benen för att ro iland. Ska ni dessutom ha ett webbhotell så tillkommer att ni ska exponera serverparken mot internet med allt vad det innebär med intrångsförsök osv, plus att ni kommer att ha en bunt kunder som kräver att ni vet vad ni sysslar med.

 

Vad ni ska läsa beror helt på vilken erfarenhet ni har av att drifta Windowsservrar. Är ni nybörjare så rekommenderar jag Microsofts certifieringsböcker för Windows Server 2003: 70-290 (för ad-struktur, konton, servern i stort m.m.), 70-291 (framför allt dns-delen) och 70-284 för Exchange.

 

Har ni hållit på med serverdrift ett tag så skulle ni kunna gena till Microsofts e-böcker:

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/techinfo/reskit/deploykit.mspx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Christensson

De tillvägagångsättet har jag sett tidigare. De var i förra milleniet, ngn gång på 1900-talet.

Antingen anlitar du ngn som kan de, eller så får du gå en minst 1-2 års kurs för att förstå hälften av vad du har fått för uppgift.

Ta ett par cert:ar när du ändå e igång.

Minst 3-4 veckors planering innan du börjar köra upp ngn server. Penna+papper.

 

Antingen de eller så kan ni hitta ngn outsourcing som kan ge vad ni behöver.

 

Mvh Henke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

Hej, först så måste jag upplysa om detta!

 

För att driva webbhotell på Windows så måste din arbetsgivare

ha 2 st microsoft certificerade tekniker samt teckna avtal med

Softwarespectrum eller HP för Microsoft SPLA avtal.

Annars så får ni inte driva webbhotell lagligt med Microsofts produkter.

 

Sen så rapporterar ni in månadsvis till dom vilka kunder ni har och

betalar därefter de antal 1000 kr som licenserna kostar månadsvis.

Dock så går det att anlita något webbhotell som redan har SPLA.

Dom har åf avtal så dom kan inkludera licenser i månadskostnaden för

dedicerade/ co-location servrar som placeras i deras serverhallar.

 

Om du ska ha MS SQL server så måste den sitta på en egen burk.

SQL är en databasserver som är gjord att ta hand om alllt ledigt minne i burken. Detta gör att SQL inte är att rekomendera tillsammans med andra applicationer som webbserver / filserver.

 

DNS är så pass känsligt om det skulle gå ner så du bör inte ha en massa annat på burken.

 

AD har många trevliga funktioner men för webbhotell så är det inte

speciellt användbart. Allting går lika bra att göra utan AD, T ex administera servern via egenskrivna skript. Dessutom så licenseras AD

dyrare än bara en webbserver vilket ökar era driftkostnader.

 

Vill du leta på Internet så gå till

http://www.microsoft.com/serviceproviders/hosting/default.asp

 

Vill du ha mer info om priser och annat man ska tänka på så hör av dig till mig på jonas@wk.se Vi kan hjälpa dig med dedicerade servrar med licenser då vi har SPLA avtal samt egen serverhall.

 

/ mvh Jonas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha MS SQL server så måste den sitta på en egen burk.

SQL är en databasserver som är gjord att ta hand om alllt ledigt minne i burken. Detta gör att SQL inte är att rekomendera tillsammans med andra applicationer som webbserver / filserver.

 

Vad baserar du det på?

 

Dina råd tar ingen hänsyn till trafik mot server eller komplexitet av databasdesign/interaktion. Hur kan du slänga ur dig något sånt då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag baserar det på våra kunder som använder SQL.

 

Givetvis så kan det vara olika från kund till kund hur mycket resurser

som behövs, samt man kan låsa max CPU och minnesanvändning men planerar du en ny server och ska bygga upp något ifrån start så lägg SQL på en egen burk! Du behöver en till server med Windows

den kostnaden tycker iaf jag överväger.

 

Peka även in dnsnamn som sql1.domän.se så det är lätt att byta dns

samt sätt ett eget ipnummer för varje tjänst på servern så du slipper be alla kunder ändra i sina con strings när du flyttar servern.

 

Men visst är det typ ett fåtal kunder och ingen nämnvärld trafik till servern så går det säkert att lägga på samma burk. Men förhoppningsvis så ska hans webbhotell växa ganska snabbt...... och man dimentionerar inte för hur det är nu utan man ska lägga på lite extra så man kan växa.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...