Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Framkallning


Sasja

Rekommendera Poster

Någon som har bra tips och erfarenheter på var jag ska framkalla min bilder från min digitalkamera?

 

Där det är billigt och bra helst! :)

[inlägget ändrat 2004-07-26 15:21:57 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Colormailer med bra resultat.

 

Men nästa gång ska jag testa proprint.se, har hört och läst mycket bra om dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt fuji som är väldigt bra, där jag kan bestämma var jag vill hämta ut bilderna, brukar kunna hämta ut bilderna dan efter, dom skickar även hem till brevlådan, men tyvärr är dom lite dyra då istället.

Man kan även gå till fujicenter och få bilderna framkallade inom en timme.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotolabo har jag bra erfarenhet av. I deras uppladdningsprogram går det att beskära bilderna om man vill.

 

http://www.fotolabo.net

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova Västsvenska fotolaboratoriet (vsfl.se)!

 

Bra priser (1,50 kr per styck vid beställning av hundra bilder) och bra kvalité.

 

/grennoli

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova Västsvenska fotolaboratoriet (vsfl.se)!

 

Just VSFL är nog den enda jag kan säga direkt att jag inte skulle använda. Framkallade mina filmrullar där (ni vet såna man får från gamla vanliga analoga kameror, om nån minns dem..), och det hände att negativen kom tillbaka med repor, plus att så gott som alla bilder hade ett irriterande rödstick.

 

Personligen gillar jag varken rosatonade bilder eller repade negativ, och slutade använda VSFL för all framtid. Det är möjligt att de har bättrat sig, och problemet med repade negativ är ju irrelevant när det gäller digitala bilder, men jag undviker dem ändå.

 

tillägg: Däremot har jag provat både Fotolabo och Fuji med tillfredsställande resultat. Har ett erbjudande om gratis bilder från nån annan liggande här nånstans, så jag testar nog en tredje snart.

 

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2004-07-27 10:29:41 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kopierat några hundra bilder hos vsfl de senaste månaderna (mest 10x15 men även större kopior) och de är faktiskt i det närmaste perfekta.

Naturligtvis är det trist om du råkat ut för repade negativ men sånt kan hända med vilket labb som helst (Fuji:s Ångelabb verkar vara ett skräckexempel t.ex http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=23631 ) och framförallt är det inget som drabbar digitala foton).

 

När det gäller färgstick så är det nästan alltid ett resultat av att fotolabben (alla) kompenserar och fixar med framkallning av vanlig film för att resultatet ska bli så bra som möjligt, uppenbart med mer eller midre framgång.

Många labb skärper och färgkorrigerar även digitala bilder men främsta anledningen till att jag just nu kör det mesta hos VSFL (via OnOff) är att de inte verkar göra någonting alls med mina bilder (och jag gillar att skärpa upp dem själv) så risken för färgstick borde vara rätt obefintlig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

främsta anledningen till att jag just nu kör det mesta hos VSFL (via OnOff) är att de inte verkar göra någonting alls med mina bilder (och jag gillar att skärpa upp dem själv) så risken för färgstick borde vara rätt obefintlig.

 

Där ser man! Kul att de bättrar sig. :)

 

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man! Kul att de bättrar sig

Samtidigt ska man kanske vara medveten om att de säkert kan hantera bilder olika beroende på vad de har att utgå ifrån, jag har uteslutande skickat bilder till dem tagna med mitt digitala hus, det är möjligt att de hade behövt hyffsa till bilderna mer om de kommit ur en brusig 8Mpixel-sensor från en kompaktkamera.

 

Fast jag tolkade dig som att det var med film du haft färgstick? Var det ett framkallningsproblem (dvs som drabbade även negativen) eller bara ett problem med kopiorna?

Vad sa de om det när du klagade?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag tolkade dig som att det var med film du haft färgstick? Var det ett framkallningsproblem (dvs som drabbade även negativen) eller bara ett problem med kopiorna?

Vad sa de om det när du klagade?

 

Jepp det var film. Det var kopieringen, inte framkallningen, så förmodligen är det precis som du säger att det berodde på att de försökte kompensera för nåt.

 

Jag klagade dock aldrig (vilket jag kanske borde) utan tänkte att man får vad man betalar för (VSFL var på den tiden med god marginal billigast i sverige med 49 kr för en 24-bilders rulle och 69 kr för 36 bilder), och började istället framkalla hos en lokal fotohandlare som jag kände.

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...