Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

10.000 RPM disk som bootupdisk


Loverman

Rekommendera Poster

Hallå

 

Jag har ett tag funderat på att försöka snabba upp operativetsystemet, Windows XP i det här fallet. Genom att köpa en nästan onödigt snabb men billig disk:

 

Western Digital Raptor WD360GD 36Gb 10000rpm 8MB SATA

 

Andra filer såsom bilder, dokument och spel kan med fördel sparas på min lite äldre 7200 IBM-disk.

 

Frågan är nu enkel, jag har aldrig ägt en 10k RPM-disk själv, och kommer prestandan ökas såpass mycket att det är värt att slänga ut en tusenlapp på projektet? Eller eftersom mina filer ligger på annan disk så kommer den kanske få jobba minst lika mycket och vinsten blir endast marginell?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en raptor systemdisk på en dator, och jag tyckte den var värt det helt klart, dessutom har jag en satadisk och vanlig ata disk med program på.

 

 

#Seppo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott tack för svaret. Då är det väl dax att gräva lite i den redan ansträngda semester-plånboken då :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det väl dax att gräva lite i den redan ansträngda semester-plånboken då :)

Du får trösta dig med att den som köpte sådan disk i maj i fjol betalade ca 1800:- och att det är fem (5) års garanti på disken, men inte från köpdatum utan från tillverkningsdatum. Så registrera din disk hos Western Digital så ser du datum hur länge garantin gäller:

 

https://www.wdc.com/en/products/registration/

 

Själv har jag numer också 74GB Raptorn. 36GB:aren sitter nu i en gammal PIII-burk som är riktigt snabb med operatisystemen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...