Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vid köp av dator


libertarian

Rekommendera Poster

libertarian

finns det någon lag eller bestämmelse som säger att det måste följa med en orginalskiva för operativsystemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ett tag sedan jag läste någon juridik, men... Nej, jag känner inte till att det skulle finnas någon sådan regel. Varför skule det göra det? Dock kan man ju anse att det vore trevligt om en del PC-tillverkare kunde skicka med en verklig skiva och inte bara någon sorts restor-skiva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

libertarian

anledningen till att det skulle finnas en sådan regel är att du får ett äkthetsbevis med en restoreskiva.. dvs. du betalar för en licens. då ska du oxå ha rätt till en orginalskiva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, någon sådan regel finns inte, inte att du ska få en Windows XP installationCD vid köp av dator.

 

Men du ska få med dig någon form av möjlighet att installera om de program som fanns med vid leverans. Samt en licens att använda dessa program

 

Stora PC-tillverkare löser oftast detta via en återställningspartition på hårddisken. Om man på något sätt lyckas förstöra denna partition burkar de rebjuda att mot en avgift sända dig CD-skivor med återställningprogramvara på.

Eventuellt är dessa CD-skivor helt enkelt installationsskivor för XP med mera, men kan likaväl vara en speciell programvara som kontrollerar installation och ser till att den inte går att köra noname-datorer.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

libertarian

så den licens jag betalar för ger mig inte rätt till en orginal-cd? så det os som ligger i dator är inte mitt fast jag betalat för det?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Licensen ger dig rätt att ANVÄNDA programmet (i detta fallet ett operativsystem). Licensen kan bekräftas på olika sätt. Ett sätt är en orginalskiva, ett annat kan vara någon form av licensdokument (ett pappaer), ett tredje kan vara att det finns ett avtal mellan programvarans tillverkare (Microsoft) och en datortillverkare där datortillverkaren redovisar serienummer på datorer där programvaran är installerad vid leverans. Således är jag ganska säker på att du inte kan kräva någon skiva med stöd av någon lag.

Däremot tycker jag att man som köpare ska kräva orginalskivor för de program som är installerade INNAN man köper en dator om man tycker att det är viktigt att ha en orginalskiva. Många "vanliga" konsumenter klarar sig bra utan skiva eftersom dom ändå inte har kunskap att använda den. Kan säljaren inte åstadkomma detta så bör man välja en annan dator och/eller säljare.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

libertarian

oki.. då var det aif sista gången jag köpte en laptop från ACER. De säljer alltså datorer med olagliga praogramvaror. Det finns nämnligen inget som bevisar att det XP Home som sitter i är lagligt om det inte finns en orginalskiva med. äkthetsbeviset bako på bevisar ju enbart att det finns en nyckel till ett system. men inte vilket och vart det kommer från.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Tror inte det, tillverkaren väljer om de ska skicka med en sådan.

Sparar väl en tia eller nåt om man inte skickar med skiva..

 

Om det är en sk. OEM-licens för windows måste dock licenskoden vara klistrad på datorn.

Det är en liten "holografiskt" klisterlapp där det står operativsystemets namn, licenskoden samt några streckkoder.

 

/Johan

 

[inlägget ändrat 2004-07-26 11:47:16 av johan pålsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

libertarian

jo, en sådan lapp har jag =) men det finns fortfarande inget so bevisar att det är just det systemet som ligger i min dator och att det enbart är jag som har det. När det inte finns en orginalskiva.. där av kan man lugnt hävda att denna programvara är olaglig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Du kan nog vara lugn, det är nämligen just den där klisterlappen som är själva beviset för att du äger en licens.

 

Själva skivan är inte annat än en plastbit i form av en CD och de går att beställa lösa från Microsoft.

 

Men, du borde klaga hos Acer, det är snålt att inte skicka med en systemskiva.

 

/Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...