Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digital kortläsare?


Sasja

Rekommendera Poster

Ser i reklam för prenumerationer på illustrerad vetenskap så kan man få en digital kortläsare som premie om man vill. Då kommer den stora frågan; vad är en digital kortläsare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en digitalkamera så lagras alla bilder på ett minnerskort och med en kortläsare som läser sådana kort så kan man bekvämt föra över sina bilder till datorn utan att behöva koppla in kameran varje gång.

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt. Mycket praktiskt.

 

Dock finns det en hel flora av olika kort - CF, SmartMedia, MMC, SD, XD, Memory Stick och kanske fler som jag inte kommer på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste ju ta ur minneskortet ur kameran och sätta i det i kortläsaren så då kan man lika gärna sätta i sladden i kameran istället, enklare och mindre jobb =)

 

Fast använder man sig av flera minneskort håller jag med om att det är smidigare med kortläsare...

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste ju ta ur minneskortet ur kameran och sätta i det i kortläsaren så då kan man lika gärna sätta i sladden i kameran istället, enklare och mindre jobb =)

 

Jag håller med, jag har själv ingen kortläsare av den anledningen.

 

Däremot funderar jag på att skaffa en med stöd för USB 2.0 för att spara tid, som det är nu tar det fruktansvärt lång tid att föra över alla bilder.

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot funderar jag på att skaffa en med stöd för USB 2.0 för att spara tid, som det är nu tar det fruktansvärt lång tid att föra över alla bilder.

Ja det skulle ju faktiskt kunna vara värt att köpa en sån. Kan bli lite segt att vänta ibland...

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Stefan K skrev:

Man måste ju ta ur minneskortet ur kameran och sätta i det i kortläsaren så då kan man lika gärna sätta i sladden i kameran istället, enklare och mindre jobb =)

 

Du får ju en stabil källa om du har en kortläsare till din digitalkamera. Kopplar du kameran till datorn, så kanske batteriet är på väg att ta slut eller tar slut under tiden du laddar in bilderna. Då blir det lite vejsing. :-)

 

Sen tar det inte så fasligt lång tid att plocka ur minnet från kameran och plugga in det i minneskortläsaren, tycker jag. Använder själv en sådan kortläsare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...