Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Redovisa inköp på firma i efterhand


Orrbo

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

För ett tag sen registrerade jag ett litet företag som enskild näringsidkare. Sen blev det inte så mycket mer med det utan det enda jag i princip har gjort är att registrera namnet hos prv.

 

Tanken är att jag nu i höst ska skaffa f-skattesedel, moms-registreringsnummer och öppna firmakonto(n) osv. Men jag har helt enkelt inte kommit igång med det än.

 

Nu till problemet.

Jag planerar att köpa en bärbar dator som jag just nu är i väldigt stort behov av. Visst kan jag väl köpa den nu och betala moms för den osv, och senare ta med kvittot i redovisningen och kunna "dra av" den på firman. Dvs. dra av momsen och skriva av den på flera år (har inte riktigt förstått det där med avskrivning än :) )? Det ska väl inte vara några problem.

 

Nu skulle det naturligtvis vara enklast om jag kunde casha den, men det kan jag tyvärr inte. Så jag funtar på att antingen låna pengar på banken, eller ta den på avbetalning. Hur fungerar en sån grej med att sedan ta med den i firma redovisningen? Är det bättre att låna pengar på banken, eller ta den på avbetalning eller är det sak samma?

 

Det är lite snurrigt, men alla tips är välkommna!

 

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är inga konstigheter eftersom det är enskilld firma - formellt så är du och firman samma sak. Inköp gjorda upp till ett halvår innan du fick F-skatt/moms-reg kan du utan några svårigheter ta in i firman och få tillbaka moms på.

 

För förklara avskrivningar måste man först ha full koll på att utgifter och kostnader INTE är samma sak!

 

Utgift : Pengar som betalas ut

Kostnad : Bokförd kostnad - behöver inte ha något med verkliga pengar att göra.

 

Om du tex köper en dator för 9000 kr exkl moms kontant, så har du en utgift på en 9000 kr plus moms, MEN ska du skriva av den på tre år, så har du en kostnad på 3000 kr per år i tre år. Det är intäkterna minus kostnaderna som blir vinsten (enkelt förklarat) och det är det som du betalar skatt på.

 

Så har du intäkter på 10000 och köpt en dator för 9000, så har du 1000 kr i rena pengar kvar, MEN du ska skatta för 10000-3000 = 7000 dvs du ska i runda slängar hosta upp 3500 kr i skatt och sociala avgifter. Det är just på denna punkten som man gör bort sig - man ska betala mer i skatt än man har pengar!!!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Kanon! Det klargjorde det lite.

 

Men det här med betalningen för datorn. Kan jag betala på det sätt som passar mig bäst och sen spelar det igen roll? Eller är t ex avbetalning att föredra framför att ta lån?

 

Eller spelar det helt enkelt ingen roll så länge jag har ett kvitto som jag kan ha med i redovisningen?

 

Och förresten?! (nu läste jag ditt inlägg igen för tredje gången)

Då borde man ju alltså tjäna på att skriva av den på ett år? Eftersom man då bara för få skatta på 10000-9000=1000? Eller?

 

*förvirrad*

[inlägget ändrat 2004-07-26 00:22:38 av Orrbo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är i delvis samma situation som du, fast jag har redan datorn i mitt knä så att säga.

 

Jag tog kontakt med skattemyndigheten för att få ett svar.

 

Enligt dem spelar det ingen som helst roll hur man finansierar datorköpet (kontant, lån, avbetalning, leasing, ...).

 

Utan speciella skäl har jag fattat det som att man ska skriva av med 25%/år som enskild näringsidkare.

 

Första året har man alltså en kostnad på 25% av priset i form av avskrivning. Dessutom drar man av _all_ moms första året. Därefter är det 25% av inköpspriset under nästföljande 3 år.

 

I december kan jag svara på om det blev rätt eller inte när "domen" dimper ner (skattebeskedet). :-)

 

Tveka inte att fråga skattemyndigheten själv. De verkar vara rätt intresserade av att folk ska göra rätt från början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan få svar på många sådana svar på RSV's hemsida gå till http://skatteverket.se/ och sök efter avskrivningar så får du upp lite info på hur du skall redovisa inköp i företaget.

 

Du kan också ladda ner broschyren om skatteregler för enskilld firma som pdf dokument på länk http://www.skatteverket.se/broschyrer/295/29508.pdf

 

Att finansiera inköpet med banklån borde vara svårare då banker är försiktiga med lån till nya företag speciellt om dom inte har någon verksamhet.

 

Bättre då att köpa på avbetalning eller leasing.

 

När du gjort inköpet så räknar skatteverket det som klart alltså att du har köpt varan och du kan dra av hela momsen direkt, resterande skuld räknas som finansiell kostnad eller skuld.

 

Tänk på att om du är noga med pappersarbetet från början så slipper du mycket strul senare, ta itu med administrationen direkt annars kan det snabbt glida dig ur händerna.

 

När verksamheten börjar ta fart skaffa ett administrationsprogram så slipper du sitta i timmar varje år vid deklarationsdags.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om du är noga med pappersarbetet från början så slipper du mycket strul senare, ta itu med administrationen direkt annars kan det snabbt glida dig ur händerna.

 

När verksamheten börjar ta fart skaffa ett administrationsprogram så slipper du sitta i timmar varje år vid deklarationsdags.

 

Absolut!

 

Skulle dessutom vilja tipsa om att köpa ett skatteprogram. Jag kör SPCS Skatt för företagare och det är en bra hjälp att navigera bland alla regler.

 

[Edit]

 

Skatteverket brukar köra informationskvällar rätt regelbundet. Gå på en sån!!! Väl investerade timmar!

[inlägget ändrat 2004-07-26 01:23:59 av lizardKng (pa9876)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en lite kommentar bara...

 

Utgift : Pengar som betalas ut

Kostnad : Bokförd kostnad - behöver inte ha något med verkliga pengar att göra.

 

nja. Nu blandar du in utbetalning

 

Utgift: Uppstår när avtal (om köpet) träffas.

Utbetalning: När transaktionen (utbetalningen) sker

Kostnad: Avskrivningen. Har inget med köpesumman att göra, utan är mer en kalkylmässig fördelning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...