Just nu i M3-nätverket
Jump to content

.com

pege22

Recommended Posts

Hej

Hur funkar egentligen www.com ?

Hur kan man ha en sån domän? Hur funkar det, det är ju tomt så att säga?

Det går att surfa till den sidan, prova själva. En kompis säger att han har adress@.com

Funkar det också? Hur då?

Mr Andersson

Mailadressen blir blaahaaaaa@www.com, eftersom www.com är domännamnet och ska alltså stå efter @.

Jag tycker mest det är förvillande med ett sånt domännamn, men det kanske är coolt i vissa kretsar, vad vet jag...

Så när min kompis (eller en kille jag pratade med, rättare sagt) säger att hans adress är blaha@.com så kan det inte stämma?

Mr Andersson

Om han har konto direkt under topdomänen com (vilket inte är troligt), så hade hans mailadress varit blahaaaa@com, men blahahaaa@.com låter inte sannolikt.

Nä, jag tycker inte heller det låter särkskilt troligt.

Med det lilla jag vet om Internet så tycker jag att det även borde vara teoretiskt rent omöjligt, eller?

Mr Andersson

Det finns faktiskt en domän som heter . och det är den som com, net, org, se osv ligger under, men det är nog (är osäker) omöjligt att ha adressen blahaaaa@.com

Testa att göra en NS-lookup på . !

nslookup -type=NS .

Svaret är de root-servrar som finns.

Det här blev svaret:

Non-authoritative answer:

(root) nameserver = b.root-servers.net

(root) nameserver = c.root-servers.net

(root) nameserver = d.root-servers.net

(root) nameserver = e.root-servers.net

(root) nameserver = f.root-servers.net

(root) nameserver = g.root-servers.net

(root) nameserver = h.root-servers.net

(root) nameserver = i.root-servers.net

(root) nameserver = j.root-servers.net

(root) nameserver = k.root-servers.net

(root) nameserver = l.root-servers.net

(root) nameserver = m.root-servers.net

(root) nameserver = a.root-servers.net

a.root-servers.net internet address = 198.41.0.4

b.root-servers.net internet address = 192.228.79.201

c.root-servers.net internet address = 192.33.4.12

d.root-servers.net internet address = 128.8.10.90

e.root-servers.net internet address = 192.203.230.10

f.root-servers.net internet address = 192.5.5.241

g.root-servers.net internet address = 192.112.36.4

h.root-servers.net internet address = 128.63.2.53

i.root-servers.net internet address = 192.36.148.17

j.root-servers.net internet address = 192.58.128.30

k.root-servers.net internet address = 193.0.14.129

l.root-servers.net internet address = 198.32.64.12

m.root-servers.net internet address = 202.12.27.33

>

Efter lita grävende (dig-kommandot ;-) kom jag fram till att ägaren av www.com använder @www.com för sina mailadresser (mailservern heter för övrigt louie.www.com)

Toppdomäner har i regel inte (säkert aldrig) mx-records så därför är det inte tekniskt möjligt att skicka mail till adress@com

Ujuj nästan så man bli gråtfärdig. Utan dom skulle vi aldrig kunna sitta här på eforum.

Tänk om alla går ner samtidigt? Vore lite hårt, har inte 6 st varit nere som mest?

Kommer in lite på ett sidospår här, men visst är det väl så egentligen att internet fungerar otroligt dåligt om man jämför med annan infrastruktur som t.ex. vägar, järnvägar m.m.

Eller t.ex. om internetanslutningen i hemmet börjar krångla eller går ner.

Om det vore elen eller telefon så skulle det ges högsta prioritet och man skickar ut tekniker för att åtgärda det hela så fort som möjligt.

Men när ens internetanslutning slutar fungera så ringer man till sin ISP:s ofta ganska dåliga support där man får standardfrågor som "sitter nätverkssladden i" och liknande idiotfrågor. Sen får man ringa flera gånger varje dag tills dom får tummen ur och fixar felet.

Borde man inte kunna kräva samma driftsäkerhet när det gäller internetuppkoppling som el och telefon?

[inlägget ändrat 2004-07-26 01:41:13 av SYS64738]

Det där får nog gälla din ISP ;-)

Jag tycker då att internet i sig är bland det absolut mest pålitliga ting som finns.

Om man har en "dåglig" ISP betyder det ju inte att internet i sig är dåligt. Det är som att jämföra sin egen garageuppfart med det allmänna vägnätet.

Bara för att man har en otäck sten som bilen skrapar i betyder det ju inte att det allmänna vägnätet är dåligt.

På samma sätt - bara för att man har en ISP som inte kan se till att deras kunder har en avtalsenlig förbindelese med "nätet" betyder det ju inte att internet i sig är dåligt.

Anjuna Moon
Borde man inte kunna kräva samma driftsäkerhet när det gäller internetuppkoppling som el och telefon?

El och telefon har högre prioritet. Förvisso kan man väl klara sig utan elektricitet ett tag men vad händer om du råkar ut för en olycka hemma och inte kan ringa efter ambulans? Jag anser att internetuppkoppling är en lyxvara som blivit en bekvämlighetsvara och för många en nödvändighet som man inte längre klarar sig utan (precis som med mobiltelefoner) så snart bör väl detta anses vara lika viktigt som el och fast telefoni att underhålla.

AnjunaMoon

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...