Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MPEG 4?


Jonas.Ahlander

Rekommendera Poster

Jonas.Ahlander

Hejsan! Jag och några vänner brukar på fredagarna utväxla allsköns digital bråte för att lätta upp stämningen inför helgerna... Det kan ibland (ganska ofta) vara mediaklipp av något tvivelaktig karaktär, men alltid (nästan) oerhört skrattspridande alster som någon av oss ramlat över på webben eller fått oss tillskickat via mejl.

 

De senaste veckorna har några avi-filer ställt till problem för mej som Mac-användare. Har försökt reda ut det själv men inte lyckats.

 

Det vanliga problemet med "decompressor finns inte" när jag startar QT4 kan inte avhjälpas trots att jag installerat alla Indeo Video-codecs som finns på apples supportsida. I "show info" hänvisas videospåret till som "MP43".

 

Detta är väl någon MPEG4 variant? Detta format stöds tydligen inte av QT. Däremot hävdar MS på sin sida att deras Media Player kan hantera sådana filer. Jag har letat info på nätet och det finns flera sajter som redogör för lösningar på problemet men inga avseende Macintosh!

 

Kan det helt enkelt vara hårdvaran som begränsar? (Sitter med en Power Macintosh 5500/225)

 

Någon som har ideér?

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har förmodligen fått tag i ett filmklipp i "DivX" formatet som är ett hack från mpeg4 och vars codec bara finns för windows än sålänge.

 

/mhe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om den gamla trotjänaren "Avi-to-qt kit" funkar på detta format? Jag har kunnat omvandla det mesta med det programmet. Kan hittas på följande adress om du inte har det, http://www.pure-mac.com

 

Mvh CH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämner inte vilken version av QuickTime du använder. Så vitt jag vet ska 4.1.1 (eller var det 4.1.2) ha fixat till eventuella problem med AVI-filer. Annars finns det något som heter "Vid4Win 2 QT" som konverterar AVI-filer till QuickTime (tar förvisso extra plats, men funkar). Borde finnas för nedladdning här: http://gagklingsoft.hypermart.net/mac/

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...