Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Billig säkerhet.


Kalle2222

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har lite funderingar angående säkerhet på datorer. Nu kör vi ett microsoft nätvärk med win 95/98 datorer. Det är, vad jag har förstått, inte alls någon bra lösning ur säkerhets synpungt. Hur får man till en någolunda låg kostnad ett hyffsat säkert OS. Med ett säkert OS menar jag att man ska kunna ha en standard användare som inte för komma åt annat än Internet, Floppyn och en First Class server. Sen ska det finnas en Admin identitet som får tillgång till allt. Standard användaren ska inte häller få ändra på några inställningar på datorn. Nu kör vi Poledit, ett ganska bra program om det inte fanns så många bakvägar in på HD:n... Vad ska man göra, det får inte bli för dyrt... Finns det något trevligt program som tar bort HD:n ur denhär datorn helt, nu är det bara att gå via dokumen/mina dokument eller höger klicka på start knappen och välja öppna eller utforska så är man inne på HD:n..

 

//Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det nätvärket som rör domhär datorerna är det ca 20-30 datorer. Dom är i sin tur kopplade till ett stort nätvärk för hela staden. Ända problemet är att det är ca 500 personer som delar på datorerna och det är ju inte roligt att sitta och göra 500 identiteter... En annan sak som jag undrar över, måste man ställa in på varge dator vilka användare som ska få göra vad eller kan man ha så att datorerna går in och hämtar lösenorden och vad den personen får göra från en huvud dator eller vad man ska kalla det för (om man skulle byta till NT...)?

 

//Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan lägga upp användarstyrda policy filer som laddas ner från servern när personen i fråga loggar in på en dator. Spelar ingen roll vilken dator han loggar in på. Tänk bara på att det är inte samma policy editor till win95 och win NT.

 

//Joan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Policyeditorn är den samma, det som däremot skiljer är .adm filerna, dvs policyfilerna, man använder samt namnet på själva policyfilen.

De skiljer sig i de olika operativsystemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...