Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Viktigt att veta om SP2.


Morten Nissen

Rekommendera Poster

Anjuna Moon

Du behöver inte be om ursäkt, jag vet att jag var offensiv ikväll och nog har retat upp många, jag är bra på det ibland...tyvärr :)

 

Hursomhelst, mitt sista inlägg i den här tråden blir att säga att av de två win jag har hemma så vinner min 2KServer över XPpro alla gånger, och XP ryker vid nästa diskköp. Så hemma behöver jag iallafall inte oroa mig över hösten, jag får bara hoppas att våra kunder läser det finstilta om SP jag ser till att vi skriver in så snart semestern är slut =)

 

God forsättning på sommarnatten så länge

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Håller med dig:-)!

 

God fortsättning!

 

Vi alla (oavsett användare) borde läsa det noga!!

 

Ha det gött! (som det heter i Götet)!

 

 

Trevligt o "inlägga"!

 

 

 

 

 

 

 

 

Freedom...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg det, jag tycker att Morten Nissen, han lyckades allafall skapa deppat, om nåt kanske finns eller inte finns. Hur som helst ha skön sommar allihop!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad tycker du EGENTLIGEN om M$ och konkurens o s v?

 

(men det får jag väl inte veta)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morten Nissen lyckades skapa deppat?

 

Vad är det?

 

Finns eller inte finns?

 

Låter intressant!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, visst finns det gränser för hur mycket man får lov att lyckas med ett företag: Företag får inte ha en monopolartad verksamhet, då förbjuds företaget i normala fall. (undantag: Systembolaget AB)

 

Rockefellers Standard Oil Co blev ju förbjudet, exempelvis. Microsoft ligger inte långt efter..

 

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=standard+oil+co

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte hämta uppdateringar till Windows utan att använda Internet Explorer. Några andra webbläsare går det inte att hämta uppdateringar till Windows med.

 

Det går jättebra att hämta uppdateringar med andra webbläsare, däremot så använder tjänsten WindowsUpdate ActiveX-kontroller, vilket naturligtvis inte fungerar i alla webbläsare. Ingenting hindrar dock användare av andra webbläsare från att hämta uppdateringarna manuellt.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morten Nissen

>Vem installerar XP idag med full internetuppkoppling?

 

Typ alla "vanliga användare"

 

>Njae, jag tror inte det är många idag som gör det. I alla fall inte de som

>vet vilka hot som väntar när XP söker kontakt med internet. Sasser och

>annat skräp som flyter omkring därute.

 

Igen så hänvisar jag till att det inte var dom erfarna användare som jag tror kommer att ha problem med SP2, det är dom vanliga användarna.

 

>Brandväggen kan man stänga av säkert

 

Jovisst, men om man inte förstår hur en sån fungera och den slås på automatiskt när SP2 installeras så är det ju inte lätt.

 

Morten Nissen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morten Nissen

>Skämtar du? din kommentar får mig att tvivla på att du öht jobbar med

>något IT-relaterat, du har aldrig hört talas om metoder som funnits

>länge för att snabbt och smidigt installera uppdateringar från

>windowsupdate för datorer i nätverk?

 

Det var ett excempel, inte att man gör så på ett företag. Vi kör också alla uppdateringar via nätverket.

 

Om du hade läst alla trådar så hade du nog fattat det.

 

Morten Nissen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morten Nissen

>Huvudsaken i så fall att alla tidigare patchar finns med i SP2, så att man

>inte behöver fylla CD-skivor med viktiga patchar typ Sasser och Blaster.

 

Vill du slippa ladda ner uppdateringar eller sitter med vanligt modem så kan du beställa CD'n, men uppdateringar på hos MS:

http://www.microsoft.com/sverige/security/protect/microsoft_security_update.asp

 

Det är dessutom mycket snabbare att uppdatera från den CD'n.

(Det fungera likadant som Windows Update)

 

Den är gratis och finns på Svenska och Engelska.

 

Morten Nissen

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-26 11:59:07 av Morten Nissen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Morten Nissen skrev:

Vill du slippa ladda ner uppdateringar eller sitter med vanligt modem så kan du beställa CD'n, men uppdateringar på hos MS:

http://www.microsoft.com/sverige/security/protect/microsoft_secur

ity_update.asp

 

Det är dessutom mycket snabbare att uppdatera från den CD'n.

(Det fungera likadant som Windows Update)

 

Den är gratis och finns på Svenska och Engelska.

 

Tackar för tipset!

 

Var mera inne på de akuta patcharna typ Blaster och Sasser. Nu har jag arkiverat patchen för Sasser och likaså Rollupen, som innehåller Blasterpatchen tillsammans med en mängd andra viktiga uppdateringar.

 

Sen genereras det fler uppdateringar under tiden, förstås.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-26 16:07:07 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivar - och fildelningstjänsterna är ju fullständigt livsfarliga i mina ögon.

Du vet väl att under installationsfasen av XP så har du valet att inaktivera Fil- och skrivardelning. Då du kommer till Nätverksinställningar i installationsfasen, så väljer du Anpassade inställningar istället för Standardinställningar. Då kan du i nästa fönster Nätverkskomponenter bocka ur Fil- och skrivardelning för Microsoft nätverk. Bilderna ser ut som följer:

 

http://w1.865.telia.com/~u86514936/N%e4tverkskomponenter.PNG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Maratonmannen skrev:

Du vet väl att under installationsfasen av XP så har du valet att inaktivera Fil- och skrivardelning. Då du kommer till Nätverksinställningar i installationsfasen, så väljer du Anpassade inställningar istället för Standardinställningar. Då kan du i nästa fönster Nätverkskomponenter bocka ur Fil- och skrivardelning för Microsoft nätverk.

 

 

Jepp, det känner jag till.

Känner igen bilderna du länkar till också. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Där finns en mycket viktig information och det är att när SP2 kommer till Windows Update så kommer den att installeras automatiskt om man har ställt in det valet i Windows XP.

Så är icke fallet.

Även om man har valt att hämta och installera säkerhetsuppdateringar automatiskt så installeras INTE SP2 automatiskt. Man måste först acceptera EULA...genom tangentbordsknapptryckning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Morten Nissen

>Så är icke fallet.

>Även om man har valt att hämta och installera säkerhetsuppdateringar

>automatiskt så installeras INTE SP2 automatiskt. Man måste först

>acceptera EULA...genom tangentbordsknapptryckning.

 

Inte enligt Microsoft. Dom säger att den installeras automatiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns en mycket viktig information och det är att när SP2 kommer till Windows Update så kommer den att installeras automatiskt om man har ställt in det valet i Windows XP.

 

Vad är det som är så ologiskt med detta?

Om jag väljer att alla nya updateringar skall installeras automatiskt, så förväntar jag mig det också!

 

Visste du föresten att det finns andra alternativ där man t ex kan låta burken att ladda ner men inte installera förrän den frågar först och en tredjre där inte gör något alls t o m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade varit bättre att man kunde installera det och sen välja vilka säkerhets funktioner man vill aktivera.

 

Det är väl problemet med XP som den ser ut idag! När du installerar det så är en massa tjänster igång etc.

 

Idén med sp2 är väl att öka säkerheten hos idiot Svensson. Den erfarne vet väl hur man stänger av saker och ting!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärtom, man ska känna en hel del till hur en brandvägg fungera och andra säkerhets funktioner dom har lagt in i SP2 för att kunna få olika grejor till att fungera. Hur många vanliga användare vet vad en brandvägg är och hur den fungera? Inte många, men när all säkerhet slås på vid installationen då kommer många att få problem. Hur ska an vanlig användare kunna förstå att hans online bank inte fungera mera, eller varför hans antivirus inte blir uppdaterat automatiskt osv?

 

 

Ja internet lider idag av en massa okunniga människor, vars datorer fungerar som rena odlingsmedierna för virus. Det MS gör är bara bra. Folk kanske lär sig lite mera och internet blir lite säkrare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Hej, Du kan kanske hjälpa mig. Jag har XP med SP3 och när jag t.ex. vill avinstallera ett program, så sägs det att det inte går pga av att SP2 inte finns. Och när jag vill installera SP2 så går det inte pga att SP3 finns. Moment 22.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket bättre att du startar en ny egen tråd än att fortsätta denna, som är fem år gammal.

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...