Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Viktigt att veta om SP2.


Morten Nissen

Rekommendera Poster

Anjuna Moon
Jag vet inte om du har varit ute och läst något om SP2, men jag skulle inte tro det.

 

Vad vet du om det? Det var iallafall inte främst det mina inlägg handlade om utan om problemet att komma med påståenden utan att motivera dem. Det är just så rykten startar (i ditt fall har du nu kommit med länkar, så då är allt ok till slut)

 

om där finns en hel del kunniga som har testat SP2 och skrivit om det så kan ju inte alla ha fel,

 

Det var bara det jag menade, du hade inte lämnat några länkar tidigare som du baserade påståendet på, vilket är brukligt när man kommer med påståenden som för de flesta är nyheter. Det är en enkel fråga om trovärdighet.

 

Och om dom inte säger något? Sitter du då och tror att där inte är något fel?

 

Ja, inte målar jag fan på väggen för att ingen säger något. Däremot har jag inte påstått att jag inte tror att SP2 kommer innehålla problem, det är jag personligen övertygad om att det kommer att göra med tanke på hur stora förändringar det innehåller, men det är som sagt min personliga åsikt och inget jag skulle gå ut och påstå som sanning.

 

Jag har bara sagt att jag håller mig skeptisk till påståenden innan den som kommit med dem visar vad de bygger på. Du har nu tydligt förklarat vad du baserade dina på och därför är jag nu nöjd ;)

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Skapad
  • Senaste svar
Morten Nissen

Jag ber om ursäkt för att inte skicka länkar med i första inlägg, men jag gick ut ifrån att dom som var intresserade kunde söka upp det själv då där ju finns massor med sidor om SP2.

 

Jag har dock förstått att så var inte fallet här. :-)

 

No harm done, hoppas vi kan få mera info eller att någon tidning kunde ta upp det innan SP2 kommer ut, så att man kan få mera information. Det är ju inte bara företag som kan drabbas utan också privata. Hur många privatpersoner vet vad en brandvägg är och hur den fungera? (nu menar jag vanliga hemma användare). När SP2 installeras slås bla. brandväggen automatiskt på.

 

Morten Nissen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste du inte hans svar??????

Man blir inte tagen för mer seriös och kunnig i takt med att antalet frågetecken i slutet av en mening ökar... Snarast tvärtom...

 

Min erfarenhet av tidigare SP under NT 4.0 och Win 2000 är att vissa specialprogram får problem men på det stora hela fungerar det smärtfritt.

 

Angående att MS har slagit på all säkerhet och ökat den i SP2 - har du missat det främsta syftet med SP2? Prioritet ett med SP2 har varit att få Windows XP att bli ett operativsystem som i grunden är säkert. Man ska inte längre behöva vara en avancerad användare för att få en säker dator.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Onödigt att installera SP2 bara för att det finns, jag brukar göra så att jag låter andra dra ner och köra uppdateringarna först och se om någon får problem.

Först när jag vet att det är problemfritt uppdaterar jag också.

 

SP2 verkar otroligt hypat, men det skyddar inte mot något som tredjeparts-program skyddar mot redan idag.

 

Sen behöver man ju inte ha automatisk uppdatering på, jag har själv slagit av det. Annars sitter man rätt var det är med någon smyginstallation av palladium och sen har man ingen kontroll över sin egen dator.

 

[inlägget ändrat 2004-07-23 14:59:27 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morten Nissen

>Min erfarenhet av tidigare SP under NT 4.0 och Win 2000 är att vissa

>specialprogram får problem men på det stora hela fungerar det

>smärtfritt.

 

SP2 är INTE som något annat service pack. Läs lite mera om det på dom olika länkar som finns i trådarna.

 

>Man ska inte längre behöva vara en avancerad användare för att få en

>säker dator.

 

Tvärtom, man ska känna en hel del till hur en brandvägg fungera och andra säkerhets funktioner dom har lagt in i SP2 för att kunna få olika grejor till att fungera. Hur många vanliga användare vet vad en brandvägg är och hur den fungera? Inte många, men när all säkerhet slås på vid installationen då kommer många att få problem. Hur ska an vanlig användare kunna förstå att hans online bank inte fungera mera, eller varför hans antivirus inte blir uppdaterat automatiskt osv?

 

Dom har ingen anning och många har ingen att fråga. Det största problemet SP2 ska rätta till är ju säkerheten, men om inte antivirus programmen kan bli uppdaterat automatiskt hur ska man då vara skyddat mot virus? Det är tyvärr inget ovanligt att vanliga användare har ett antivirus program installerat (av dom som har det) men det har inte varit uppdaterat på flera år. Dom tror att när det är installerat så är dom skyddat för alltid.

 

Tiden vill visa hur det går för dom vanliga användarna.

 

Det är lite tråkigt att man vill hjälpa andra och istället så kommer där en del svar från personer som tydligen inte orkar att gå ut och läsa lite om det eller iaf. kan förstå det från dom vanliga användarnas sida.

 

Om någon skriver något som intressera mig eller som jag fundera mera över så letar jag upp information om det och sen kan man skapa inlägg / besvara tråder.

 

Morten Nissen

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-23 15:08:02 av Morten Nissen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det tror jag knappast dom gör, vem skulle sen gå runt och installera dom? Dom flesta har bara användare rättigheter och kan inte installera något så då måste administratören gå runt till alla och flytta personen den tiden det tar att logga utt dom och sen logga in som administratör och installera uppdateringarna och sen logga ut igen. Nej där har du nog lite fel.

 

Skämtar du? din kommentar får mig att tvivla på att du öht jobbar med något IT-relaterat, du har aldrig hört talas om metoder som funnits länge för att snabbt och smidigt installera uppdateringar från windowsupdate för datorer i nätverk?

 

Skulle vilja se din arbetsplats där nätverksansvariga tror att man måste springa runt till varje klient för att manuellt installera uppdateringar...sic

 

Dina inlägg har karaktären av kvalificerad FUD, slå upp det i en online-dictionary, alt karaktären av felaktiga slutsatser gjorda av en person som inte har kunskaperna för att kunna bedöma informationen på ett korrekt sätt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Vem installerar XP idag med full internetuppkoppling?

 

Njae, jag tror inte det är många idag som gör det. I alla fall inte de som vet vilka hot som väntar när XP söker kontakt med internet. Sasser och annat skräp som flyter omkring därute.

 

Brandväggen kan man stänga av säkert.

Om man nu inte vill sitta med en dator som inte går att använda. I så fall är det bara att leta upp den och stänga av den. Sen är det att köra tredjepartsbrandväggar istället som man lättare kan styra än XP:s inbyggda. Verkar inte som om brandväggen är mer synlig i nya SP2 än idag. Vana och intresserade användare vill ju helst se programmet i alla fall en brandvägg. Man vill se att det fungerar och kunna konfa lite som man vill.

 

I tester jag läst om SP2 i olika datortidningar, så verkar MS arbete cirkulera kring brandväggen. Den stänger ute både in - och utgående trafik. Att den sen blockerar användaren fullständigt är beklagligt. Säkerheten i systemet blev väl lite för mycket och för överdriven. En aningen hypat - titta vi kan också.

 

Huvudsaken i så fall att alla tidigare patchar finns med i SP2, så att man inte behöver fylla CD-skivor med viktiga patchar typ Sasser och Blaster.

 

Önskvärt vore om MS istället kunde stänga ned alla Tjänster som ligger som Automatiska från början. Skrivar - och fildelningstjänsterna är ju fullständigt livsfarliga i mina ögon. Det öppnar vägen rakt in i en dator.

 

Läs http://www.blackviper.com så ser ni hur många tjänster man idag måste stänga direkt efter installationen av XP. En del struntar i det för att det betyder inte så mycket för prestanda. Nä, men du sitter med en fullt öppen dator där vem som helst kan vandra in och ställa till oreda.

 

Den ständigt påhoppade Internet Explorer borde MS också göra något åt. Gör om den från grunden. Det är ju den som är som en ost. Hjälper inte att stänga ute användaren när surfbrädan tar in vatten. Låt folk installera en webbläsare från tredjepart istället typ Mozilla eller Opera.

 

Snart kommer väl MS antivirusprogram också ut. De har ju fått för sig att skapa ett eget i samarbete med ett antivirusföretag.

 

Undrar om man ska kunna installera program då eller om allt tas som virus?

 

Elakt kanske, men jag börjar undra när jag läser tråden här.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart kommer väl MS antivirusprogram också ut. De har ju fått för sig att skapa ett eget i samarbete med ett antivirusföretag.

 

Faktiskt så har det funnits ett Microsoft Antivirus en gång i tiden.

Om jag inte minns fel så följde det med när man köpte MS-DOS 6.22.

Vet inte varför det försvann, men för ovanlighetens skull kan det ha varit så att MS inte lyckades konkurrera med andra antivirusföretag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Låt folk installera en webbläsare från tredjepart istället typ Mozilla eller Opera.

 

Eh, vad hindrar folk från att göra det? Trött på det här "integrerat IE"-hatet. Kom med något nytt, har hört den här skiten sen MS började tjäna pengar. Jag ser sällan trådar på eforum där man hyllar mozillas fördelar, jag ser bara bittra eller reclaim-the-streets-liknande trådar i windows-forumen där man rackar ner på MS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anjuna Moon skrev:

Eh, vad hindrar folk från att göra det? Trött på det här "integrerat IE"-hatet. Kom med något nytt, har hört den här skiten sen MS började tjäna pengar. Jag ser sällan trådar på eforum där man hyllar mozillas fördelar, jag ser bara bittra eller reclaim-the-streets-liknande trådar i windows-forumen där man rackar ner på MS.

 

 

Jojo, men förr eller senare skulle det komma ändå. ;-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jojo, men förr eller senare skulle det komma ändå

 

Jag förväntar mig omotiverat tonårstjafs från unga människor, men härinne är ni rätt många som faktiskt är uppe i min ålder och ändå fallit i Aftonblads- eller Finnig-Linuxfantast-Utan-Arbetserfarenhets-gropen.

 

"Jag vet var satan bor, jag vet var onda människor håller till och jag vet var allting som är förjävligt och lättgripligt finns. I mitt eget huvud där jag försöker rättfärdiga mitt eget missnöje och mina egna misslyckanden."

 

Microsoft? Ingen av er hade ens suttit och diskuterat detta idag utan Microsoft.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen av er hade ens suttit och diskuterat detta idag utan Microsoft

 

 

Du har helt rätt, tackar Bill och microsoft för att jag har ett roligt och stimulerande jobb.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anjuna Moon skrev:

Jag förväntar mig omotiverat tonårstjafs från unga människor, men härinne är ni rätt många som faktiskt är uppe i min ålder och ändå fallit i Aftonblads- eller Finnig-Linuxfantast-Utan-Arbetserfarenhets-gropen.

 

Nu skrev jag det utan en tanke på Linux. Mitt inlägg handlade om webbläsaren och jag skrev "den ständigt påhoppade..." och då angrep jag inte MS med Linux i baktankarna. Det var rent allmänt skrivet.

 

Okej, du kan visst använda andra webbläsare idag, men den är ju hela tiden inbyggd i operativsystemet. Det var därför en bättre konstruktion vore önskvärd och säkert många med mig.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Okej, du kan visst använda andra webbläsare idag, men den är ju hela tiden inbyggd i operativsystemet

 

Den är inbyggd visst, so? Det tar 1 ,minut att ladda ner Mozilla. Eller vill du att Mozilla ska komma med Windows? Ska MS bygga om hela grunden för sitt OS och leverera ett internetlöst OS?

 

Är man så avig mot IE så kanske man inte ska använda windows överhuvudtaget då. Det finns ju faktiskt Linux. Men att anmärka på att ett OS inkorporerar en fullständig lösning är för mig helt oförståeligt.

 

Att "världen" och USAs regering försökte sänka företaget pga detta är bara sjukt. Jag kan inte se det som annat än ren och skär avundsjuka och/eller skräck över att MS faktiskt lyckats med att bli så stora som de är.

 

Ska det finnas en gräns för hur framgångsrikt man får lyckas med sitt företag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tydligen ett känsligt ämne det där om Internet Explorer. Det var inte min mening att det skulle dra igång något slags krig och att det hela skulle vinklas till att jag hatar MS och att Linux är bättre.

 

Jag använder själv Mozilla och tycker jättebra om den webbläsaren. Vad jag menar är att IE är så extremt inbyggd i Windows. Du kan inte hämta uppdateringar till Windows utan att använda Internet Explorer. Några andra webbläsare går det inte att hämta uppdateringar till Windows med. Okej, det går inte att hämta uppdateringar till IE med Mozilla, men till övriga operativsystemet borde ju funka. Önskvärt i alla fall.

 

Låt Windows vara moduluppbyggt i Linuxstilen istället. Användaren kan då själv hämta hem delarna denne önskar. Vore kanon, tycker jag. Då krävs det förstås att Windows byggs om. Säkert inte möjligt idag.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Tydligen ett känsligt ämne det där om Internet Explorer

 

Inte känsligt, jag är kritisk själv till väldigt mycket i Windows värld. Det jag är "känslig" för är den allmänna stämningen att Microsoft och Windows behandlas annorlunda än andra OS och miljöer´pga deras överväldigande övertag på marknaden. Ibland låter det som en omvänd McCarthy-jargong där man målar ut den okända stora hemska fienden med alla deras onda planer och liknande.

 

Jag lägger ner min anomisitet kring detta nu för annars flyttas tråden nog till datorkrig =)

 

P.S För övrigt respekterar jag alla era åsikter kring diskussionen, även om det kanske inte alltid låter så.

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det finnas en gräns för hur framgångsrikt man får lyckas med sitt företag?

 

Ja definitivt. Annars får dom ju monopol.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen av er hade ens suttit och diskuterat detta idag utan Microsoft.

 

Nej eftersom Microsoft inte låter andra företag konkurrera på lika villkor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunderna måste också ta sitt ansvar. Utan kunder som köper från M$ - inget M$-monopol!

 

Men jag förstår vad du menar med monopol.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har läst tråden..o va bara tvungen o yttra mig!

 

Håller helt med SYS64738 : var är man rädd för?

 

För jag menar företagen som har sina Admins så är ju detta en sak o för "slutanvädare" är det ju en annan...eller?

 

Det hela handlar ju att OM du vill köra detta som "slutanvändare" så är det bara o göra det under förutsättning att du VET vad som skall göras....

 

Annars finns det ju faktiskt ALTERNATIVA OS o välja beroende vad man har för specifika behov (applicationer osv.)

 

PS: Är ju medveten om att många sk."slutanvändare" inte har om aning om detta(SP2) men det hör ju till....

 

 

 

 

Freedom.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Nej eftersom Microsoft inte låter andra företag konkurrera på lika villkor.

 

Låter konkurrera? Det är väl snarare så att MS har konkurrerat ut alla hittills. Eller är det en konspiration som sett till att de har den marknadsandel de har? Det är en MARKNAD för guds skull! Inte lät sig MS slås ner av att IBM var den stora jätten förr. Inte gnällde de över "orättvisa" i den marknad där smartast och modigast vinner. Nä, de agerade och utmanövrerade dem. Om företag idag inte har den geisten är det deras problem och inget man ska beskylla MS för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon:

 

 

Varför detta "defence" gentemot MS??

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Freedom...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Varför detta "defence" gentemot MS??

 

Om läst alla mina inlägg så förstår du (kanske) att det inte är frågan om att jag försvarar MS utan försöker få folk att sluta bete sig som små tegelstenskastande ungdomar. Att jag jag försvarat MS i den här tråden beror just på att de alltid används som ett missnöjes-slagträ när argument och fakta brister. Mer än så tycker jag inte att jag behöver försvara mina inlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en g�ång gett sig in i M$-milj�ön �är man mer eller mindre fastl�åst d�är. M$ �är duktiga p�å att modifiera standarder p�å ett s�ånt vis att man M�ÅSTE anv�ända deras egna produkter.

 

Den integration med hj�älp av icke-standardiserade protokoll och filformat som M$ jobbar med leder r�ätt snart till en s k "user lockin", d v s anv�ändarna l�åser in sig sj�älva i M$ produkter.

 

Ex 1: Oerfaren anv�ändare kodar websidor med Frontpage. Funkar skitbra i IE. Funkar inte alls i FireFox. Allts�å �är FireFox en d�ålig webl�äsare? Nej, Frontpage utnyttjar M$-specifika specialiteter som g�ör att man _m�åste_ t�änka sig f�ör f�ör att inte l�åsa in sig i M$-milj�ön.

 

Ex 2: Exchange + Outlook har en hel del intressanta finesser som att t ex kunna h�ålla reda p�å varandras "kalendrar" och hj�älpa till att boka m�öten. Helt pl�ötsligt inneb�är allts�å mailserver + mailklient att man ska kunna boka m�öten ocks�å? Hur ska slutanv�ändaren fritt kunna v�älja mailklient? Nej, det g�år inte. Konkurrensen �är satt ur spel. Alla _m�åste_ k�öra M$ produkter �även f�ör en s�å pass standardiserad till�ämpning som epost.

 

 

Jag fick rej�ält p�å n�öten f�örra g�ången jag postade en l�änk till en artikel som f�örklarar tankeg�ångarna mer i detalj. Jag brister tydligen i mina f�ärdigheter i retorik eftersom jag vill referera till denna artikel. Dock �är den s�ällsynt v�äl skriven. Inget dumt alls.

 

Fakta fr�ån en "insider" (som har jobbat hos M$ <inofficiellt>fick sparken eftersom han utnyttjat insiderinfo f�ör att skriva artikeln</inofficiellt>), r�äkne-exempel och, i mitt tycke, inte speciellt m�ärkliga slutsatser.

 

Slutligen ska jag s�äga att jag tycker mycket bra om Win XP som OS p�å en klientdator. Win XP tycker jag �är t o m oerh�ört mycket b�ättre �än t ex Linux p�å en "persondator". Ingen diskussion. Bara s�å att ingen tror att jag automatiskt tycker att allt som M$ g�ör �är d�åligt!

 

L�änken:

 

http://www.ccianet.org/papers/cyberinsecurity.pdf

 

Attans bra skriven L�äs den! L�äsv�ärd oavsett vilket "l�äger" man anser sig tillh�öra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon:

 

Jag ber om ursäkt! Har nog missuppfattat det hela!

men iallafall så berör tråden på mig på sätt o vis(en Win maskin hemma)!

 

Upfattade ditt inlägg som defensiv gentemot MS...ber om ursäkt!

 

 

Done!

 

 

 

 

 

 

 

Freedom....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...