Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Viktigt att veta om SP2.


Morten Nissen

Rekommendera Poster

Morten Nissen

Det rör sig om SP2 som snart kommer ut. Där finns en mycket viktig information och det är att när SP2 kommer till Windows Update så kommer den att installeras automatiskt om man har ställt in det valet i Windows XP.

 

Jag ringde just Microsoft för att kolla om SP2 ville bli installerat automatiskt om man har automatiskt uppdatering på, och det gör den.

 

Då SP2 inte är kompatibelt med alla program som tex. Antivirus, Mail, Terminal program, Callcenter program osv. så är det mycket viktigt att få ut den informationen så inte folk kommer till jobbet dagen efter det har blivit installerat och inga program på datorn fungera. Det hade varit en katastrof för oss om det hade hänt här.

 

Eftersom inte Microsoft går ut och säger detta och jag ej heller har sett det någon annanstans i samband med artiklar med SP2 så tycker jag att där måste göras något snabbt. Vi snackar ju enorma pengar som går förlorat om 10.000 tals företag i Sverige skulle stanna pga. detta totalt vansinniga sättet att distribuera SP2 på.

 

Jag är helt säker på att många mindre och medelstora företag kör med automatisk uppdatering igång då det inte är hanterbart att installera uppdateringar på varja dator manuellt och många har inte råd att lägga 250.000 – 1.000.000 dör att köra Windows System Manager Server eller liknande program.

 

Hoppas detta kan spridas så att färre företag och privata slipper få problem.

 

 

Morten Nissen

Tekniker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Låter ju väldigt korkad att släppa nåt som har alla dessa "problem".

 

Finns det någon information om vilka eventuella program som kommer vara inkompatibelt med SP2?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Eftersom inte Microsoft går ut och säger detta och jag ej heller har sett det någon annanstans i samband med artiklar med SP2

 

Var har du fått den här informationen ifrån?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Kul, så får man problem direkt när SP2:an dyker upp i höst. :-(

 

Måste säga att jag känner mig definitivt inte lockad att installera den när den dyker upp - SP2:an alltså.

 

Avvaktar in i det längsta i så fall till allt det här strulet är löst.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-22 16:38:00 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här Stefan, fasiken också, detta låter ju inte bra.

Man får helt enkelt vänta och se hur det utvecklar sig.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en instruktions video om SP2 på microsofts hemsida, var där och tittade för någon vecka sedan där dom tar upp just vilka förändringar som är på gång och vad man skall tänka på.

 

Blev både glad och lite fundersam över förändringarna endel verkar riktigt bra annat lite tveksamt.

Tunna/

 

http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/sp2/

 

Filmen tar 30 minuter att titta på men det är värt besväret.

[inlägget ändrat 2004-07-22 16:55:27 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morten Nissen

Då jag jobbar på ett företag som har en hel del datorer och servers som kör Microsoft mujkvara och finns registerat hos Microsoft men inte fått någon information om att SP2 kan ge problem, så tror jag inte jag är ensam om att inte få denna information. Vidare har jag i stortsett alla nyhetsbrev från Microsoft och där finns inget om det heller.

 

Morten Nissen

Tekniker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morten Nissen

Jag har testat SP2 beta och jag hade stora problem då brandväggen låser så mycket och alla andra säkerhets funktioner som finns för att stoppa allt som man inte vill ska få kontakt ut.

 

Där kommer att bli mycket problem men tex. uppdateringar av antivirus program, online spel, terminal program och även inom det privata nätverket.

 

Det korkade vid SP2 är att när det installeras så kör den igång alla säkerhets funktioner. Det hade varit bättre att man kunde installera det och sen välja vilka säkerhets funktioner man vill aktivera. Då har man en möjlighet för att testa vad som gör att vissa program / tjänster inte fungera.

 

Morten Nissen

Tekniker

 

[inlägget ändrat 2004-07-22 17:06:31 av Morten Nissen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det korkade vid SP2 är att när det installeras så kör den igång alla säkerhets funktioner

 

Eftersom världen har klagat så mkt på Microsoft om att dessa inte är påslagna som default så är det väl det enda rätta och göra som de gjort. Dock skulle man väl kanske kunnat lagt till en möjlighet vid installation att slå av dessa defaults.

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter man sina klienter/serverar använda automatisk uppdatering, så får man skylla sig själv. HAr man ansvar för något ströre nät än sina hemdatorer så ska det vara en självklarhet att testa alla patchar på test datorer med mjukvaran man använder i produktion innan man går "live"!

 

 

Samt, gör du ett msi paket av det så kan du själv välja vad som ska vara av/på!

 

[inlägget ändrat 2004-07-22 18:53:19 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi snackar ju enorma pengar som går förlorat om 10.000 tals företag i Sverige skulle stanna pga. detta totalt vansinniga sättet att distribuera SP2 på.

 

Det är därför man testar den först på några testdatorer innehållande sina normala användarprogram, innan man godkänner den på SUS-servern.... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom inte Microsoft går ut och säger detta och jag ej heller har sett det någon annanstans i samband med artiklar med SP2

 

Jag har bara en fråga, hur vet du detta då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jag har bara en fråga, hur vet du detta då

 

Jag ställde samma fråga tidigare men har inte fått något svar. Jag har iofs sett någon artikel på ZDnet.com som påstod att MS sagt att ca 1 av 10 applikationer kommer att ha vissa problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dom flesta företag brukar ha "ladda ner uppdateringar och meddela mig när dom är klara för installation" inställt vilket är default i XP, inte alt för helt automatisk installation ikryssad, har man det så ska man kanske fundera över varför man jobbar som IT-ansvarig.

Att servicepacken ingår som en komponent i windowsupdate är fö inget nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde samma fråga tidigare men har inte fått något svar.

 

Jag tycker att så länge han inte kan hänvisa, till någon slags fakta om sitt påstående. Så låter som en "hoax".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så låter som en "hoax

 

 

På sidan han angav högre upp i tråden"internetweek" så står det bl.a att Gartner Research estimates that a mere 3 percent of applications that run on Windows won't work once SP2 is out.

 

Så det är ju inte så allvarligt blodigt då.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morten Nissen

>Jag ställde samma fråga tidigare men har inte fått något svar.

>

>Jag tycker att så länge han inte kan hänvisa, till någon slags fakta om

>sitt påstående. Så låter som en "hoax".

 

Jag kan skriva samma som jag skrev som svar innan på första frågan: (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=606053#606084)

 

Då jag jobbar på ett företag som har en hel del datorer och servers som kör Microsoft mujkvara och finns registerat hos Microsoft men inte fått någon information om att SP2 kan ge problem, så tror jag inte jag är ensam om att inte få denna information. Vidare har jag i stortsett alla nyhetsbrev från Microsoft och där finns inget om det heller.

 

Eller om du du vill veta mera så ring till MS Support: 08-752 09 29. Öppet 9.00 – 17.00 måndag till fredag

 

Sen vilka program som inte fungera eller är viktiga är ju individuellt. Jag tycker att Antivirus är bland dom viktiga men det är ju bara ett av många program som hämtar information från internet och som inte kommer att fungera om inte man uppdatera programmet efter man har installerat SP2 (Symantec Antivirus) och för att kunna göra det så måste dom ju fixa en update så att det fungera. Det är det som dom olika företag jobbar med.

 

Det hade varit bra med en lista men jag kan inte se något har lust eller ork att sitta och installera alla program som finns på en SP2 updaterat dator.

 

Tiden vill visa vad som kommer att fungera och vad som inte gör det, men det är klart att där kommer att bli en hel del problem med SP2. Där är ju även stor skillnad på att program inte fungera och att på att program får små problem som kanske inte märks först.

 

Morten Nissen

Tekniker

 

[inlägget ändrat 2004-07-23 13:57:45 av Morten Nissen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morten Nissen

>Dom flesta företag brukar ha "ladda ner uppdateringar och meddela mig

>när dom är klara för installation" inställt vilket är default i XP, inte alt för

>helt automatisk installation ikryssad, har man det så ska man kanske

>fundera över varför man jobbar som IT-ansvarig.

 

Det tror jag knappast dom gör, vem skulle sen gå runt och installera dom? Dom flesta har bara användare rättigheter och kan inte installera något så då måste administratören gå runt till alla och flytta personen den tiden det tar att logga utt dom och sen logga in som administratör och installera uppdateringarna och sen logga ut igen. Nej där har du nog lite fel.

 

Och att jobba som IT-ansvarig är INTE samma som system administratör, drift tekniker osv.

 

>Att servicepacken ingår som en komponent i windowsupdate är fö inget

>nytt.

 

Nej det är det inte, men dom brukar inte heller ha så stor inverkan på systemet och program som SP2 gör.

 

Morten Nissen

Tekniker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Då jag jobbar på ett företag som har en hel del datorer och servers som kör Microsoft mujkvara och finns registerat hos Microsoft men inte fått någon information om att SP2 kan ge problem, så tror jag inte jag är ensam om att inte få denna information. Vidare har jag i stortsett alla nyhetsbrev från Microsoft och där finns inget om det heller.

 

Alltså, jag förstår inte. Det där är väl ingen grund för att påstå att problemen existerar. Det du säger pekar väl snarare på motsatsen: du har inte fått info om att SP2 ger problem. Hur du får det till att det FINNS problem förstår jag inte.

 

Jag försöker inte racka ner på dig, så jag ber om ursäkt om du tycker jag är enträgen, jag tycker bara det är viktigt med källhänvisning då falska rykten har en förmåga att sprida sig väldigt fort på internet och rykten är inte bra för någon.

 

Gartner Research estimates that a mere 3 percent of applications that run on Windows won't work once SP2 is

 

Samma sak igen, att Gartner uppskattar något bekräftar inte heller någonting om inte de heller kan förklara vad de baserar detta på.

 

Jag fortsätter att hålla mig skeptisk till detta tills MS själv bekräftar det ena eller andra.

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag knappast dom gör, vem skulle sen gå runt och installera dom? Dom flesta har bara användare rättigheter och kan inte installera något så då måste administratören gå runt till alla och flytta personen den tiden det tar att logga utt dom och sen logga in som administratör och installera uppdateringarna och sen logga ut igen. Nej där har du nog lite fel.

 

Jalla jalla... har du överhuvudtaget läst vad de andra skriver i tråden?

 

Antingen använder man SUS-servern, eller någon liknade tjänst som pushar ut uppdateringarna till noderna EFTER dom är testade, lokalt på företaget i en test miljö som efterliknar den som finns i deras live nät!

 

 

Att SP2 till windows XP skulle ha _mycket_ större inverkan på systemen än tidigare SP till NTx eller 2000 är ju rena spekulationer/ryktes spridning från din sida.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morten Nissen

>Alltså, jag förstår inte. Det där är väl ingen grund för att påstå att

>problemen existerar. Det du säger pekar väl snarare på motsatsen: du

>har inte fått info om att SP2 ger problem. Hur du får det till att det FINNS

>problem förstår jag inte.

 

Jag vet inte om du har varit ute och läst något om SP2, men jag skulle inte tro det. Det stora poblemet MS har är att få det att SP2 fungera med program och samtidigt kunna erbjuda säkerhet. Här kommer lite flera länkar som då kan läsa mera om SP2:

http://news.com.com/Windows+update+will+be+late%2C+Microsoft+says/2100-1016_3-5265378.html?tag=nl

http://www.theinquirer.net/Default.aspx?page=2

http://www.windowsxp.se/modules.php?name=Forums&file=search&mode=results

http://www.onlynewz.net/news.php?extend.62

 

Där finns massor info om SP2 så sök lite på nätet om du vill veta mera.

 

>Jag försöker inte racka ner på dig, så jag ber om ursäkt om du tycker

>jag är enträgen, jag tycker bara det är viktigt med källhänvisning då

>falska rykten har en förmåga att sprida sig väldigt fort på internet och

>rykten är inte bra för någon.

 

Det stämmer men om där finns en hel del kunniga som har testat SP2 och skrivit om det så kan ju inte alla ha fel, dessutom har jag testat SP2 själva och jag hade också problem.

 

>Gartner Research estimates that a mere 3 percent of applications that

>run on Windows won't work once SP2 is

 

>Samma sak igen, att Gartner uppskattar något bekräftar inte heller

>någonting om inte de heller kan förklara vad de baserar detta på.

 

>Jag fortsätter att hålla mig skeptisk till detta tills MS själv bekräftar det

>ena eller andra.

 

Och om dom inte säger något? Sitter du då och tror att där inte är något fel? MS brukar inte vara snabb på att bekräfta fel i deras programvaror.

 

Morten Nissen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morten Nissen

Det var ett svar till Reffer i vilket han skrev:

 

>Dom flesta företag brukar ha "ladda ner uppdateringar och meddela mig

>när dom är klara för installation" inställt vilket är default i XP, inte alt för

>helt automatisk installation ikryssad, har man det så ska man kanske

>fundera över varför man jobbar som IT-ansvarig.

 

Jag vet att där finns sådan programvaror som man kan använda, och har läst alla trådar, han viste kanske inte det eftersom han inte skrev något om det och därför skrev jag så. Läste du inte hans svar??????

 

>Att SP2 till windows XP skulle ha _mycket_ större inverkan på systemen

>än tidigare SP till NTx eller 2000 är ju rena spekulationer/ryktes

>spridning från din sida.

 

Jag ber igen att man tar reda på lite information innan man uttalar sig. Sök på nätet efter information om SP2 eller bättre, testa det själv.

Kolla dom andra trådarna då där finns redan en hel del information.

 

Efter det kan du ju börja med denna:

http://www.gigablast.com/search?k4i=107431&q=Windows+XP+SP2

 

TechWeb:

http://www.internetweek.com/search/results.jhtml?queryText=SP2&site_id=ALL-BTG

 

 

Morten Nissen

[inlägget ändrat 2004-07-23 12:49:52 av Morten Nissen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...