Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ASUS DigiMatrix problem


MrTS

Rekommendera Poster

Tack vare regnet bestämde jag mig för ett litet hobbyäventyr på semestern. Sagt och gjort har jag köpt mig en ASUS DigiMatrix dator att ställa i vardagsrummet och utrustat den med en 2.6 GHz Celeronprocessor, 120 Gb Maxtor hårddisk och 256 Mb minne.

 

Dock, efter att ha installerat dessa komponenter, kopplat in ström, tangentbord/mus och min skärm... så händer inte mycket när jag trycker igång maskinen. Fläktarna till processorn drar igång, hårddisken knattrar igång, ljusdioderna blinkar.. men ingenting på skärmen? Helt svart.

 

Vad kan vara fel? Processorn är monterad enligt anvisning, minnet sitter ordentligt fast i rätt minnesbank.. Hjälp!!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Ta bort allt utom cpu och ram och testa om det fungerar då, ta ur och sätt i ramet igen, testa ramet i andra minnesbankar.

Allmänt bara ta bort och sätt tillbaks alla grejer, det är så jag har avhjälpt sånna problem, om du har möjlighet så testar du komponenterna i andra datorer.

Du får inga beeb-koder som kan vägleda dig?

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias,

 

tyvärr verkar det inte finnas några beeb-koder på denna dator - konstigt nog. Har försökt byta minnesbank utan framgång. Försöker nu koppla ur hårddisken..

 

Konstigt nog verkar kylflänsen som sitter mellan processor och fläkt mer eller mindre "limmat" sig fast på processorn. Jag tänkte annars ominstallera processorn. Är det normalt att den sedan sitter som sten?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Nej det är inte normalt, hur sattes den fast? Kylpasta eller?

Du kan alltid testa en clear cmos

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, när jag skulle montera kylflänsen fans det en papperslapp på den där det stod "remove before placing on processor" vilket jag ju gjorde. Det kan vara så att under den fanns något lim - vet ej.

 

Clear CMOS?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Okej, då är det inte lim. Ska bara vara att ta bort om än försiktigt.

 

På sidan 112 i pdfen som du laddar ner från länken nedan så hittar du hur du rensar cmos:

http://www.asus.com.tw/support/download/selectftp.aspx?l1_id=8&l2_id=8&l3_id=0&m_id=1&f_name=e1469_digimatrix_ab-v10.pdf~zaqwedc

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

[inlägget ändrat 2004-07-22 15:18:30 av Mattias Falk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylflänsen ska sitta ordentligt fast!

Det går att bända,vrida loss den men det skulle jag inte rekommendera. Du tappar kylförmåga om du tar loss den.

Däremot bör du kunna du ta ut "professorn" med kylfläns & fläkt på.

Men min erfarenhet säger mig att om du kommer så pass långt som du gör så är det inte fel på cpu'n, troligen inte heller minnet.

Min första gissning är grafikkortet, du nämner inget om det så det kanske är integrerat?

Är det nya eller beg prylar?

Följ annars Mattias Falk's råd

"Allmänt bara ta bort och sätt tillbaks alla grejer, det är så jag har avhjälpt sånna problem, om du har möjlighet så testar du komponenterna i andra datorer.. "

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

[inlägget ändrat 2004-07-22 15:25:03 av pongo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...