Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Alternativknappar i excel

Anden

Recommended Posts

Hej!

Skulle vilja använda 4 st alternativknappar (radiobuttons) i ett excelblad.

Knapparna ska vara ihopparade 2 och 2 så att bara en av knapparna i varje par ska vara ikryssad. Jag lyckas inte utan jag får bara kryssa i en av 4 knappar hur gör man för att dela upp det.

Sen skulle jag i en cell vilja kontrollera vilken knapp som är markerad, ungefär "if radio1 = checked then..." Går det att göra på något sätt.

Knapparna ska vara ihopparade 2 och 2 så att bara en av knapparna i varje par ska vara ikryssad.

Lägg dina grupper med radiobuttons i varsin frame (ram).

Sen skulle jag i en cell vilja kontrollera vilken knapp som är markerad

Det går nog bara att göra via ett makro och inte via en cellformel. Du får anropa ett makro som kollar radio1 via lämplig händelse, ex. Worksheet_Calculate() eller Worksheet_Change().

\\Anp

Det går nog bara att göra via ett makro och inte via en cellformel.

Det går att göra med formler i Excel.

Alternativknapparna kopplas till en cell. I cellen skrivs sedan det värde knappgruppen har för tillfället. Det är bara att kontrollera denna cells värde.

Detta gäller då om du skapar dina alternativknappar via arbetsfältet Formulär. I detta fält hittar du även grupprutan.

Rita först en gruppruta, placera sedan dina alternativknappar där. Öppna Fomratera Kontroll via höregklicksmenyn på en av knapparna och skapa en celllänk under fliken kontroll.

Edit

En VBA knapp går även den att koppla till en cell, lite annat förfarande bara. Då måste du ta upp Egenskaperna för knappen. Men du måste fortfarande nyttja den gruppruta som finns under formulär för att grupera knapparna tror jag.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2004-07-22 12:30:38 av Monshi]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...