Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Trådlöst nätverk? Vad skall man tänka på?

Anders S <

Recommended Posts

Vad skall man tänka på?

En kompis till mig vill skaffa trådlöst nätverk, han har en skrivare (HP PSC 1200) som han vill ha med i nätverket den kan vara ansluten till nätverket via sladd (den står ju där den står). Han har en bärbar dator och vill nu kunna sitta på olika platser hemma utan att dra med sig sladd överallt. Vilken router/accesspunkt skall man välja? Vilken standard (a,b eller g)? Hur får man ett säkert nätverk?

Internet uppkoplingen går via ett kabelmodem (UPC/Chello).

White_Scorpion

Finns ju trådlösa routrar med inbyggd accesspunkt. Har själv inte nån större erfarenhet av nån men zyxel har en som heter Prestige 334W och går att läsa om på http://www.zyxel.se/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW3Nob3dVaWRdPTEwMSZjSGFzaD05MjQyOWM4MDMx.0.html

Sen får man kanske oxå tänka på att någon obehörig kan surfa in på det trådlösa.

Jag kör med 3com's officeconnect wlan router och tillhörande pc-card till bärbara. Funkar klockrent, 54 MBit. Tror paketet kostade runt 1000-lappen.

Har skrivaren inbyggd printerserver? Annars måste du köpa en sån också och koppla den till routern.

Det finns routrar med inbyggd printerport, en sån kan vara lämplig här. Å andra sidan, har han inte ADSL-modem så är ju den kombinerade 3com routern med modem och WLAN en bra variant. Men då måste skrivaren in på annat sätt.

Säkerhet...ja där måste man ju sätta på WEP och för säkerhets skull ha något litet prg som har koll på om nån ny enhet ansluts och då larmar. Själv bor jag i centum och får upp 3-4 olika nätverk varav ett var helt oskyddat till jag sa till grannen. Men bor man i villa med stor trädgård eller så så är det nog säkert utan kryptering (men håll utkik efter skumma bilar på gatan utanför i så fall, dom kanske tjuvsurfar på ditt konto).

/maruda

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...