Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

S-Video etc


Nyfiken Nybörjare

Rekommendera Poster

Nyfiken Nybörjare

Hejsan !

 

Jag har lite frågor angående S-Video, kanske ganska simpla men

om jag förstått det rätt så t ex på grafikkort så brukar det finnas

S-Video In (används ifall man t ex vill spela in från tv´n) och S-Video Ut

(används ifall man vill spela upp filmer etc från datorn!)

 

Många nyare tv apparater kanske har stöd för S-Video och det ska väll

inte vara några problem att koppla från datorn och in i tv´n, men brukar

den ligga på några andra kanaler än AV då (har själv inget S-Video stöd

på tv´n men skaffar en snart) !

 

Jag kör just nu med scart ingången på tv´n, men när jag spelar upp

filmer från datorn så blir det helt svart, varför det ?

 

Tacksam för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många nyare tv apparater kanske har stöd för S-Video och det ska väll

inte vara några problem att koppla från datorn och in i tv´n, men brukar

den ligga på några andra kanaler än AV då (har själv inget S-Video stöd

på tv´n men skaffar en snart) !

 

Det är på just "AV" bilden kommer in.

 

Jag kör just nu med scart ingången på tv´n, men när jag spelar upp

filmer från datorn så blir det helt svart, varför det ?

 

*** ARGH Det stod ju svart, inte svart/vitt... ***

[inlägget ändrat 2004-07-22 09:27:34 av lizardKng (pa9876)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På grafikkort idag sitter oftast en kontakt som liknar en S-video kontakt men har fler pinnar/ledningar (sju ledare) än en normal (fyra ledare) s-video kontakt.

Hur signalerna fördelas över denna kontakt kan skilja sig mellan olika grafikkort. Om kortet enbart har TV-ut kan kontakten, vilket den oftast är, vara direkt kompatibel med s-video kabel. Om TVn då stödjer s-video är det bara att ansluta via SCART.

Grafikkortet kan (nästan alltid) även ge kompositsignal. Signalen ges på någon av de sju (fyra) kontakterna i grafikkortets "s-video" kontakt.

Har man tur, vilket jag haft med mitt kort, passar kortets kompositsignalkonfiguration perfekt med en s-video => SCART. Enkel förklaring är att komposit och s-video har en gemensam ledare i SCART och just denna nyttjar mitt grafikkort för att sända ut komposit.

Normalt är annars att det krävs en adapter för att separera komposit och s-video signalerna till sina respektive kontakter.

Som kanske framgår av texten, man kan klara sig utan adaptern men den kan vara nödvändig för att få full funktion på TV-ut.

 

Om man har ett kort med ViVo, Video in Video out, funktioner gäller exakt samma sak som ovan, med den skillnaden att flera av ledarena på datorns kontakt har en funktion/är aktiva vid någon konfiguration.

Med lite tur kan det även här gå att ansluta en s-video->SCART kabel direkt till grafikkortet men en adapter krävs för att kunna nyttja alla grafikkortets funktioner, dvs video in/ut.

 

Med adapter menar jag ovan en kontakt som ska anslutas mellan grafikkortet och din sladd till TVn. Denna adapter är passiv och ser enbart till att signalerna till/från grafikkortet hamnar på rätt ledares.

En ViVo adapter har två komposit och två s-video kontakter i ena änden.

edit Adaptern ska givetvis ha följt med när du köpte grafikkortet.

 

Vad gäller TVn så har moderna TV-apparater oftast minst två SCART-ingångar samt eventuellt en s-video och en komposit kontakt.

De två SCART-kontakterna har oftast olika funktionalitet. Den ena kan kanske ta emot RGB-separerad signal med andra kan ta emot S-video. Båda kan ta emot komposit, det är den enklaste signalen. För att TVn ska ta emot RGB eller S-video måste den ställas in, det är inget den per automatik känner av.

 

Till ditt fall - svart i TVn - låter inte som s-video/komposit problem. Om bara svart tyder det på att TVn inte förstår den signal den/inte får någon signal. Hur ser bilden ut om du inte har någon kabel ansluten?

Kontrollera vilken upplösning du sänder till TVn samt vilken TV-standard du använder (PAL B/G ska det vara).

 

Vad har du för grafikkort?

 

Flyttar denna tråd från TV-kort till forumet för Grafikkort

 

 

/T - moderator för TV-kort -

Nu har jag skrivit av mig lite...

 

Even when we know we’ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-22 09:20:25 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2004-07-22 09:43:57 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Jag har också s-video-problem

 

Allt ser bra ut på skärmen vid normalt användande men när jag tittar på film syns det inte på TV:n utan rutan (med film) blir bara svart. Filmen visas dock normal på skärmen. Vad kan detta vara för problem.

 

Det roliga är dock att om jag ändrar skärmens upplösning till en lägre så visas filmen bra även på TV:n. Jag vill ju ha den högre upplösningen på skärmen och vill inte hålla på och ändra bara för att se film.

 

Har någon ett förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helskärmsvideo?

Kloning?

 

Aktivera helskärmsvideo så kopieras videoytan till din sekundära skärm.

Om det nu är GeForce vi pratar om.

 

Eller utöka skrivbordet och flytta över spelaren till den sekundära skärmen.

 

Läs mer:

http://web.telia.com/~u87618716/geforce_TV_guide.htm

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...