Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av receiver


evil_eye

Rekommendera Poster

Hej

 

Funderar på att inhandla min första riktiga stereo men tror jag ska satsa på en hemmabioreceiver istället för en förstärkare för att eventuellt sedan bygga ut till ett riktigt surroundsystem. Jag funderar kring följande receivers:

 

Pioneer VSX-D512 för 2390:-

JVC RX-5032 för 2390:-

Centrum Titan 500 för 2490:-

 

Om man tittar till rena specifikationer så är ju Centrumen överlägsen men vågar man lita på det? JVC och Pioneer är ju välkända märken. Tänkte koppla datorn till receivern för att lyssna på musik och måste då också köpa ett nytt ljudkort för att få bästa ljud. Är någon att föredra då man ska använda den ihop med datorn och även en bärbar minidisc ibland?

 

Finns det andra "bra" receivers i samma prissegment och vilken av ovanstående rekommenderar ni?

 

//daniel aka evil_eye

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag har märkt är att mina JVC grejer fungerar mycket bättre än kompisarnas lågprismärken, även om de har mer finesser.....

 

Bättre ljud alltså... men vet inte hur det är med Centrum....

men gissar på att det vanliga gäller..

Man får vad man betalar för.....

Många finesser för lite pengar är ingen bra kombination enligt mig...

 

Har även kört Pioneer hemmabio.. det fungerar väldigt bra.....

 

/A...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa med att köpa av en "liten" butik som hifi klubben är ju att det blir personligare service.. :)

 

 

Håller med, dessutom har dom erkänt bra märken, såsom denon, nad, dali, cerwin vega m.fl.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likt Stoffe-2k lägger jag min röst på Denon.

 

När det gäller Centrum så vill jag utfärda en varning, jag har varit i kontakt med en DVD-receiver från dem och det är det smäckigaste lågprisbygge jag någonsin sett. Ser det för bra ut på pappret så är det tämligen ofta även så i verkligheten...

 

/Stefan

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-21 10:29:42 av StefanJohansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Centrum Titan 500 och jag är väldigt nöjd med den. Se till att du har bra högtalare bara.

För en vanlig lekman hör man inte så mycket skillnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är detta jag funderar över: Vissa säger att Centrum är rena skiten och i en annan tråd så läste ja att Titan 500 och ett par Operon (?) 200 lät som ljud för 10k... Vem ska man tro på?

 

//daniel aka evil_eye

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror man säger att ett par centrumprylar låter som ljud för 10k av två anledningar.

 

1. Man vill övertyga sig själv att man gjort ett bra köp

2. Man har aldrig lyssnat på högtalare för 10k

 

Jag håller med föregående talare, satsa på fina märken. Det är faktiskt inte bara märket man pröjsar för, utan det som finns inuti.

Jag kan även rekommendera Yamaha som ett bra val, kanske inte kommer upp riktigt i samma glamourösa klass som tex Denon men dom gör fina prylar.

 

[EDIT] Hade stavat fel, *fnizz*

[inlägget ändrat 2004-07-21 22:30:36 av MrB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Denon-system köpt i Tyskland för cirka 12 månader sedan med Cervin-Wega-högtalare i vardagsrummet. Svenskt pris cirka 25.000. (som musiker kan man dra av grejorna! :)

 

Köpte en Centrum Titan-reciever och 2 par (4 st alltså) Oberon-200-högtalare i juni (+centerhögt.) av netonnet till sovrummet (+ en lumatron 1020 mpeg4 dvd-spelare på Coop). 8500:- totalt. (Struntade i subwoofer, eftersom Oberon 200-högtalarna har hyfsad basåtergivning)

 

Löjligt nog så låter grejorna lika bra i princip. Enda skillnaden man kan höra är på klassisk musik, där denongrejorna låter snäppet renare. Värt prisskillnaden? -Nej, inte om man skall titta (lyssa) på dvd eller modern musik typ hårdrock/techno. (Vilket jag antar att de flesta gör här..)

 

Enda egentliga minuset med Centrum-Titan: analogingångarna brusar något mer än på denon. Men då måste man verkligen LYSSNA. (Digitalingångarna brusar "inte alls", och det är ju dom man använder i princip). Ytterligare ett minus: Centrumen har bara en enda coax-ingång. Skulle behövt en coax till. (Sat-mottagaren och datorn har bara coax-ut)

 

Fast sånt kan man leva med.

 

PS: dvd-recievers, dvs. förstärkare med inbyggd dvd brukar vara dåliga, oavsett märke. Tänkte först en sådan lösning till sovrummet, men skippade den eftersom a) ljudet var kasst, B) spelaren klarade ej mpeg4.

[testade flera olika märken]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju iofs Cervin Vega mer kända som högtalare som ger mycket tryck för pengarna än för att ge mycket "HiFi-upplevelse" för pengarna...

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara receiver?

 

Jag köpte dvd-receiver, 5 högtalare och en passiv subwoofer i ett paket. Dvd:n spelar alla dvd-format, + och - i både köpta och brända dvd i r och rw. Även mp3 klarar den av. Regionsfri blev den med några knapptryckningar. Inbyggd radio har jag också.

 

Jag läste att en aktiv subwoofer ger bättre tryck än en passiv men eftersom jag får sätta ner volymen (kaffekoppen ska ju stå kvar på soffbordet...) på min passiva subwoofer för att det ska vara njutbart så håller jag inte med.

 

En fin finess är att jag kan "simulera" 5,1 ljud från vanlig stereo från tv:n. Dialogen hörs i de främre högtalarna och de andra ljuden i samtliga högtalare.

 

Detta Eltax-paket för 995: - på OnOff. Jag tycker att jag fått suveränt ljud och bild för dessa pengar.

 

http://www.eltax.com/products/products.php?varenr=11033&serienavn=MovieBoxx&type=HTiB&valg=serie&farve=Silver#

 

Specifikationer: [log]DVD-Receiver

Music Max power 5 x 20W + 1 x 40W

Volume control ALL, FR, FL, C, SR, SL, SW

Speaker size setup Large/Small

Tuner Bands FM / AM

Tuner presets 50

Surround formats Dolby Digital, Dolby ProLogic II, DTS

Digital stream audio out Dolby Digital, DTS, MPEG, PCM

Audio Languages (soundtracks) Up to 8 languages

D/A converter 27MHz/10 bit sampling video

Horizontal lines More than 500

Screen formats PanScan, LetterBox, 16:9

Colour formats PAL / NTSC

Disc Formats (play back) DVD, DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW, CD, VCD, SVCD, CD-R, CD-RW, MP3, HDCD, JPEG

Fast forward/reverse speeds 2x, 4x, 8x, 16x, 32x

Slow motion fwd/rev speeds 1/2, 1/4, 1/8, 1/16

Skip (forward/reverse) Yes

Still picture Yes

Repeat Chapter, Title, All

Programming Yes

Picture zoom Yes

OSD languages English, German, French, Spanish, Danish, Portuguese, Swedish, Dutch

Subtitles Up to 32 languages

DVD Last memory function Yes

JPEG picture rotation Yes

Region coding Multi region

Analoge audio inputs 1 x Stereo RCA line inputs, 1 x subwoofer out for active subwoofer

Video Output 1 x composite, 1 x S-video

SCART connections TV (audio and video out, TV audio in)

Antenna inputs FM / AM

Speaker outputs 6 x Clip

Digital Audio outputs 1 x coaxial

Mains voltage 230-240V / 50-60Hz

Standby function No

Dimensions (HxWxD) 52 x 420 x 360mm

Weight 4.90Kg

Manual languages English, German, French, Spanish, Danish, Dutch

Remote control Full functional

Accessories FM-, AM-antennas, Manual, Remote control, batteries and SCART cable are included

 

Satellite

 

Frequency range +/- 4 dB 90-20,000Hz

 

Speaker input terminals Left / Right Clip

 

Dimensions (HxWxD) 140x90x115mm

 

Weight 0.5Kg

 

 

Subwoofer

Frequency range +/- 4 dB 50-150Hz

Speaker input terminals Clip

Dimensions (HxWxD) 315x160x395mm

Weight 5.0Kg

 

 

[/log]

 

Bosse, 49,2 kbit/s men snart ADSL!

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sånt litet system skulle passa perfekt i sovrummet!

Bara 52" plasma tv'n som fattas. Fan att allt ska vara så dyrt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löjligt nog så låter grejorna lika bra i princip

 

 

Beror på vad du menar, har själv både dali och cerwin vega och det törs jag lova att dom högtalare som låter lika bra under 10 tkr med rock och pop har inte jag hört talas om.

Nya cerwin vega som kom för några månader sen klarar t.o.m klassisk musik bra (dessa jag har).

 

Men som Stefan säger är dom gjorda mest för hög volym och tryck.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag bara ska köpa receiver och högtalare är att jag inte har behov av en hel hemmabio i dagens läge. Och ett paket med 4 satteliter vill jag inte ha då det ser mycket maffigare ut med golvhögtalare. :D

 

Flera här säger att Centrum Titan 500 och Opteron-högtalarna fungerar bra. De som klagar på Centrum verkar ha varit i kontakt med andra Centrum-produkter. Dvd-spelare osv.

 

//daniel aka evil_eye

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBERON. Inte Opteron..

 

OBERON är faktiskt "löjligt nog" BRA grejor!

Det heter alltså OBERON. Oberon 200 till och med..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...