Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går ej att debugga


Arne1

Rekommendera Poster

Hej

Jag har fått tag på en Access databas som jag skall göra en del jobb i.

När jag försöker att debugga VBA koden så spelar det ej någon roll att jag

har satt breakpoints, det bara exekverar vidare, ingen stopp inga gula linjer i koden bara snabb exekvering.

 

 

Är det någon som vet varför det ej stannar vid breakpoints?

 

Någon option som är satt eller?

 

Versioner

VBA Retail 6.0

Access 2000

 

 

//PA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får ej någon möjlighet att stega med F8.

När jag trycker på knappen för att starta exekveringen så stannar det ej vid breakpoints.

 

//PA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menade var att du skulle starta exekveringen genom att trycka på F8. Men jag bara gissar, det lär väl inte funka det heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ställa en dum fråga:

Är du säker på att dina brytpunkter är placerade i kod som exekveras? Mao att de exempelvis inte ligger inuti en IF-sats.

 

Annars vet jag inte vad som är fel - kanske du satt någon miljövariabel som gör att debuggern inte körs. Vet ej om det går i VBA, man har duställt in att en final-version av programmt ska kompileras. I denna version sparas inte debugger information. Vet ej om denna isntällning går att göra i VBA...

 

Ett alternativt sätta att stoppa exekveringen är att lägga in en medvetet felaktig operation. När exekveringen når denna punkt stoppas den. Om du rättar eller tar bord den felaktiga operationen kan du stega vidare med exempelvis F8.

 

 

Lycka till!

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-21 08:37:54 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lagt till egna msgBoxar för att kolla den saken.

MsgBoxarna kommer upp men breakpoint som är inlagda på dessa rader ignoreras.

 

Jag vet ej riktigt vilka miljövariabler, properties som är satta. Jag har fått den här applikationen i mitt knä, samt att killen killarna som har knåpat ihop den är på semester.

 

Tack för din vilja att hjälpa.

 

//PA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att skapa en ny databas dit du länkar dina tabeller. Därefter skapa en modul dit du kopierar den "mystiska koden" och pröva stega där.

Formulären och frågorna kan du ju också importera till den nya koden men kolla formulärens moduler att där inte kommer med någon kod som hindrar debug.

 

BI

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kopierade och exporterade över de mest nödvändiga delarna (formulär, tabeller och modul) som jag skulle göra förändringar i till en ny databas. Där kunde jag debugga mina förändringar för att sedan kopiera över dessa till "grund databasen".

 

Skulle fortfarande vilja veta varför inte debugg fungerar i "grund databasen". Den är på 600 mb så det är en del jobb för att få över allt i en ny databas.

 

//PA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla säkerheten i databasen. Du har kanske inte de rätt rättigheterna för databasen i fråga.

Tools/Security/User and Group Permission.

Databasen måste eventuellt öppnas via den rätta .mdw filen.

 

En annan sak att kolla är all kodkörning som utförs när databasen öppnas. Finns det något i dessa koder som hindrar din redigering av koden. Kanske dessa kan kringås om du håller shift tangenten nere då du öppnar databasen.

 

BI

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Rättigheterna stämmer.

Shift när jag skulle öppna databasen FUNGERADE det går att debugga.

TACK BI.

 

Vad inebär detta ligger det någon kod som körs vid öppning av filen eller är det någon option?

 

//PA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes,

1) Det kan vara något som anropas från Tools/Startup

(även start iställningar)

2) det kan vara en autoexec makro

3) det kan vara ett programanrop från ett start formulär

 

BI

 

[inlägget ändrat 2004-07-22 10:43:13 av BI]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...