Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nackademin eller IT-universitetet?


Tompa

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har kommet in på både "Data och Systemvetenskap" utbildningen på IT universitetet och "Nät" på Nackademin(PU-Påbyggnadsutbildning).

 

Jag är nu lite osäker på vilken jag ska välja. Visst Universitetet har ju mycket högre status men jag tycker "Nät" inriktningen kan passa mig bättre. Så jag undrar dels om någon vet hur bra Nackademins utbildningar är. Sen undrar jag om Data och Systemvetenskap betyder att man inriktar sig på enbart programmering och systemmering eller finns det möjlighet att t ex kunna få arbete som nätverks tekniker eller andra områden. Allså hur bred är denna utbildning?

 

Visst det står ju väldigt mycket på deras respektive hemsidor men det skulle vara intressant och veta från folk som har personliga erfarenheter eller känner folk som har det.

 

Skulle vara mycket tacksam för info och råd inför dessa val.

 

Tompa

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du att Nackademin passar dig bättre så tycker jag att du ska välja den, du kan ju alltid studera vidare på universitetet efter.

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste Virtual Reality på Nackademin och det är en av de smartaste saker jag gjort. När jag gick där så var utbildningen rätt nystartad och är väl fortfarande relativt ny men det var inget snåleri med resurser då jag gick där. Administrationen var lite undermålig pga att utbildningarna växte så det knakade. Senare har jag dock fått höra att den är så på alla skolor.

 

Nu är inte VR (numera 3D?) samma utbildning som Nät men en sak som är gemensamt genom alla utbildningar är att skolan varvar studierna med praktik. Du får då chans att smaka på arbetslivet och du får även lättare att besluta vad du vill syssla med i framtiden. En annan fördel är att utbildningarna ofta är rätt breda. I och med att du är bra på lite allt möjligt så har du lättare få tag på arbete.

 

Utbildningarna fokuserade mycket på användning av verktygen istället för teori om democh de var dessutom lite vad man gjorde dem till. Ville man så var de ett utmärkt verktyg för att lära sig själv. Ville man inte så kunde man sätta sig i cafeterian och fika bort sin utbildning.

 

Två minus är dock att utbildningarna inte ger högskolepoäng. Det går att skaffa utländsk bachelors-examen utomlands men inte i Sverige. Utbildningen fick mig också att känna att jag inte riktigt var färdigutbildad. Visserligen fick jag jobb direkt efter utbildningen men nu funderar jag på att plugga vidare och fokusera mera.

 

Känner du dock att du dock inte riktigt orkar läsa i 3-5 år så kan Nackademin vara en riktigt bra kompromiss att smaka lite på arbetslivet och ta reda på vad du egentligen vill utbilda dig till.

 

När jag slutade 2000 vet jag också att Nackademin höll på att bygga massvis av nya lokaler och datasalar. De jobbar också mycket för studiemiljön. Jag tror också att de fått direktbussar nu (tyvärr efter att jag slutat). Tar väl typ 10 min från slussen till Kvarnholmen.

 

Hoppas du fått lite nyttig info.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...