Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plasma, projektor och HDTV


Mic

Rekommendera Poster

Hej alla.

 

Det börjar pratas mycket om HDTV i dessa dagar, vad behöver man för TV eller projektor för att tillgodogöra sig den bästa kvaliten i HDTV (1080p)?

 

Finns dessa i Sverige idag? (länk och pris?)

 

Vet att det inte finns några kanaler som sänder HDTV här ännu, men det är bra att veta vad som krävs för framtiden, dessutom kanske man kan tanka hem trevliga inspelningar från andra sidan Atlanten där de vad jag förstår sänder en hel del i HDTV.

 

Tillsvidare får man väl gnälla på ComHem att överhuvudtaget börja sända de vanliga kanalerna digitalt och låta AC3-ljudet från Canal+ komma deras kunder tillgodo... Kasst....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är inte jag så insatt i HDTV men HDTV är väl bara sättet de sänder på och som din TV sen decodar. När du tankar hem något så är det fortfarande den komprimeringstekniken som avgör kvalitén. Däremot har ju säkert en HDTV bättre upplösningsmöjligheter än en vanlig TV.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En plasma som det skrivs en hel del om, är Pioneers 43" och som lär ha en knivskarp bild. Har sett inspelat HDTV-band på den och är mycket imponerad av bilden. Finns också i 50". Priset ligger högt ännu, men 43" inkl. ställ eller högtalare har annonserats för strax över 50 nu under sommaren här i Stockholm. Vad tror du om de?

En jämförelse mellan dessa:

 

http://www.pioneer.se/se/product_compare.jsp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den länken gick ingenstans, men menar du plasman...det står ju att den har 1027x768 pixlar, betyder det då att den INTE klarar bästa lägena av HDTV so m ju är 1080i och 1080p, dvs 1920x1080 pixlar?

Precis den jag menar och 504HDE:

 

http://www.pioneer.se/se/product_detail.jsp?product_id=5569&taxonomy_id=62-63

 

Blev lite fel i mitt förra inlägg. Jag missade att få dit att det var förra modellen av Pioneers 43" jag hade sett med HDTV-band, eller om det var ett D-VHS-band. Var nära att bli övertalad av försäljaren att köpa. Men jag stod emot och tur var det, för nu kan man köpa 50" för samma pris som den tidigare 43" modellen kostade för drygt ett år sedan. Priserna är bara på väg åt ett håll, neråt.

I alla fall påstod försäljaren att plasma-skärmen kunde ta emot HDTV-signal, men inte vilket HDTV format. Tittar man på http://www.110220volts.com/FAG/FAQonHDTV1.htm så tycks finnas flera HDTV format (1080p, 1080i, and 720p). Och den stora Pioneeren är 1280x768 alltså 720p? Lite av djungel detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan utröna är att det GÅR se även 1080 på dessa skärmar men den visar ändå bara så många linjer som TV'n klarar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte som dvd på vanlig tv?

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det tror jag inte, DVD kan ha 576 linjer och PAL har 625 linjer varav 575 används för bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och kikade på Pioneers modeller och fann att de har en HDMI ingång. Alltså ett digitalt gränssnitt, som är kompatibelt med datorns/grafikkortets DVI. Behövs bara en adepter till DVI-kabeln och lite nya möjligheter öppnar sig. Dessutom har de en analog signal-ingång från PC.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...