Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Synk mellan bild och ljud


Greyleg

Rekommendera Poster

Har problem med att ljudet och bilden inte alltid synkar vid avspelning av filmer (divx, xvid). Kör för tillfället ett codecpack (Cole2k 5.45 Advanced), men har testat ett antal olika.

 

har en AMD64 3000+ med 512mb och ATI 9600 256Mb så det borde inte vara ngt problem med att få ordenligt med kräm till applikationerna. Ngn som kan tipsa om ett bra codecpack eller liknande som stöder de vanligaste formaten (mp3, wma, ac3, xvid, divx osv...)

 

Och kom inte och säg att jag ska använda videolan (vlc) för det tänker jag inte göra. Windows Media Player funkar så det duger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem liknande dina kan uppstå just pga flitigt användande av codec-paket. Många onödiga codecar installeras och det kan uppstå konflikter mellan dessa.

 

Min rekommendation är samma som alltid - avinstallera alla codecpaket och rensa upp i djungeln på datorn. Installera sedan enbart de codecar och directshowfilter som du behöver.

 

Normalt sett är det inte så många

ffdshow klarar det mesta.

 

En guide om detta:

http://www.inmatrix.com/articles/mediasetup.shtml

ed1: (oj då - detta var inte den guide jag tänkte ge dig, men den jag sökte verkar inte finns hos Inmatrix)

ed2: (guiden var visst uppdaterad, kände inte igen den...)

 

och en lista på codecar och dylikt du kan behöva:

http://www.inmatrix.com/zplayer/formats/

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-19 19:13:49 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2004-07-19 19:16:20 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har (haft) liknande problem. Då jag inte kom på någon lösning och installation/avinstallation av codecs inte hjälpte så bestämde jag mig att överge Windows Media Player och istället använda CyberLink PowerDVD. Sedan dess fungerar det bra.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och med exempelvis Zoomplayer kan man för hand synka ljudet om man har problem. Det går säkert även med andra spelare men dessa har jag ingen erfarnhet av.

 

Antig utifrån skribentens formuleringar att det var ett allmänt problem som gäller för många av hans filmer. Då kan man tro att det är ett codec-problem. Men det kan som sagt gå att komma runt med en annan spelar.

 

Bra att du förde det på tal TicoRoman.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...