Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är JAMBA!?


volvo965

Rekommendera Poster

 

Min son har beställt en ringsignal vid ett tillfälle hos något företag som heter JAMBA!

När han fyllde på sitt kontantkort senast fick han omgående ett sms:erbjudande att beställa mer, men det gjorde han inte. Då drogs automatiskt 30 kr. från kortet. Ett par dagar senare fick han ett nytt "erbjudande" och raderade direkt för säkerhets skull. Nu drogs det 30 kr. ytterligare.

Vad är detta JAMBA! för företag? Är det någon som kan berätta det? Går det till så här att man kan ta betalt automatiskt utan att något beställts....?

-Bengt-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ja, jag hämtade hem en ringsignal från Jamba igår kväll och där stod att man kunde hämta hem en ringsignal för 6 kronor styck. För 30 kronor i månaden kunde man hämta hem fem stycken.

 

Jamba levererar bakgrundsbilder och ringsignaler till mobiltelefoner. De har reklam för det på TV.

 

Du kan ju kolla på http://www.jamba.se

 

Om de drog 30 spänn från mig får jag kolla när jag får min teleräkning. Inte schysst i så fall. :-(

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När man beställt från Jamba blir man tydligen automatiskt medlem och betalar således 30kr/mån. Detta enligt ett inlägg som kan ses på http://www.idg.se/tjanster/artikelforum/default.asp?art=20040526101923_IW#98513

 

Finns information hur du avbeställer tjänsten längst ner på den bild som finns på Jambas högst oseriösa sida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hämtade hem en ringsignal från Jamba igår kväll ... Om de drog 30 spänn från mig får jag kolla när jag får min teleräkning. Inte schysst i så fall. :-(

 

Sucker...

 

Förmodligen har du nu alltså accepterat att prenumerera på upp till sex ringsignaler i månaden för 30 kronor, tills dess att du säger upp din prenumeration. Om du inte hämtar några låtar är det väl tänkt att man får skylla sig själv för att man inte utnyttjar det man betalat för, och hämtar du fler än sex låtar blir man väl debiterad 30 kronor till..

 

Tror inte det är många som gillar det konceptet... förutom företagen som tjänar pengar på det dock. Tydligen har VeriSign köpt upp Jamba, förresten.

 

Man borde kunna välja bort möjligheten att prenumerera på saker i mobiltelefonen, helst att leverantören har det som en tjänst.. Tror nog att många skulle gilla en abonnemangsform där det inte skulle fungera.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Förmodligen har du nu alltså accepterat att prenumerera på upp till sex ringsignaler i månaden för 30 kronor, tills dess att du säger upp din prenumeration. Om du inte hämtar några låtar är det väl tänkt att man får skylla sig själv för att man inte utnyttjar det man betalat för, och hämtar du fler än sex låtar blir man väl debiterad 30 kronor till..

 

Amen, ska man inte kunna hämta hem en ringsignal utan att dra på sig en massa extra saker?

 

Rent kört, tycker jag.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har gjort det nu - avbeställt.

 

Det kommer upp att det hela inte kunde genomföras. Ändå har jag försökt på både mono och polyfoniska signaler.

 

Alltså kan inte jag ha beställt något abonnemang.

 

EDIT: Ringde upp Jamba på deras telefonnummer som står på sidan. Där kan man avregistrera sitt paket. Jag gjorde det. Nu är skiten borta - och jag ska ALDRIG mera göra om detta.

 

Uppmanar trådskaparen göra detsamma angående sonens beställning.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

[inlägget ändrat 2004-07-18 17:01:09 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tänkte på det att ska man skicka efter några sådana signaler och bakgrunder så får man nästan skaffa ett kontantkort. När allt är klart så slänger man kontantkortet all världens väg.

 

Kontantkort kan inte spåras heller.

 

Bilder och signaler lagras ju i telefonen och inte på kortet.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är detta JAMBA! för företag?

 

Hur kan man missa deras otroligt irriterande tv-reklam? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd!

Jag gjorde som någon av er andra: Ringde JAMBA! och avbeställde deras abbonemang (vi förstog aldrig att man automatiskt abbonerade vid beställning av en signal!) Det fungerade perfekt. Tack igen!

-Bengt-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ursäkta? Betalar folk verkligen för sånt??????

 

1) Man kan ju använda inspelningsmöjligheten på mobiltelefonen för att "sampla" ringsignaler. Kostar nada.

 

2) Man kan använda kameran för att få en bakgrundsbild till "skrivbordet" på mobilen. (Heter det skrivbord på mobiler?)

 

3) Sen kan man ju föra över vadsomhelst från datorn. Har man ingen kabel, så kan man ju e-maila bilder och ljud till mobilen...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skulle jag inte betala genom något som Jamba och är tveksam till om jag skulle betala något för det alls men men. Det du föreslår förutsätter ju att man har de funktionerna. Och det har ju låååångt ifrån alla mobiler.

 

[inlägget ändrat 2004-07-18 19:23:19 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
virtuosen skrev:

Men ursäkta? Betalar folk verkligen för sånt??????

 

Ja, man blir omedvetet pådyvlad en massa sån skit, rent ut sagt.

 

Sen gömmer sig folket bakom flottiga hemsidor och finstilt mög. Försökte maila Jamba, men fick upp ett meddelande att domänen inte existerade. Undrade vad f-n det var för slags skräpsida som sätter ut e-postadresser där domänen inte finns.

 

Jo, jag kollade e-postadressen och jag hade skrivit den rätt och allt.

 

Sen kan man knappt läsa det finstilta på sidan heller. Bokstäver och siffror går ihop. Sidan är statisk, så att det går knappt att få se text och kodnummer tydligt. Om man inte har upplösning för närsynta på sin bildskärm, förstås.

 

Att sen Anders N skrev "Sucker..." i början på sitt inlägg här tycker inte jag är rätt. Om jag vetat om att man blir pådyvlad abonnemang, så hade jag förstås inte skickat efter ringsignalen. Nappade på det när jag såg det på TV igårkväll. Jag tycker AxelF - låten "Snuten i Hollywood" är rätt häftig ringsignal.

 

2) Man kan använda kameran för att få en bakgrundsbild till "skrivbordet" på mobilen. (Heter det skrivbord på mobiler?)

 

Nu råkar jag ha en mobiltelefon utan kamera.

 

3) Sen kan man ju föra över vadsomhelst från datorn. Har man ingen kabel, så kan man ju e-maila bilder och ljud till mobilen...

 

Jo, det vet jag. Skulle inte förvåna mig om de lägger in en massa skräp på vägen där också. En hake någonstans.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

[inlägget ändrat 2004-07-18 19:29:29 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju dessutom massor av ställen där man kan dra ner ringsignaler helt gratis.

 

Om det är lagligt? Couldn't care less... Det verkar inte vara så jäkla lagligt att lura folk som företag som jamba gör heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man missa deras otroligt irriterande tv-reklam? :)

Ja, suck. Inte för att jag tittar på MTV så ofta, men chansen att jag ska se deras reklam när jag surfar bland kanalerna är mycket stor. Nästan varje gång jag passerar MTV är det deras reklam jag ser.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sen Anders N skrev "Sucker..." i början på sitt inlägg här tycker inte jag är rätt. Om jag vetat om att man blir pådyvlad abonnemang, så hade jag förstås inte skickat efter ringsignalen.

 

Hemskt ledsen... Det är ett uttryck jag använder rätt ofta, och jag menade ingenting illa. Lite (misslyckat) skämtsam låtsas-skadeglädje bara.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan varje gång jag passerar MTV är det deras reklam jag ser.

 

Det förklarar varför jag aldrig sett den. senast jag kollade på MTV var väl någon gång i början av 90-talet. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, suck. Inte för att jag tittar på MTV så ofta,

Fast om inte jag minns helt fel så gick den väl ganska ofta på femman också ett tag, men...nåja, det hör nog inte hit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...