Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med installation av hdd.

lassekongo83

Recommended Posts

lassekongo83

En gammal sketen IBM 60gb hdd gick i graven häromdan, så det fick köpas en ny, och nu till problemet.

Ska installera en 200GB Seagate Barracuda på en gammal sketen IBM Aptiva från 98. Problemet är att den inte vill formatera disken, efter 44% så blev den CP. Hårdisklampan lös konstant och monitorn flimmrade. När man skulle formatera den så stod det också att den bara var ca 65gb stor.

Jag laddade då ner ny BIOS från driverguide.com till min gamla IBM Aptiva med Acer V66XA moderkort. Jag formaterade disketten och packade upp filerna i den. Nu ligger där en BIN-Fil som inte är ändrad sedan 1998, men där finns också en exe-fil som senast var ändrad 2003. Nu så undrar jag om detta verkligen kan vara det senaste BIOSet till mitt moderkort?

Är lite orolig att det kan vara samma verision som jag redan har ifrån 98 eftersom bin filen är lika gammal som datorn.

Hittade ingen ny bios till moderkortet på acers hemsida heller.

Nu har vi ingen aning om vad som ska göras. Är helt borta på det här.

Har dock en liten aning om att en sådan stor disk inte stöds utav detta moderkort Acer v66xa. Men det handlar ju mer om mitt bios problem eller?

Stefan Eklinder

Finns väl ett hundratal olika Aptivafamiljer, men gjorde du så här när du flashade om ditt BIOS:

Diskette image format instructions

1. Download the executable file from this document to a subdirectory on your system (e.g. C:\TEMP) by double clicking on the file.

2. Insert a blank, formatted diskette and execute the downloaded file with the diskette drive letter as the argument (e.g. driver.exe a:). The system will prompt you for a formatted diskette and will extract the diskette image to the diskette. Repeat for each downloaded file.

3. Follow the instructions in the text file provided with the BIOS file for installation.

Kan ju checka här:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-4JKPEG

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

lassekongo83

Har en 2139 aptiva.

Det enda jag hittat var just den där gamla BIOS verisionen på driverguide.com med en BIN-fil som är exakt lika gammal som datorn.

Har inte flashat den ännu eftersom det vore onödigt att ersätta den med exakt samma verision.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...