Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Jag vill ha tystare AMD64 3000+

Tophe

Recommended Posts

Jag kör en boxad AMD64... Den susar ganska friskt. Har nån nåt bra tips? Tänkte skaffa lite dämpningmaterial i höst. Men det känns som en ny fläkt vore en bra lösning också. Den här ligger ganska högt både i varv och ljudnivå. SKulle gärna vilja få ner den lite (jag tror vår elräkning gått upp en del sen jag uppgraderade).

Några tips på tysta, elsnåla bra kylande fläktar till en AMD64 3000+ ?

Stefan Eklinder

Tja, den här:

http://kylning.com/info.php?cPath=82_87&products_id=350

Sen monterar du en Papst 80 mm som är tyst ovanpå. :-)

http://kylning.com/info.php?cPath=164_92&products_id=140

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

[inlägget ändrat 2004-07-17 20:27:14 av Stefan Eklinder]

Stöder ditt moderkort variabel hastighet på CPU-fläkten? Då borde den bli ganska tyst med Cool´n´Quiet.

Undrar bara eftersom mitt f*king moderkort (gjort år 2004!!) inte gör det och typ 90% av Cool´n´Quiet-funktionen är bortkastad. Jag har boxad 64:a också och fläkten klarar att reglera hastigheten men kan inte göra det pga inte bios stöder det..

Ska jag ha tyst på den (fast den bara går i 800Mhz i viloläge) så måste jag köpa en extern varvtalsregulator som man får pumpa upp för hand när man tror att processorn börjar arbeta för fullt...!!?.

Om du inte menar chassifläktar förstås :) då rekommenderar jag Papst-fläktar. Dom är väldigt tysta, runt 12db.

Till eventulla framtida AMD 64-köpare: Håll er borta från Gigabyte KVT800 och kontrollera innan att en sån självklarhet som varvtalsreglering för CPU-fläkten (via BIOS) ingår i det moderkortet ni tänker köpa.

Jag kör på ett MSI FIS2R. Det rekommenderar jag starkt. Cool'n Quiet är bra.. Problemet är att den ofta går ganska varm, och då susar den i vilket fall.

Ska kolla era tips. tack.

Har ni erfarenheter av att ljuddämpa chassit? Hur blir det med luftcirkulationen?

Har inte gjort det själv än, blir till nästa dator, men har däremot hört flera som har gjort det både här och kompiskretsen och dessa är överförtjusta i hur bra det har blivit med både ljudisoleringen men även då luftgenomströmmningen.

Förrut köpte man dessa mattor från butiker som gtek men numer köper man från biltema istället då det är billigare.

#Seppo

Gör som jag:

Kör de snabbaste burkarna endast när de behövs!

-Resten av tiden så surrar de tysta grejorna.....

Kör de snabbaste burkarna endast när de behövs

Virtuosen! Tack för rådet!

Även för poängen! :-)

#Seppo

Vassego!

Jag kör med en amd xp 2100+ MED 394mb MINNE..

Denna dator övervakar hela huset, inklusive tomten. Den "spelar in" filmer med tv-kortet. Den laddar ner grejor från "internet" (kazaa).

Jag bränner samtidigt DVD med DVD-brännaren. Spelar upp musik med WMP. Streamar (spelar upp) mpeg4 till en TV.

ALLT DETTA och när man kollar "ledig CPU-tid", så ligger detta på 86% typ.. hehe...

Har ni erfarenheter av att ljuddämpa chassit? Hur blir det med luftcirkulationen?

Jag har för en tid sedan införskaffat ljuddämpningsmattor från kylning.com. Visst dämpar de ljud, men inte så otroligt mycket. För någon vecka sedan klippte jag också bort gallren för utblåsfläktarna på baksidan. Det minskade också något på den totala ljudbilden. Många bäckar små...

Någon inverkan på temperaturerna hade ljuddämpningsmattorna i alla fall inte.

Passar samtidigt på att flytta tråden till Kylning & ljuddämpning.

Tophe tack för poängen! :-)

Hoppas du fått lite positiva tips och intryck, det är värt att ha en dator som inte låter som en skördetröska, jag lovar :-).

#Seppo

Skulle de här funka?

Absolut, ska själv köpa just den på 10 mm och testa på nya chassit.

#Seppo

Stefan Eklinder
DIFference skrev:

Helt klart bättre än Stefans förslag.

Fast mitt förslag på fläkt är tystare. Man lär knappt höra den. :-)

Vad är det som inte skulle fungera med mitt förslag?

Kul att veta om jag själv skulle ge mig på det.

---

Jag har också en AMD64 3000+ som är rätt högliudd,men

jag skulle avråda dej från att byta CPU-fläkt,då upphör

garantin på processorn att gälla, enligt butiken där jag

köpte min AMD64,jag har frågat dem.

[inlägget ändrat 2004-07-18 15:17:09 av Brynäsarn]

Jag antar att man bör sätta plattor på alla sidor... men ska jag trycka in en bakom moderkortet också?

Finns det nån bra guide, med tjusiga bilder nånstans på nätet?

Tänkte på det.. Är det inte risk för kortslutningar med Biltemas dämpmattor? De har ju aluminiumfilm på ena sidan, och på den andra sitter tejpen.

Stefan Eklinder
Tophe skrev:

Tänkte på det.. Är det inte risk för kortslutningar med Biltemas dämpmattor? De har ju aluminiumfilm på ena sidan, och på den andra sitter tejpen.

Håll mattorna borta från kretskort och tryck inte in dem bakom moderkortet så ska det säkert gå bra.

Jag har själv ljudisolerat en dator med dem mattorna och den rullar än idag.

---

Moderkortet sitter ju på distanser på en plåt i datorn, bakom den plåten sitter själva chassi-plåten. Borde det inte gå att slänga på en dämpplatta där?

Stefan Eklinder
Tophe skrev:

Moderkortet sitter ju på distanser på en plåt i datorn, bakom den plåten sitter själva chassi-plåten. Borde det inte gå att slänga på en dämpplatta där?

Jo, men då får mattan vara bra låg i så fall.

Helst utan något alminium ovanpå av säkerhetsskäl.

---

Det går nog bra, men om du är osäker på biltemas dämpningsmattor så kanske du ska titta på magic fleece från ex

http://kylning.com/index.php?cPath=137_138&kylid=86321b2f9d4652b3e7f4bc5717fba9a6

eller Be Quiet från:

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1491&session=28f67aa7a17370920d4f889b1320c881

dom är lite tunnare.

#Seppo

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...