Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LPT-port saknas, kom tillbaka och försvann igen...


Guraknugen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Såg att det fanns en tråd med ett liknande problem, men den verkade lite död för tillfället. Dessutom är det kanske inte 100% samma fall heller.

 

Här är mina förutsättningar:

HP Deskjet 710C

Windows XP Pro

Dell Dimension XPS 450R (Jag vet, alldeles för slö för XP egentligen)

 

Här är problemet:

Ingen LPT-port finns under "Enhetshanteraren - Portar (COM & LPT)".

Fick ett tips om att leta i Bios, vilket jag gjorde. Där såg jag att LPT var satt till Auto. Det stod också att inställnignen saknar betydelse om jag sastt Plug & Play till Enabled, vilket jag gjort. Gick därför ur Bios utan att spara och datorn startade om sig. Döm om min förvåning när XP hittar "ny maskinvara" efter inloggning. Jag installerar denna (ja, det är skrivaren den hittat, även om den tror att det är en 720C, men jag väljer ändå drivrutinerna till 710C). Jag skriver ut en testsida och det fungerar, vilket det alltså inte har gjort tidigare. Tyvärr glömde jag att se efter om LPT nu finns med i Enhetshanteraren.

Dagen därpå, dvs alldeles nyss, startade jag datorn igen men nu fungerade inte skrivaren igen. Kollade i Enhetshanteraren och LPT var borta...

 

Jag har aldrig haft skrivarproblem förut så mina tankar går åt misstankarna att det kan vara något virus som ställt till det. Känner någon till något sådant som kan ge dessa problem?

 

Jag provade också att gå in i Bios igen och sedan ut (denna gången genom att välja "Save and Exit" trots att jag inte ändrat något), men LPT-porten kom inte tillbaka denna gång.

 

Jag har planer på att ta bort XP (eftersom min dator inte riktigt orkar med det; det kan ta flera sekunder att öppna en sketen mapp ibland...) och installera Windows98 igen på en ny hårddisk (och spara den gamla hårddisken tills jag ser att allt fungerar bra på den nya). Visst låter det oerhört tråkigt att gå tillbaka till Windows98 med alla sina brister, men jag tror att jag just nu är mer irriterad på hur långsamt XP är på min dator. DÅ får jag kanske hellre leva med att få "blåskärm" lite då och då...

 

Hur som helst så vore det ju tråkigt om jag installerade nytt från början och fortfarande har kvar LPT-problemet...

 

En ledtråd till:

Problemet uppträdde första gången efter följande händelse:

 

På datorn hade jag två "konton", dels ett med mitt namn (Johnny) och dels ett som heter "Gäst". Johnny-kontot kräver lösenord i motsats till Gästkontot. En dag när jag startade datorn fungerade inte mitt lösenord och när jag istället valde Gäst (som saknar lösenord) klagade den ändå på "felaktigt lösenord". Jag verifierade att Caps Lock stod rätt men det fungerade inte ändå. Gjorde några omstarter med problemet kvarstod. Gjorde till sist en omstart där jag gick in på Gäst direkt istället, vilket fungerade. Bytte sedan till Johnny utan att logga ut från Gäst. Fungerade också men alla mina inställningar var bortblåsta.

 

Stängde av igen och loggade in på Johnny med lösenord och nu fungerade det. Gick in i utforskaren och upptäckte att alla Johnny-inställningar hamnat i en egen Johnny-mapp under C:\Documents and Settings\Gäst. Jag flyttade, efter att ha säkerhetskopierat C:\Documents and Settings\Johnny, C:\Documents and Settings\Gäst\Johnny till C:\Documents and Settings\Johnny och mina inställningar var tillbaka igen, i alla fall de flesta av dem. Resten fixade jag manuellt.

 

Strax därefter upptäckte jag att LPT saknades, då jag försökte att skriva ut och när felsökaren i Windowshjälpen inte gav några andra ledtrådar än att den inte kunde hitta felet...

 

Finns det något hopp om att allt ska vara i sin ordning när jag installerat Windows98 på en "ren" hårddisk? Den är visserligen inte oanvänd, men den har aldrig varit i närheten av Windows förut; jag har använt den till hårddiskinspelning i en Roland VS-2480, om det säger något... ska ju göra FDISK på den innan jag använder den också.

 

Om det är något virus som ställt till det, kan det hjälpa att, efter att installerat om på ny hårddisk, "uppdatera" Bios? För det finns väl virus som ändrar i bios om jag inte missuppfattat något, som vanligt...

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny

[inlägget ändrat 2004-07-17 13:05:30 av Johnny Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Angående din skrivare.

 

Har du provat guiden för installation av Skrivare/Fax och annan maskinvara i XP?

Kanske hittas den där iställlet.

 

Drivrutinerna är kanske för gamla som följde med skrivaren?

Antar att du använt den medföljande CD:n eller disketten. Leta upp nya drivrutiner på tillverkarens hemsida. Finns det inte för XP så lär även drivrutiner för Win2000 gå hem.

 

När du får upp skrivaren nästa gång, så finns det kanske någon inställning för skrivaren vilken port den ska söka upp datorn på.

 

Skumt i alla fall att LPT1-porten försvinner för dig.

 

Win98 tror inte jag löser problemet. Det brukar vara ännu kinkigare med maskinvara än XP. Tänk dessutom på att du måste köra med FAT om du ska ha Win98 till att läsa din nuvarande disk som slave t ex.

 

Valet är ju ditt. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat guiden för installation av Skrivare/Fax och annan maskinvara i XP?

Kanske hittas den där iställlet.

 

Ja, det har jag provat och där finns LPT1 med som förval, men om jag manuellt matar in LPT1 så går det inte. När sedan väl skrivaren är installerad och man försöker skriva ut så fungerar det dock inte i alla fall, troligen eftersom LPT1-porten inte finns med i Enhetshanteraren. Det var ju synd att jag inte tittade där den gången det fungerade, men det ska jag göra nästa gång om det händer igen.

 

Win98 tror inte jag löser problemet. Det brukar vara ännu kinkigare med maskinvara än XP. Tänk dessutom på att du måste köra med FAT om du ska ha Win98 till att läsa din nuvarande disk som slave t ex.

 

Nja, det var inte så jag menade. Syftet var inte att jag trodde Windows98 skulle göra jobbet bättre, utan bara att installera om hela operativsystemet på en REN hårddisk. Varför? För att jag misstänker att felet jag hade någon dag innan skrivarfelet dök upp kan ha orsakat felet jag nu har och om jag då installerar om allting, vare sig det blir XP eller 98, får jag en ny fräsch situation att utgå ifrån. Kanske försvinner då detta fel "på köpet", så att säga. Om det är i Windows felet ligger alltså...

 

Skrivaren har ju fungerat i både Windows 98, 2000 och XP så drivrutinerna borde ju fungera. När det gäller XP så använde jag den HP 710C-drivrutin som fanns med i listan av skrivare som XP stöder (som för övrigt saknas i Windows 98 så om jag byter tillbaka kommer jag att använda de drivrutiner som medföljde skrivaren eller leta efter nya på HP:s hemsida).

 

Tack i alla fall för ditt svar.

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag löste nu mitt problem medelst tvång. Jag tvingade helt enkelt XP att inse att det finns en LPT-port på datorn, genom att ändra i BIOS. Det normala är ju att LPT-porten är satt till AUTO, vilket i mitt BIOS betyder att operativets Plug&Play sköter jobbet med att tilldela lämpliga resurser till LPT-porten. De andra två lägena som fanns var givetvis ENABLE och DISABLE, så jag valde nu ENABLE istället och då verkar det fungera. Vad gäller IRQ och annat lät jag dessa stå kvar på de förvalda värdena i BIOS.

 

Så sparade jag och gick ur BIOS och datorn startades. XP hittade "ny maskinvara" och guiden för drivrutinsinstallation kom upp. Jag avbröt den och öppnade istället OpenOffice.org Calc (ungefär som Excel fast gratis och bättre enligt min uppfattning) och skrev ut en sida som jag länge velat ha på papper. Fungerade perfekt.

 

Så problemet är ju inte löst egentligen, jag har ju bara kringgått det, men det får väl duga för tillfället. Nu kan jag ju i alla fall skriva ut.

 

Tog förresten en titt i Enhetshanteraren och där var den, LPT1. Precis där den skulle vara.

 

Skulle fortfarande vara intressant att veta vad som egentligen var fel, så om någon har fler idéer är de hjärtligt välkomna.

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej igen!

 

Detta har hänt sedan sist:

 

Jag har installerat Windows 98 på en helt "ren" hårddisk, rensad med KillDisk, gratisversionen.

 

Då jag hade kopierat mina viktiga filer till en annan hårddisk, NTFS-formaterad, var jag tvungen att använda mitt R-Studio NTFS-program som inte är gratis men som jag faktiskt köpt för reda pengar. Det var i samband med en hårddiskkrasch jag hade och jag tyckte det var värt de 300 spännen eller hur mycket det nu kostade. Att lämna in hårddisken skulle ju kosta en tusenlapp för enbart en diagnos och sedan ytterligare ett gäng tusenlappar för att få den fixad...

 

Hur som helst, ny minimal installation (valde bort allt som gick att välja bort eftersom jag ändå inte behöver dem) och lite trixande så fungerade allt. Jag ändrade i till "Auto" för LPT-porten i BIOS och nu hittas porten varje gång. Fungerar perfekt och MYCKET snabbare också än med XP. Bara en sådan sak som att stänga ner tog minuter med XP, nu tar det några få sekunder. Har inte mätt men det kan inte vara mer än 1-3 sekunder nu. Nu har jag visserligen inte installerat alla program jag tänk ha, men de tyngsta har jag redan lagt in och jag kör dem samtidigt utan problem. Ännu har jag inte fått blåskärm ("Allvarligt undantagsfel") men däremot "Programmet har utfört en förbjuden åtgärd" några få gånger. Det blir säkert mer av den varan längre fram ju fler program jag installerar.

 

Jag ska nu bara installera program efter hand som jag behöver dem så håller jag kanske datorn i form så länge som möjligt. Vissa proram gick inte att installera eftersom vissa DLL-filer var för gamla, men efter att ha kört några varv i Windows Update och i förekommande fall besökt programtillverkares supportsidor, så löste sig precis allting, i alla fall som jag kan komma på nu. Det blir säkert fler problem i och för sig.

 

Sen har jag inte brytt mig om att installera vissa drivrutiner heller, exempelvis för mitt trådlösa tangentbord och min trådlösa optiska mus, så de har inga "finesser" för tillfället, men jag kan inte påminna mig om att jag faktiskt använde dessa när jag hade dem installerade i XP heller.

 

Så vad jag kom fram till var alltså att det säkert var något strul i XP som gjorde att datorn inte alltid hittade LPT-porten, kanske något virus som ställt till det, eller rent av jag själv som varit för klåfingrig i något sammanhang. Eller kanske någon drivrutin som strulat till det under olyckliga omständigheter, man vet ju aldrig som sagt.

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny

 

[inlägget ändrat 2004-08-05 20:25:29 av Johnny Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...