Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk mellan två datorer


Timpe

Rekommendera Poster

Jag försöker att upprätta ett mininätverk mellan två PC. Jag har installerat de två nätverkskorten, men jag får ingen kontakt mellan dem. Jag har en korskopplad kabel mellan dem.

 

-Hjälp! Någon som kan sånt här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCTeknikern

Felsök...

 

1. Kolla att du har rätt ipadress och subnätmask...dvs kolla att båda datorerna ligger i samma nät. Detta är ett av de vanligaste felen som man kan göra.

 

2. Pinga 127.0.0.1 får du svar så är TCP/IP installerat.

 

3. Pinga din egen adress typ PING 192.168.x.x

fungerar det så är TCP/IP rätt bundet till ditt nätverkskort.

 

Gör samma sak på båda datorerna. Fungerar det så fungerar "förhoppningsvis" TCP/IP korrekt och då bör du kolla nätverkskabeln. Är det ett hemmabygge? Isåfall kolla att du verkligen har en korrekt korskopplad kabel. Om så är fallet, kanske du har en skada eller ett brott längre in på kabeln. Detta behöver inte synas utan kan ha uppstått om den blivit klämd eller böjd alltför kraftigt. Om du har ett instrument för att mäta upp TP kabel eller har möjlighet att låna ett så bör du kolla kabeln med det. Annars prova helt enkelt en annan kabel.

 

En annan orsak är ju att du kan ha en fysisk skada på t.ex. kontakterna på något av nätverkskorten.

 

Hoppas att detta kan vara till hjälp...

 

Mvh

Pcteknikern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Har du kollat:

 

- Kabeln?

(Kolla med 2 rätt konfiggade datorer)

- Protokoll ,inställningar?

(IPAddresser, Browser)

- Klientmjukvaran?

(MS/Novell)

- Mem/IRQ adresserna?

(Kör konfig programmet om det finns ett)

 

Vad har du för burkar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att se om du får kontakt mellan burkarna med NetBeui när detta fungerar gå då vidare med TCP /IP.

 

Har IRQ konflikter ?

 

Vad har du för kort ?

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...