Just nu i M3-nätverket
Jump to content

hur skyddar man en databas?

k043

Recommended Posts

Jag har en hemsida i asp där jag vill kunna skydda min acess databas och jag snackade med mitt webbhotell som jag har och dom sa att man kan lägga databsen utanför public html mappen, men jag vet inte hur man gör.

det finns säker fler sätt att göra detta på och jag blev tipsad om att använda dsn. Användarna som går in på sidan är beroende av databsen då alla login uppgifter etc finns där men jag vet inte hur jag ska ordna det med koden.

Ja, om ditt webbhotell kan lägga dina access-filer i en mapp utanför/ovanför din public_html så blir dessa mer skyddade.

Tex: Om din access-fil heter mindatabasfil.mdb och ligger (efter flytten dvs) i en mapp som heter db (som ligger på samma nivå som public_html)

[MÄRK]<%[/MÄRK]
[color="#0000ff"]Set[/color] Conn = [b]Server[/b].[color="#0000ff"]CreateObject[/color]([GRÅ]"ADODB.Connection"[/GRÅ])
ConnectString = [GRÅ]"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source="[/GRÅ] & [b]Server[/b].MapPath([GRÅ]"../db/mindatabasfil.mdb"[/GRÅ])
conn.open ConnectString

[color="#0000ff"]Set[/color] RS=conn.[color="#0000ff"]Execute[/color]([GRÅ]"SELECT namn FROM personer WHERE id=1"[/GRÅ])
[b]Response[/b].Write(RS(0))
[color="#0000ff"]Set[/color] RS=[color="#0000ff"]Nothing[/color]

conn.close
[color="#0000ff"]Set[/color] conn=[color="#0000ff"]Nothing[/color]
[MÄRK]%>[/MÄRK]

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...