Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

zoom vs MP - vilket är bäst?


Jenny R

Rekommendera Poster

Okej... men om det är den energi som krävs av dig som skall bära omkring på ett extra batteri så är det ju kanske en annan sak. Det gäller ju att tänka efter lite också... börjar du räkna gram då har vi nog inte likvärdiga tankar direkt.

 

Du kommer ju med största sannolikhet att ha en liten väska till kameran också... i den spelar det ju ingen roll om du har ett IXUS batteri eller 4 AA, volymen är ju densamma i princip.

 

595:- kostar 4 st GP laddbara 2100 mAh med 1h laddare.

 

/eBys

 

Ps. Om du funderar på vikten så är nog inte en kamera med 10x zoom heller att tänka på, du måste ju bära med dig ett stativ om du skall kunna använda all zoom. Ds.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, hoppla, stampade jag på ömma tår..? Finns ingen anledning att bli så bitsk tillbaka, jag uppskattar alla inputs (så länge de håller sig på saklig nivå och ger något vettigt till debatten) men du verkar ha tagit något personligt?

 

Notera gärna Kalkyls inlägg som postades innan ditt, där han ger precis motsatt bild av det du upplevt. Jag skulle tro att batteritiden beror MER på kameramodell och VEM som står bakom kameran, än batteritypen (AA eller lithium) i sig (vilket jag redan sagt i tidigare inlägg). Men det är ju min tanke...

 

Hade du följt tråden från början så hade du noterat att en grundönskan var att kameran skulle vara liten o smidig. Det har jag, precis som du också konstaterade, fått frångå med tanke på att jag vill ha fler funktioner och mycket zoom. Det innebär dock INTE att jag måste välja den tyngsta modellen på marknaden och när jag väljer mellan något som väger 350g med extra batteri eller något som väger 550 med extra batteri... Det spelar roll, kanske inte för dig, men väl för mig och det är ju jag som ska ha kameran, eller hur??

 

Och, det är möjligt att jag måste använda stativ om jag ska använda 10X-12Xzoom fullt ut och ett stöd av något annat inte fungerar, men det lär jag ju märka på korten isf. Den dagen, den sorgen...

 

Det står dig fritt att inte posta fler inlägg i tråden eftersom vi ändå inte har "likvärdiga tankar" om vare sig netiqett eller kameror.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... inga ömma tår här inte! Tyckte det bara lät som att det va att "sila mygg och svälja elefanter"... det viktigaste för många när det gäller kamera köp brukar ju vara funktionalitet och pris.

 

När det gäller kalkyls inlägg så verkade det precis som att han menade vanliga alkaliska batterier och då kan ja hålla med om att dessa är mkt sämre än LiIon batterier. Om istället pratar om uppladdningsbara batterier av sk NiMH typ så är det en avsevärd skillnad.

 

Inte meningen att klampa någon på tårna.

 

 

I övrigt så kan ja ju rekommendera Olympus kameror av de "kreativa" slaget... mkt kamera för pengarna. Men ett tips när det gäller kameror med mkt zoom, t ex 10x så kan det vara bra att ha med ett stativ... förslagsvis ett av minimodell som inte är större än kameran men som fungerar i de flesta situationer vad du än fotograferar...

 

Lycka till med ditt kamera köp...

 

/eBys

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medan ni vecklat in er i batterifrågor och annat har jag gjort slag i saken och köpt en Pentax Optio 555 - suveränt format för jackficka, eller en generös byxficka, mycket bra zoom för både makro (2 cm närgräns!) och tele (5x/187 mm)och MP så det räcker. (Tester sammanfattade på Smartson: http://www.smartson.se/Default.asp?WCI=wiMain&TestId=2358)

 

Har ännu inte stött på några problem i vare sig handhavande eller prestanda. Återstår att köpa ett större minneskort istället för det löjligt lilla 16 MB SD-kortet som följde med.

 

Någon som vet om man i en kamera för MMC/SD kan använda snabba minneskort typ SD Ultra II/Highspeed/60X? Är det någon reell skillnad mer än att mitt nudelätarår förlängs med någon månad?

 

//M

 

PS. Är du ute efter en liten kamera som också är bra på videosekvenser kanske du skall titta på den helt nya Pentaxen Optio MX (3.2 MP, 10x zoom, VGA 640x480 pixel video med 30 bilder per sekund). Litet udda kameraformat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt så kan ja ju rekommendera Olympus kameror av de "kreativa" slaget... mkt kamera för pengarna. Men ett tips när det gäller kameror med mkt zoom, t ex 10x så kan det vara bra att ha med ett stativ... förslagsvis ett av minimodell som inte är större än kameran men som fungerar i de flesta situationer vad du än fotograferar...

 

Håller med om Olympus = kreativ :)

 

Angående 10x zoom och liknande... Jo, är man inte väldigt stadig på handen så måste man ha stöd. Antingen i form av stativ i någon form eller saker som finns i närheten. En del dyrare/större kameror har inbyggd "skakningsdämpare".

 

Men trots det, många är de tillfällen då jag önskat mig större zoom än 3 ggr....... Ofta finns det gott om stadiga föremål att stödja sig emot och då är det bara den f****e kameran som sätter gränsesn :-/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill sträcka ut budgeten lite kanske nån av de relativt nya 8MP-kamerorna skulle passa? T ex Olympus C8080?

 

Det finns egentligen ingen anledning att gå upp till 8MP på kompaktkameror. CCDn är så liten att bilderna får rätt hög brusnivå. 5 MP räcker alldeles utmärkt och ger mindre brus.

 

Canon Powershot S60 kanske? Jag blev själv lite sugen på att byta upp mig från min S50.. :)

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med ett par vanliga batterier så fick jag också svaret från Ericssons att man inte kan ta särskilt många kort om man använder LCD:n, kanske mellan 5-10 om man har tur! (låter väldigt lite i mina öron, dock- jag är ingen batteriexpert :)

 

De har fel. :) Visst kan du ta färre bilder, men 5-10 st är en stooor "underdrift".

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns egentligen ingen anledning att gå upp till 8MP på kompaktkameror. CCDn är så liten att bilderna får rätt hög brusnivå. 5 MP räcker alldeles utmärkt och ger mindre brus.

 

Du har helt klart en poäng i det! Ska man upp i den prisklasserna bör man nog allvarligt fundera på en digital systemkamera istället, deras sensorer är ju betydligt större.

 

Dock tror jag att man i just Olympus-fallet får rejält mycket bättre optik till 8080 (?) och den kan vara värd en del.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Bra att tårna är intakta ;)

 

Ang "sila mygg och svälja elefanter".. jag tycker själv att de 3 kameror jag valde mellan är ganska så likvärdiga, varför det får bli detaljerna som avgör, batterier kan vara en sådan detalj. Men, mest av allt får det bli känslan i handen..!

 

Ett stöd för kameran är inte omöjligt att det får bli så småningom, om jag trots andra stöd inte blir tillräckligt stabil på handen, men just nu ska vi klara av att lösa ut kameran, andra tillbehör som käcka väskor o dyl får komma lite senare.. :)

 

Jag kan för övrigt meddela att jag blir mer o mer intresserad av Z3:an och har just nu fått ett väldigt bra pris på kamera + 256MB minne, så det finns "risk" att jag faktiskt beställer en sådan..

 

Canonen har jag klämt på idag och blev inte tillräckligt imponerad (okunskap?). Minoltas Z2:a (Z3 finns ju inte i butik ännu) ligger väldigt bra i min hand (trots vikt ;), Olympusen är också ok. Z3an har ju dessutom bildstabilisator och bättre vidvinkel (och mer tele) än Olympusen. Tror ni jag förlorar för mycket på optik och kreativitet? (Hör många som pratar gott om Minolta, men även många som pratar gott om de andra två.)

 

Så, det ser ut som om det till slut kommer att bli AA-batterier iaf ;) så jag får väl gå ut och skaffa mig en extern laddare och lite NiHm batterier. Någon speciell sort som ni rekommenderar??

 

//Jenny

 

PS. Har även noterat att många killar tycker att Z3an är lite för "plastig" och att designen inte alls tilltalar.. den är "konstig" och för "lätt" - en kamera "ska vara tung".. Jag tror det är en grabbgrej ;)

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-27 20:17:03 av Jenny R]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Har även noterat att många killar tycker att Z3an är lite för "plastig" och att designen inte alls tilltalar.. den är "konstig" och för "lätt" - en kamera "ska vara tung".. Jag tror det är en grabbgrej ;)

 

Det är klart den ska vara tung! Det vet väl alla att seriösa saker är TUNGA och leksaker är lätta! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet väl alla att seriösa saker är TUNGA och leksaker är lätta! :-)

 

Är rädd att jag i den frågan ställer mig på sidan "väldigt oseriös" ;)

 

[Edit] Har just skickat beställningen på en Z3a, förutsatt att det inte skett några missförstånd i prisförfrågningsdelen och jag fått pris på en Z2a...[/Edit]

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-27 21:45:35 av Jenny R]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att gratulera att du känner att du gjort ett bra köp! :)

Jag tror jag ska komma dit också inom snar framtid.. kanske tom redan nästa vecka..? *håll tummarna*

 

Jag har tittat på Pentax MX.. på bild.. jag tycker den är gräsligt ful! ;)

 

Skickade just beställningen för en Z3a förutsatt att det inte skedde några missförstånd i prisförfrågan (kompis kompis..) och jag fick pris på en Z2a istf en Z3... dock - förfrågan skeded skriftligt så det borde inte... *tänker inte ropa hej innan jag har kameran i min hand*

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även noterat att många killar tycker att Z3an är lite för "plastig" och att designen inte alls tilltalar.. den är "konstig" och för "lätt" - en kamera "ska vara tung".. Jag tror det är en grabbgrej

Tyngden är kanske inte bara en grabbgrej... Jag har en Canon EOS 500 (enklare systemkamera för film) och till den har jag skaffat ett litet extragrepp med inbyggt 3-benstativ. Greppets skaffades dock inte främst för stativet utan för att få lite längre handgrepp och lite mer tyngd. På något konstigt sätt blir det lättare att hålla kameran stilla när den blev lite tyngre och greppet lite större.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På något konstigt sätt blir det lättare att hålla kameran stilla när den blev lite tyngre och greppet lite större.

 

Lite tyngre kameror sägs ju ge mer stabilitet vid frihandsfoto än de som knappt väger nåt alls.

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert så att uttrycket "lagom är bäst" fungerar även i det här fallet....

 

Å beträffande tyngd så tycker jag själv att det är jobbigt att hålla något som väger närmare kilot stilla, i handen framför ögat, men.. så är det säkert skillnad i fysiska egenskaper också :)

 

Kan bara beklaga att jag inte hunnit få kameran innan jag var i Lidköping och kollade på fallskärmshoppningen.. det är mäktiga syner när 80 skärmar vecklas ut och kommer nedåt..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Å beträffande tyngd så tycker jag själv att det är jobbigt att hålla något som väger närmare kilot stilla, i handen framför ögat, men.. så är det säkert skillnad i fysiska egenskaper också

 

Jo visst är det så.

 

Dock innebär "tyngd" en slags inbyggd skakdämpare. Skakningar är snabba rörelser och snabba rörelser dämpas effektivt av tyngder. Men inom rimliga gränser, förstås :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...