Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stänga av datorn efter TV-inspelning


magnusr

Rekommendera Poster

Tjena

 

Har tänkt att spela in ett program från TV på min dator.

Finns det något sätt att få datorn att stänga av sig när inspelningen är klar? När jag ändå frågar, kan man få att datorn startar av sig själv och börjar spela in ett program (om man är på semester tillexempel)??

 

Jag har Pinnacle studio PCTV Rave kort och dess mjukvara.

 

//Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju alltid att ha en timer kopplad till nätuttaget för att slå på den, men det kanske är lite väl brutalt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alterntaiv är programmet Quick Shut Down som går att aktivera genom Windows schemalagda aktiviteter.

 

Du finner det här:

http://www.winutility.com/

 

Sätta på datorn vid inspelning är klurigare, men vet att jag sett något som påstod att det kunde ställa in en uppvakningstid i BIOS.

 

Annars - för programmet ShowShifter gäller att en användare måste vara inloggad för att inspelning ska kunna ske. Om datorn bara står i vänteläge väcks det av Showshifter, eller snarare Windows schemalagda aktiveter som ShowShifter nyttjar vid programering.

Så - nyttja QSD för att sätta datorn i vänteläge och sätat en uppvakningstid via schemalägaren. Testa hur det fungerar för dig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-16 12:27:08 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det.

 

Ska prova när jag kommer hem från jobbet

 

//Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator av idag slås inte på när den får ström. Inte en datorn enligt ATX standarden. Tyvärr fungerar nog inte det föreslagna med en timer.

 

Men som sagt, en del BIOS kan starta upp datorn vid viss tidpunkt, men det är inget jag skulle satsa på att få att fungera. Nä nyttja som jag sagt datorns vänteläge om du vill att datorn ska vila mellan inspelningarna.

 

Problem uppstår du givetvis om ett strömavbrott skulle ske eller om datorn får något annat problem.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator av idag slås inte på när den får ström. Inte en datorn enligt ATX standarden.

 

Jodå, det går att ställa in i BIOS.

Själv har jag en meny i BIOS där jag kan ställa in vad som ska hända efter ett strömavbrott, väljer jag "power on" slås datorn på igen när den får ström.

 

Sedan har ju dom flesta datorer också Wake On Lan funktionen, men jag är osäker på hur det funkar, Har aldrig provat den själv.

Med den funktionen ska datorn kunna slås på över nätet, tror inte att det funkar om den är helt avstängd iofs.

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-16 13:54:56 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänga av är enkelt.

Skriv: shutdown -s -t xxx i "kör" som du hittar i "start" menyn. xxx är antalet sekunder till avstängning. Ångrar du dig så skriver du shutdown -a

 

Start datorn bli knepigare om inte Bios inte stöder det.

 

-nisse

 

[inlägget ändrat 2004-07-16 14:55:08 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det går att ställa in i BIOS.

ja e där, det går.

 

Man lär sig något nytt varje dag...

 

...men glömmer tyvärr desto mer.

 

:)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...