Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

framkalla bild på duk?


erila

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja framkalla en bild på en målarduk (inte så stor målarduk, ca 20x30 cm). Jag har sett att man kan göra det nånstans, men nu hittar jag inte dit igen... Nån som vet?

/Erica

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Framkalla gör man på ljuskänsligt fotopapper,

 

Jag tror det finns vätskor du kan pensla på alla möjliga typer av ytor som man sedan kan framkalla på. Borde inte välsorterade fotobutiker sälja sånt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Fotopappret är tillverkat på samma sätt. Det är inte pappret som är ljuskänsligt utan kemikalierna som det behandlats med som har de egenskaperna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det fattar jag. Men att kemikalierna inte är beroende av ett papper för annat syfte än att "sitta fast" var nytt för mig. Jag trodde det var papper med kemikalier "i" sig på något vis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Det var många år sen jag framkallade själv, men det jag minns är att det finns två komponenter på ett fotopapper: en bas och en emulgeringsvätska (tror jag det heter). I emulgeringsdelen finns silverhalogener som vid belysning delas upp i fast silver och halogener (vet inte om det är jod kanske) som då skapar bilden. Basen håller emulgeringsvätskan på plats. Samma teknik används på dior och negativ, men då är basen transparent istället.

 

Det är ungefär det jag vet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Framkallning av bilder görs med speciella fotopapper, vätskor och särskild förstoringsapparat som du stoppar in ditt negativ i från kameran. Lägger pappret under förstoringsapparatens huvud där även ett litet objektiv sitter. Släcker och belyser pappret under en viss tid. Några sekunder räcker ibland.

 

1. Sen lägger du pappret i en skål med framkallningsvätska.

Gunga skålen lite fram och tillbaka tills du ser bilden.

 

2. Skölj pappret i vatten blandat med ättika och skicka vidare till fixeringsbadet. Låt pappret ligga en stund.

 

3. Skicka vidare till slutliga sköljningen. Häng upp bilderna på tork.

 

Ungefär så det går till med svart/vita bilder. Färg är en extremt känslig procedur som kräver exakta tider för att inte misslyckas. Rekommenderar att du börjar med svart/vit om du vill prova. Svart/vit har en högre feltolerans.

 

Filmen från kameran får du också framkalla. Det finns speciella burkar för sådant i välsorterade fotoaffärer. Även speciella framkallningsvätskor och fix för film och papper.

 

Ljustäta en garderob och bygg upp ett mörkrum därinne. Mycket roligt och stimulerande. Jag har själv sysslat med det för några år sen.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett företag som har en enorm bläckstråleskrivare (typ storlek som en flyghangar) som trycker reklam på duk. Du kanske kunde höra med dem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmmh, jag ser det lite annorlunda...

 

En diaprojekt, en målarduk och lite färg.

 

Samt lite tid.

och en konstärligt sinne :)

 

Ok, det är inte att framkalla, men men.

 

Misstänker annars att det med att dränka en duk i kemikalier, belysa den samt framkalla den är dels svårt att få bra (jämn belsyning coh fördelning av kemikalierna?) samt dyrt.

 

Hör efter hos någon kopieringsfirma. De kan ge dig en utskrift i den storlek du önskar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Monshi skrev:

Misstänker annars att det med att dränka en duk i kemikalier, belysa den samt framkalla den är dels svårt att få bra (jämn belsyning coh fördelning av kemikalierna?) samt dyrt.

 

Träning ger färdighet. :-)

 

Jag visade upp mina hemmagjorda svart/vita bilder för en fotograf i stan efter några månaders pulande i mörkrummet därhemma. Han blev fascinerad över mina bilder och skulle gärna viljat anställa mig som fotograf. Nu var han ensam företagare och hade inte råd att anställa en till. Men det är kul att få sådana fina omdöme som hobbyfotograf utan utbildning.

 

Köp ett paket med hundra papper i så har du att träna på. Plastpapper är lättare att hantera och kräver ingen efterbehandling för att inte "rulla sig".

 

Genvägen är förstås att sätta en digitalkamera framför tavlan/bilden som hänger på väggen. Ge den jämn belysning och fotografera av den. Lämna in minneskortet/CD:n till ett fotolabb som framkallar i den storleken du vill ha.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Forum: Digitalkameror

Stefan Eklinder skrev:

 

1. Sen lägger du pappret i en skål med framkallningsvätska.

Gunga skålen lite fram och tillbaka tills du ser bilden.

 

2. Skölj pappret i vatten blandat med ättika och skicka vidare till fixeringsbadet. Låt pappret ligga en stund.

 

3. Skicka vidare till slutliga sköljningen. Häng upp bilderna på tork.

 

Gör man verkligen så med bilder från en digitalkamera????????

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-16 14:21:27 av Sticcan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Sticcan skrev:

Till Stefan Eklinder

Forum: Digitalkameror

Gör man verkligen så med bilder från en digitalkamera????????

 

Lite offtopic på gammalt hederligt hantverk från en svunnen tid. :-)

 

Givetvis gör man inte så idag när datorn tagit över rollen som mörkrum.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Sticcan!

 

Det var hemskt vad du tjatar om det.

 

Frågeställaren ville ha tips på hur man framkallar en bild på duk, och jag gav bara förslag.

 

Notera andras svar i tråden. Du kan ju tjata på dem också i så fall.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja normal framkallning är kul och inte alltför svårt. Har testat och lekt lite.

 

20x30 cm var det visst det rörde sig om här. Tänkte i större format. Men fortfarande - man måste göra duken ljuskänslig på något sätt...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns specialpapper som man skriver ut bilden på och sedan stryker fast den på tyg, men har själv bara provat på bomullstyg som t-shirt, vet ej om det fungerar på målarduk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet ej om det fungerar på målarduk.

Jag har använt sådant papper för att föra över en bild till ett riktigt grovt (man ser träflisorna) handgjort papper och det fungerade ganska bra. Målarduk borde vara mycket enklare.

 

Tänk på att pressa hårt med strykjärnet och ta det försiktigt när du tar loss pappret man stryker på.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Ska försöka med sånt där papper... Har oxå bara använt det till t-shirtar, men om du fick över det på grovt papper så borde det ju funka på duk. Kul grej att trycka på grovt papper förresten, kan tänka mig att det ser rätt coolt ut!

/Erica

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul grej att trycka på grovt papper förresten, kan tänka mig att det ser rätt coolt ut!

Japp, läste tipset i Sköna Hem och kunde inte låta bli att prova. Pappret köpte jag på Kreatima.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Tack för varningen, ett företag som inte är mer seriösa än att de måste marknadsföra sig själva genom att registrera nya forumanvändare och bara posta sin länk som svar på alla inlägg de söker fram känns inte som någon jag vill använda.

 

Reglerna säger förvisso:

5. Gör inte reklam. Visst får du skryta med dina kunskaper och briljera med dina djupsinnigheter men det är en helt annan sak än att uppenbart marknadsföra produkter och tjänster som du själv säljer. Företräder du dock en tjänst/produkt som en användare har efterfrågat så är det tillåtet att berätta om den.

Men jag hade gärna sett att du levt upp till "att berätta om" genom att just berätta om vad ni erbjuder och varför hellre än ett lite halvanonymt tips.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...