Just nu i M3-nätverket
Jump to content

avsluta abonemang

Queen of clover

Recommended Posts

Queen of clover

Jag funderar på att avsluta mitt telia mobilabonemang och skaffa refillkort i stället men har problem med att få besked hur det går med den pott jag har på abonemanget vet någon om hur reglerna för detta är?

Har försökt få ett tydligt besked från telia utan att lyckas.

Förr var det iaf så att om man omvandlade ett Mobitel Pott till Refill så fick man potten som värde på kontantkortet.

Men om det är ändrat nu vet jag inte.

Vad får du för svar om du frågar kundtjänst?

Om personen på kundtjänst inte kan ge ett rakt svar så fråga om vem som kan ge ett sådant eller om personen kan ta reda på det!

[inlägget ändrat 2004-07-15 20:18:47 av Mattias C]

Anjuna Moon
Om personen på kundtjänst inte kan ge ett rakt svar så fråga om vem som kan ge ett sådant eller om personen kan ta reda på det!

och sen säger du att det är pga av just såna här saker, som dålig telefonservice som fätt dig att säga upp abbonnemanget! Skadar inte med lite nyp i baken ;)

Hej !

Din pott kommer automatiskt att flyttas till ditt refillkort, det dras även 100kr på din sista faktura som en start pott.

Vill du kan du få din pott utbetald, kostar dock ca 125kr så har du lite pengar, gör det inte!

Detta måste du be om och du måste fylla i ett papper. Utbetalningen kan ta upp till ca 6 veckor.

/A...

[inlägget ändrat 2004-07-16 10:15:37 av Anders...]

[inlägget ändrat 2004-07-16 10:16:33 av Anders...]

Varför ?

Du har ju köpt ett abonemang där du lovar att betala en pott,

jag tycker personligen det är fel att man får tillbaka pengarna,

Har man köpt något så har man.

Det är ju massor med administrativt arbete! Var glad att du får ut den,

hur gör Comviq å pojkarna ?

/A...

[inlägget ändrat 2004-07-16 10:21:14 av Anders...]

Anjuna Moon

Jag har inte köpt något förrän jag har använt potten, DÅ har jag utnyttjat pengarna. Är man missnöjd som kund ska du ha tillbaka allt du gett dem och inte utnyttjat. Det är kundens marknad som skall gälla.

Jo du har köpt samtalstid motsvarande det belopp du har betalt in,

då har du köpt något!

Sen har man rätt att sluta betala in och göra av med sin pott, om man inte är nöjd längre!

varför har man ett ab där man får flera tusen i pott? man kanske skulle ha kommit på idén att byta ab lite tidigare?

och inte tro ,som många gör ,"Telia Mobitel Pott" är det bästa ab som finns! Alla säger att man ska ha det kvar, Telia bara lurar oss när de vill att vi ska byta.... tänk det kanske inte är så telia kanske inte luras... vem vet ?

/A...

[inlägget ändrat 2004-07-16 10:34:17 av Anders...]

Så du menar att man kan köpa en vara och sen använda lite av den och lämna tillbaka resten ? och få pengar tillbaka?

/A...

Anjuna Moon
man kanske skulle ha kommit på idén att byta ab lite tidigare?

Som operatörerna utnyttjar en idag med årslånga avtalstider? Det tar ofta inte lång tid innan man inser vilken skit man lagt pengarna på. Jag gissar att dessa långa avtalstider beror på att operatörerna själva vet att de inte kommer kunna tillfredsställa sina kunder.

Jo du har köpt samtalstid motsvarande det belopp du har betalt in,

då har du köpt något!

Det där är bara semantik som företagen använder för att rättfärdiga sitt behållande av DINA pengar. Jag har som sagt inte köpt något förrän jag fått något och då ska ångerrätt gälla.

Att det skulle kosta Telia 125 kronor i administrativa kostnader som du säger, ja då förstår jag att aktien sjönk som en sten. Kanske dags för dem att anställa folk som jobbar lite mer effektivt då.

Anjuna Moon
Så du menar att man kan köpa en vara och sen använda lite av den och lämna tillbaka resten ? och få pengar tillbaka?

Samtal är inte en vara, det är en tjänst du utnyttjar varje gång du ringer. Precis som jag får tillbaka outnyttjat abonnemangsavgift på fast telefoni när jag säger upp den, ska dessa pengar returneras. Förklara gärna vad skillnaden skulle bestå i!

Som operatörerna utnyttjar en idag med årslånga avtalstider? Det tar ofta inte lång tid innan man inser vilken skit man lagt pengarna på. Jag gissar att dessa långa avtalstider beror på att operatörerna själva vet att de inte kommer kunna tillfredsställa sina kunder.

Har aldrig haft problem att byta mobiloperatör när jag velat, har haft 4-5 olika mobiloperatörer med olika abonnemangs och kontantkortstyper de senaste 3-4 åren. Grejen är att när jag anser mig behöva en ny telefon för att ta del av ny teknik så köper jag bara telefonen. Då har jag aldrig bindningstid utan kan byta när vill.

Visst, det kostar mer att köpa telefonen löst men jag värderar min frihet att byta operatör/abonnemangstyp högre!

Det är helt frivilligt att bind sitt ab ! Det fungerar alldeles perfekt med obundna. (telia pott har inte sålts på 4 år... så alla har varit obundna i minst 2 år)

Om man inte vet vad man tecknar för avtal varför gör man då det??

Man är väl inte spciellt smart om man ingår ett avtal utan och veta vad det innebär?

Det där är bara semantik som företagen använder för att rättfärdiga sitt behållande av DINA pengar. Jag har som sagt inte köpt något förrän jag fått något och då ska ångerrätt gälla.

Du har fått samtalstid! sen om du utnyttjar den eller inte är din ensak!

En mobiloperatör är inte en bank där du kan sätta in pengar.

Att det skulle kosta Telia 125 kronor i administrativa kostnader som du säger, ja då förstår jag att aktien sjönk som en sten. Kanske dags för dem att anställa folk som jobbar lite mer effektivt då.

Det är ju bra att du vet hur det går till i verkligheten när man ska skicka ut fakturor och kolla hur mycket varje kund ska ha tillbaka!

Det är inte gratis! en hundring kommer man inte långt med....

Samtal är inte en vara, det är en tjänst du utnyttjar varje gång du ringer. Precis som jag får tillbaka outnyttjat abonnemangsavgift på fast telefoni när jag säger upp den, ska dessa pengar returneras. Förklara gärna vad skillnaden skulle bestå i!

Om du sagt upp din telefon så är det klart att du ska få tillbaka pengar om du har betalt avgift för flera dagar ! För avgiften betalas per dag!

Ett pott ab fungerar likadant, om du har betalt avgift för FRAMTIDEN så får du tillbaka avgiften för de dagar, men inte för de bakåt i tiden för de dagar som redan har varit! Sen att din avgit berättigar dig till trafik för samma summa pengar är något annat, om du inte ringer för den.. så är det upp till dig!

Du kanske skulle ha skaffat ett annat abonemang....

/A...

Om du däremot direkt säger upp ditt ab och inte tar refill då betals potten ut gratis, har för mig att det är så ! Men då förlorar du även rätten till ditt nummer....

/A...

Anjuna Moon
Det är ju bra att du vet hur det går till i verkligheten när man ska skicka ut fakturor och kolla hur mycket varje kund ska ha tillbaka!

Det är inte gratis! en hundring kommer man inte långt med....

Vad används datorer till om inte för att automatisera detta. Fast Telia kanske inte tror på teknik

Det jag skriver ovan har inget med Telia att göra,

förutom det första inlägget där jag talar om hur det ligger till

resterande är bara mina åskter!

Det jag skriver om att man inte bör få tillbaka sina pengar är ju precis tvärt emot vad telia gör!!!!!! alltså bara vad jag själv tycker.....

Jag tycker att om man tecknar ett avtal ska man hålla det och inte efteråt komma och klaga på att det var ett dåligt avtal! Det skulla man ha tänkt på innan!

Det är bara det det handlar om... Jag tycker att man ska tänka först och handla sedan, precis som "Mattias C" har gjort....

nu lägger vi ner denna diskution den är ju ganska ovettig för frågan som

Queen of clover.. ställde!

Hon har iaf fått svar på sin fråga!

Men visst kan anjuan ha rätt i att folk tecknar dåliga avtal, med höga månadskostnader och inser det när första räkningen kommer. Här borde operatörerna vara lite ansvariga å se till att de talar om vad som gäller å inte gömma undan avgifter!!

Telia/Tre/Vodafon osv... har alla väldigt höga avgifter

och telefoner för 1kr, jag hoppas verkligen att folk vet var det gör!

Jag är själv sugen på att byta lur så jag läser lite reklam, visst låter det lockande med 1kr för ex Z1010/k700i som jag hittat på flera ställen... men det blir ju dyrt i slutskedet... som många kanske inte inser.... bättre å köpa kontant med obundet ab.... inte så roligt å ha en månads kostand på 200 - 300 kr utan å ha ringt en sekund... inte för mig som studerar iaf....

/A... som är DVP student i Uppsala....

Anjuna Moon
nu lägger vi ner denna diskution

Ok, jag håller med. Annars blir det bara pajkastning till slut =) Godmorgon förresten!

Jo vi har olika åsikter och ingen av oss kommer att ge sig! :-)

Så är det bara... världen fungerar så...

/A...

Queen of clover

Tack för alla svar ni är både snabbare och bättre än telias kundtjänst:thumbsup:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...