Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tillfälliga körkortet


Sasja

Rekommendera Poster

Fick mitt körkort för en månad sedan ungefär och nu har mitt legitimation gått ut som man ska använda med sitt tillfälliga körkort (papperslappen ni vet).

 

Innebär det att inte får köra nu då jag har ett ID som gått ut förra månaden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan identifiera dig hur ska man då veta att det är DIN lapp? Men ring till t ex polisen och fråga. Det vore ju synd att bli av med "lappen" p g a en sån bagatell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog dom släpper dig även om ditt id är en månad gammalt. Men det är ju inte så smart å chansa kanske.

Har du inget pass eller nåt du kan ha med dig också för att verka ännu mer övertygande?

 

Personligen behöver jag aldrig oroa mig för att bli stoppad av polisen, jag bor i norrland :-)

 

 

 

/cec

 

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

 

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte ens en blåskontroll?

 

 

/cec

 

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

 

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte ens blåskontroll. Det är lite skrämmande men jag kör ju alltid nykter, så ni behöver inte oroa er för mig när ni är ute och bilar.

 

/Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart 18 års körkortsinnehav utan att behövt visa lappen..

 

(Och på min tid, fick vi lappen DIREKT efter godkänt förarprov!)

-Dvs. ett "äkta" körkort samma sekund som provet blev godkänt.. Lika riktigt som folk som hade haft körkort sedan 20-talet...

 

Inga löjliga fjanterier som exemplen vi har läst här om! -Ingen prövotid heller.. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sasja kan ta det lugnt. Tillsammans med svenskt (eller EU) pass, så duger det "förarbevis" som Sasja har utmärkt.

 

En rolig grej: Brittiska körkort saknar både bild och personuppgifter: De har i princip bara: Namn, Adress, Födelsedatum samt titel givetvis..

 

EU har på brittiska öarna försökt införa både "ordentliga" körkort samt ID-kort, men britterna anser att dylika är integritetskränkande, samt "storebrorsfasoner"... hehe..

 

Vi får väl se hur det slutar.. "Foppningsvis"..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sånt där körkort som är A4 storlek och täcker alla fordonsgrupper också då eller?

 

 

/cec

 

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

 

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe jo, vore ju fruktansvärt om man va tvungen att ha ett ordentligt id-kort :-D

 

Är väl lite samma sak i USA. Dom har visserligen bild men körkorten är väl bara en liten inplastad papperslapp :-)

 

Fast dom kanske har ändrat nu.

 

 

 

/cec

 

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

 

http://www.ffii.se

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-14 20:31:24 av Cechise]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sasja kan ta det lugnt. Tillsammans med svenskt (eller EU) pass, så duger det "förarbevis" som Sasja har utmärkt.

 

Förstår inte virtuosen... jag har inget giltigt pass, endast ett ID-kort som har gått ut, är det det du menar?

 

*förvirrad*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Förstår inte virtuosen... jag har inget giltigt pass, endast ett ID-kort som

> har gått ut, är det det du menar?

 

Ditt körkort är giltigt. Däremot har du inget giltigt dokument som bevisar att körkortet är ditt. Skulle polisen vara nyfikna, så visa upp ditt utgångna ID-kort. Även om det inte gäller så har det ju fortfarande ditt personnummer och foto som kanske ändå är hyfsat välliknande.

 

Skulle polisen fortfarande inte tro att du är du så får de väl eskortera dig till någon bekant som kan legitimera sig och intyga att du är den du är. Men så långt tror jag inte det går. Jag vet folk som glömt plånboken hemma och alltså haft varken körkort eller legitimation med sig när de kört och till och med blivit stoppade av polisen. Polisen var väl inte direkt imponerad men efter att de fått personnumret och kunnat kolla upp det i datorn så de sett att personen hade körkort så fick de åka vidare igen med ett litet varnings finger om att det nog kan vara bra att komma ihåg körkortet.

 

Själv har jag haft körkort i åtta år och har ännu aldrig blivit stoppat. Och då har jag kört en del i Uppsala också :-)

 

Alltså, oroa dig inte. Du har ju körkort, så du har inget att dölja. Skulle nu polisen stoppa dig är det bara att du säger som det är.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart 18 års körkortsinnehav utan att behövt visa lappen..

 

Läste en gång en historia som jag iofs inte vet om den är sann.

Polisen hade stoppat en man i 80-årsåldern i en rutinkontroll, det visade sig att han hade inget körkort och heller aldrig haft nåt.

Han hade kört bil sen han var i 18-årsåldern och aldrig blivit stoppad!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...