Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Spökskärm

PäronPrinsen

Recommended Posts

PäronPrinsen

I förra veckan for ena packväskan upp på Guzzin och vår bärbara dator tog tangentens riktning rakt ut i skogen. Efter 10 minuters letande så hittade jag den igen och misstänkte att den kanske tagit lite skada av detta? Inga problem. Funkade alldeles utmärkt sedan.

Men igår vart det en ny olycka. Tappade den i golvet. Inget högt fall eller någon hård smäll, den bara gled ut ur väskan och sedan var det kört. Har nu en väldigt, väldigt svag skärmbild. Mest bara konturer som syns men det syns att skärmbilden är helt ok - bara att den syns så rackarns dåligt. Tyvärr hjälper det inte att försöka ljusa upp den heller....

Misstänker att det är skärmen som har fått sig en knäck? Och vad för typ av knäck?

Och hur får man loss denna skärm? Jag har suttit och filurat en bra stund på detta utan större framgång.

Datorn ifråga är en Fujitsu Amilo.

Tacksam för hjälp.

verysmallharddisk

hej päronPrinsen

om jag var du kanske jag skulle lämna in den för översyn

jag antar dom där smala skärmarna är väldigt känsliga

och överhuvud taget hela datorn är lite känslig.

jag är helt övertygad om du har din försäkring och sånt

klart så får du snart besked om vad du ska göra och får

den kanske lagad också.

PäronPrinsen

Försäkringar? Nope.

Lämna in? Nope.

Har allt tänkt att klura lite själv först på temat "borde finnas ett fel här någonstans". Bara det att jag får inte ens isär skrotet ;)

Eller... nog kan jag väl få isär den men jag vill kunna få ihop den oxå utan att använda lim.

Ovanför tangentbordet sitter ett plastlock som ser ut att gå ihop med gångjärnen till skärmen. Misstänker att det sitter med någon form av snäpplås (?) men jag vågar inte riktig testa utan att få någon indikation på att jag är på rätt väg först.

Stefan Eklinder

Har du digitalkamera?

Plåta lite bilder på datorn där du tror dig komma in i datorn, så är det kanske lättare för andra att hjälpa till. :-)

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

PäronPrinsen

Har nästan fått isär skärmen nu. Ett par "blindpluppar" gick att bort och där under fanns det skruvar. Blev trött och modig.

Men nu då? En kompis hade teorin om att det var någon form av bakgrundsbelysning i skärmen eftersom den ger bild (men väldigt mörk sådan) och att det skulle vara en lampa eller liknande som hade gått. Låter det som en rimlig teori på en TFT-skärm?

PäronPrinsen

He, he, tack. Men jag blir nog tvungen att krypa till korset trots allt om ingen har någon väldigt bra idé om hur jag ska gå vidare.

Jag har fått isär skärmen nu. Total avsaknad av säkringar eller annat normalt jox som en annan kan förstå sig på. Misstänker att det antingen blir fråga om byte av skärminsats eller en liten löstagbar "brygga" med elektronik som sitter nedanför skärminsatsen.

Kopplar jag in en extern skärm till datorn så fungerar det perfekt. M a o klara indikationer på att det är just skärmen.

Vart i så fall vänder man sig med något sådant här i stockholmstrakten utan att bli "kyngligt knyllad"?

[inlägget ändrat 2004-07-15 22:42:45 av PäronPrinsen]

PäronPrinsen

Tack för era svar.

Glad vart jag när jag gick in på Fujitsu/Siemens hemsida och såg att de har ett särskilt supportnummer för just "Bärbart". "Ah, det var föredömligt. Där finns det säkert en tekniker som kan svara på mina frågor", tänkte jag.

Väntade till måndag morgon och ringde. Snubben i supporten började med sina problemsökningsfrågor typ "vad händer när du trycker på startknappen" osv. Jag avbröt honom och förklarade det jag har förklarat för er här ovan och att jag antagligen har lokaliserat felet ganska så hyfsat. Vart utskälld för att jag öppnat skärmen "för då bröts garantin". Jag svarade att det tror jag inte alls utan jag tror att garantin bröts när jag tappade den i golvet.

Nåväl, nästa intresse var mer av karaktären var vi köpt datorn. Vi har köpt den av en kompis som tagit ut den som personalköp och där var samtalet slut. "Personalköp har ett annat nummer...".

Ringde det andra numret. Killen som svarade sökte febrilt efter datorn i olika register utan större lycka och eftersom han inte hittade den så kunde han inte hjälpa mig och hänvisade mig istället till första stället. Innan han var klar så skällde han på mig oxå för att jag öppat skärmen "för då bröts garantin".

Ok, tillbaka till "Bärbarsupporten" på ställe nr 1. När de svarade så förklarade jag väldigt noga att jag var trött på att skickas vidare och det enda jag ville var att få lite hjälp baserat på att det står Fujitsu/Siemens på vår dator och det är Fujitsu/Siemens jag har ringt. DEN kopplingen kan de väl inte förneka i alla fall?

Killen som jag pratade med var förstående för problemet och gjorde helt enkelt så att han sket i distributionsledet datorn gått och la in oss som slutanvändare i alla fall. När alla nr och grejer var avklarat så kom vi till slut fram till problemet. "Har du öppnat SKÄRMEN?". "Ja, det är ingen raketteknik där inne precis. Det finns 2 saker. En av dem är troligen trasig. Båda sitter med stickkontakter så bytet är inget problem för min del och garantin gäller väl knappast om man tappar den i golvet?".

"Näääää..... Det klart, det har du rätt i. Men vi håller inte på med hårdvara".

Ridå. De har 2 olika avdelningar beroende på om datorn är bärbar eller stationär. Båda håller bara på med mjukvaran.

Så: Tipset om "Inverter Board" tycker jag låter ganska troligt. Jag misstänker då att det är den lilla panelen med elektronik som är en av de två saker som finns i skärmen (ingen jag har pratat med idag hade någon som helst aning om vad ett "Inverter Board" är för något)? Kan någon tipsa om något ställe i Stockholmstrakten dit jag kan åka eller ringa och få hjälp av en snubbe/snubba som håller på med sådant här, som kan svara på mina frågor och som kan sälja den aktuella delen till mig?

PäronPrinsen

Då ska vi se. Idag har jag varit i kontakt med Anovo i Linköping ang att jag vill köpa reservdelar till min dator. Jag fick beskedet att denna del har de inte och jag måste ha ett artikelnummer som jag i så fall får från Fujitsu/Siemens. Hur jag sedan skulle gå tillväga för att handla denna del var oxå en fråga för Fujitsu/Siemens.

Ok, tillbaka till supporten för 4:e gången. Efter att snubben hört sig för så framkommer att något artikelnummer kan de inte få tag på och att detta är Anovos sak att göra eftersom de är deras samarbetspartner i detta. Problematiken är bara att Anovo gör inte sådant med mindre än att man skickar in datorn på reparation.

Så alltså sitter jag här med en dator som inte funkar. Jag vet med hyfsad övertygelse vad det är för del som är trasig men det finns ingen som vill sälja denna del till mig, inte ens tillverkaren av datorn vill det.

Så vad ska jag göra? Skicka in datorn med instruktionen att "1. Ta fram ett likadant kort som hänger i trådarna under skärmen. 2. Lossa kabelkontakterna och sätt dit det nya kortet. 3. Skicka tillbaka datorn till mig. Övriga skärmdelar monterar jag tillbaka då det var enklare att inte skicka med dessa eftersom ni ändå skulle ha isär skärmen. 4. Ta betalt för transporter, felsökning och reparation"?

Datorn i sig tycker jag är bra men tyvärr kommer den alltså från en tillverkare som inte håller kunderna med reservdelar.

Så vad gör jag? Nog måste det väl finnas några alternativ? Någon som sitter med parallellimport av grejerna och som är intresserad av att ha kunder?

Fujitsu/Siemens och Anovo vill det uppenbarligen inte.

/Skitsur

[inlägget ändrat 2004-07-26 15:06:34 av PäronPrinsen]

• 1 month later...

Ok, tänkte avrapportera hur det har gått.

Det har inte gått alls.

Efter tips har jag varit i kontakt med TST i Eslöv. De var kanon att ha att göra med men efter diverse sökande så fick de ge upp. De kan/får inte handla inverterboardet.

Sista försöket var Reparationsexperten i Nacka som jobbar mycket med skärmar. De tyckte de kunde göra ett försök då de har ett antal alternativa vägar att få tag på delar. Men inte heller de kan/får få tag på inverterboardet. De har även bekräftat att det med allra största sannolikhet är just det som är trasigt.

Enl uppgift så tar Anovo 1200,- + moms för arbetet att byta inverterboardet som hänger i 2 stift. Sedan tillkommer material och frakt.

Så hur gjorde jag? Jo, jag vart så less på hela skiten så jag skickade mejl till Anovo och Fuj/Sie och beskrev sakligt mitt klagomål (ingen av dessa har svarat på dessa trots att det är flera veckor sedan jag skickade det). Sedan gick jag och köpte en bärbar Medion. Skulle något hända med den så har jag inte minsta tilltro till att det skulle fungera annorlunda med reservdelshållningen hos dem, men för egen del så har jag haft min sista Fuj/Sie.

SÅ verysmallharddisk, jag ska ge dig upprättelse. Du har rätt. Har man sönder något så har man absolut inte orsakat det själv. Hädanefter så är rubbet som händer i detta hushåll garanti- eller försäkringsärenden.

Tack till ni som försökt hjälpa.

Antagligen gör Fujitsu så för att de vill klå folk på pengar. Sedan kör de med svepskälet "vi kan inte ta ansvar bla bla bla om kunderna skruvar i sina burkar. Garanti, S-märkning, CE-märkning och liknande upphör att gälla om folk skruvar själva. Solen och månen kan trilla ner"..

Högst antagligen tillverkas dendär inverterdelen av någon underleverantör i Kina/Taiwan för några femtioöringar..

;)

Kanske testa att maila lr ringa till support@interaq.se Tel. 08-664 20 80 och fråga ifall deras kan passa. Man vet aldrig. Har god erfarenhet av deras support och kunskap...

En fundering...

Om man går och köper någon vitvara, typ kylskåp eller spis, är leverantören skydlig att tillhandahålla reservdelar i tio år.

Hur är det med datorer? Men du fick ju tillgång till en reservdel och reparation för 1200+ kr.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Om man går och köper någon vitvara, typ kylskåp eller spis, är leverantören skydlig att tillhandahålla reservdelar i tio år.

OK, har ignet med tråden iövrigt att göra, men så är det alltså? Hade ingen aning om det!!!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...