Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tillbehör för Parallellt suger !


Sirocco

Rekommendera Poster

Jag måste säga att inget suger så mycket som scanners för parallellporten ! Varför envisas tillverkarna med leksaksprodukter för 599 kronor, när USB, FW och SCSI finns ? Parallellporten är alldeles för långsam för sådana saker som scanners och deras kvalitet brukar vara låg. 300 x 600 dpi och liknande, när sådant var modernt 1994.

 

Nej, rata alla produkter som har parallellportsanslutning. Ni som köper dessa kommer att svära er trötta över slöheten och önska att ni nyttjade USB eller SCSI istället.

 

Jag säger såhär: hellre en Agfa 1212U än en 1212P.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parallellportsscanners är lika patetiskt som att släppa ADB-scanners. "Ojdå, är ADB till för mus och tangentbord ? Inga problem, vi släpper en ADB-scanner och en skrivare. Hoppsann, klarar porten bara tre enheter i serie ? Fy så tråkigt !"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ADB är ett gränsnitt för mus och tangentbord på alla Macar mellan Macintosh SE och Power Macintosh G3 med beige låda. Förkortningen står för Apple Desktop Bus och dess strömförsörjning är tillräcklig för tre enheter (ex mus, t-bord och ett digitaliseringsbord eller joystick). Eftersom gränsnittet är tänkt för dessa enheter passar inte en scanner som ansluts via ADB speciellt bra. Min åsikt är att det är helt vansinnigt att konstruera scanners för parallellporten, det är nämligen lika dumt som att släppa en ADB-scanner. (En sådan skulle vara extremt långsam.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår, tack. Jag håller med, verkar ju helkass. Kanske Compaq har varit med och designat, de är ju bra på kassa lösningar och undermålig hårdvara ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

(Med tanke på att rubriken inte är avgränsad till

bara scanners:)

 

Xircom PE nätverks korten är en av de bästa

sakerna som har hänt, de har räddat dagen flera

gånger om.

 

/Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ADB på min Power Mac 8500/120 och det är utmärkt för t-bord och mus, men du har helt rätt i att scanners är direkt olämpligt för denna port. Nya Macar har USB och FW för scanners, tangentbord m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag främst riktar mig emot är scanners och liknande. Skrivare med parallellport säger jag inget om, men scanners och dylikt ska INTE kopplas dit. Nätverksprdukter är däremot fullt acceptabla i p-portsversion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hej, vem vill ha en MAC ;)

 

 

/C

 

(skoja bara skriv inga låga och bra svar ) : )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, Zip-drive och ORB för parallellt suger riktigt stenhårt. Jag har en ORB-SCSI som är snabb och bra, men jag vågar inte tänka på vilken seghet en P-version har. Kopiera 50 Mb via den porten.....vänta, vänta och vänta. Nej, rata lagringsmedia med parallell anslutning förutom scanners ! Acceptera bara USB och SCSI, alternativt FW.

 

Förresten, vem vill ha en Mac ? Svar: Jag och hel del andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har en Parallell ZIP, den är underbar och för jävlig.

Den är underbar för att den fungerar på alla datorer med antingen en 3,5tummare eller anslutning till internet. Att flytta installer 50-60 MB från disketter (läs win95) är jobbigt. (Ingen CD-rom)

Den suger suger fett när det kommer till filöverföring av t.ex. enstak stora bilder etc. När varje fil kanske utgör en hel skiva.

 

Kort sagt, välj verktyg efter behov. I vissa fall är Zip-drive via PP smidig, i andra hur bökigt som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...