Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra från KDE tillbaka till Gnome


Acke17461

Rekommendera Poster

Råkade dumt nog ändra fönsterhanterare med hjälp av Gnomes Destop Switching Tool till KDE. Tycker bättre om Gnome, men Destop Switching Tool i KDe fungerar inte. Finns det någon config-fil någonstans där man kan ändra tillbaka.

 

Tack på förhand!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo

kolla in .xinitrc

 

där står det nog "startkde" nånstans.

byt ut det till "gnome", eller "startgnome" ist.

 

eller nåt liknande... funkar inte det så byt tillbax till startkde igen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så fungerade inte tipset jag fick. Fösökte dock lite på egen hand och kom fram till massa roliga "buggar", eller vad man ska kalla de...

Det finns som sagt ett program som heter "Desktop Switching Tool" i Både Gnome och i KDE. Med det programet kan man växla mellan olika fönsterhanterare. Jag hade bytt från Gnome till KDEe bara för att testa. Sen kunde jag inte starta Desktop Switching Tool i KDE. Efter timmar med knappande (några minuter) kom jag fram till den slutgiltiga lösningen:

 

Startade KDE, skrev switchdesk i ett terminalfönster, fick felmeddelande typ: "KDE switchingtool not found"

Hade titigare sett i en fil (/usr/share/apps/switchdesk/Xclients.gnome) att gnome startades med ett kommando: "gnome-session"

Skrev då i ett terminalfönster i KDE: "gnome-session" vilket medförde en märklig syn: Gnome startades i KDE, dvs. man såg två starmenyer, två uppsättningar med ikoner, dvs de två fönsterhanterarna ovanpå varandra,osv.

Efter ett gott skratt skrev jag slutligen i ett terminalfönster: "swithchdesk-gnome" vilket gjorde att jag kunde byta tillbaka till fönsterhanteraren Gnome.

Ett rätt omständigt sätt att fixa nåt så tillsynes enkelt problem. KDE borde fixa det i sin nästa version.

Lycka till därute som har samma problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Karlsson

För att ändra vilken fönsterhanterare man ska starta vid start så kan de vara bra att veta hur du loggar in. Om du loggar in med grafisk inloggning, dvs gdm, xdm, kdm så läses ~/.xsession som default, där ~/ = din hemkatalog. Loggar du in i consol miljö så läses först ~/.xinitrc ELLER ~/.Xclient. Om den inte hittar någon av dessa filer letar den globalt efter dessa.

 

För att ändra inloggning vid consolinloggning så editera filen ~/.xinitrc, med tex vi ~/.xinitrc. I den står nått liknande:

 

exec startkde

ELLER

exec /usr/bin/startkde.

 

Kommentera ut dessa rader genom att sätta ett # frammför. Skriv sedan till följande:

 

exec gnome-session

ELLER

exec /usr/bin/gnome-session.

 

Skulle det vara så att du loggar in med grafisk inloggning så editerar du istället ~./xsession på samma sätt.

 

Alltså nu bör din ~/.xinitrc eller ~./xsession se ut enligt:

 

#exec startkde

exec gnome-session

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fönsterhanterare, ja i varje fall i Mandrake Linux. Ja i vissa fall går det att byta direkt utan urloggning. Nu är ju KDE en desktop så själv kör jag Afterstep och startar valda delar av KDE med kfm & i ett terminalfönster. Upplever det som snabbare och mer funktionellt än kwm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...