Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort element (radiator) temporärt.


PatrikA

Rekommendera Poster

Skriver radiator i rubriken så att ingen missförstår mig :)

 

Jag och min sambo håller på och ska tapetsera om vårt sovrum och vi har problem med elementet. För det första så får vi inte bort vår gamla tapet vid elementet och för det andra så vill vi helst tapetsera bakom elementet för att det ska bli snyggt.

Alltså så tänkte jag att man kan ta bort elementet.

Jag har kollat lite på internet, mest engelska sidor men jag känner mig inte riktigt säker på min sak och tänkte att någon här kanske har erfarenhet om detta?

Jag bifogar en bild på vårt element:

http://www.nackawebdesign.se/element.jpg

På vänster sida högst upp, det syns inte på bilden, men där sitter prylen som man kan tappa luft med. Bara en parentes.

Någon som vågar sig på detta?

 

[inlägget ändrat 2004-07-13 22:58:53 av Patrik Ahlberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste tappa ur värmesystemet.

Bor du i villa borde detta inte vara något problem. Är det en lägenhet måste du prata med fastighetsskötaren.

Min rekommendation är att göra det nu på sommaren eftersom ni blir utan värme i huset under tiden.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag byggde balkong för några år sedan, och då var jag tvungen (tog ut ett hål för dörr där det suttit ett fönster) "vända" på ett element. Lätt som en plätt:

1) Stäng av värmepannan. Dra ut propparna för att vara helt säker.

2) Töm systemet på vatten, det görs oftast från pannrumet, vanligen under pannan. Se pannans instruktionsbok.

3) Koppla bort elementet.

4) Gör det du skall, måla etc.

5) skruva dit elementet igen. Använd gängtejp några varv så det blir tätt.

6) Fyll på vatten i systemet. Till rekommenderat tryck

7) Koppla på pannan och cirkulationspumpen. (brukar gå igång tillsammans)

8) lufta elementet och faktiskt alla element.

9) Fyll på mer vatten i systemet.

10) Lufta igen.

11) Se till att trycket är okej. (kolla i pannans manual)

12) Efterjustera eventuellt tryck. För högt tryck kan släppas ut genom säkerhetsventilen, kolla i pannans manual.

 

Och till sist:

Var uppmärksam på att elementet som du återmonterat håller tätt. Kolla under några veckor så det inte finns vattendroppar etc. vid kopplingarna.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo vi bor i lägenhet.

Det var inget roligt svar.. men tack.

 

På nåt ställe på internet stod det typ att man skulle lossa på ventilerna och ha en hink och låta vattnet rinna ur, det kunde bli några hinkar och sen kunde man ta bort det. Ungefär så. Kan man inte göra på det viset?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta bort radiatorn måste du stänga av vattnet till den, bor du i lägenhet så sitter ventilerna (avstängningskranarna) i änden på varje radiatorgrupp eller slinga i villa med egen panna sitter dessa ventiler vid pannan.

 

Om du har otur så sitter alltså avstängningen inne hos grannen.

 

Ventilerna brukar vanligtvis vara av kul-typ typ balofix och se ut som dom som brukar sitta i badrum och under diskbänkar.

 

Radiatorgruppen är troligtvis avstängd så här års så det borde inte vara så svårt att få tillstånd av hyresvärd att stänga av slingan.

 

Glöm inte att stänga både tillopp och retur, radiatorvattnet går i ett eget kretslopp så samma vatten cirkulerar i systemet hela tiden.

 

När du plockar bort radiatorn så lossar du bara på dom två rören som är kopplade till radiatorn, är gruppen stängd med ventilen så kommer det inte att vara så mycket tryck kvar i systemet men vattnet i radiatorn kommer naturligtvis att rinna ut.

 

När du ansluter radiatorn igen behöver du lufta ur det, öppna luftningsventilen tills det kommer vatten stäng sedan och vänta någon timme och upprepa luftningen.

En fördel är om du kan köra radiator pumpen medan du luftar då försvinner luften fortare ur systemet.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det funkar om inte det är automatisk påfyllning av värmesystemet för då slutar det aldrig rinna.

Bor du långt ner i huset kan det bli ganska många hinkar med vatten.

 

När du sedan har skruvat i hop det hela så måste du fylla på vatten i systemet igen och då måste du in i pannrummet. Sedan måste alla element i huset luftas (inte bara i din kägenhet).

 

Mao jag tror att fastighetsskötaren måste blandas in.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom ni bor i lägenhet är det ju lätt att lösa. Be fastighetsskötaren om hjälp han/hon kan stänga av för just er del och ta loss elementet.

 

Har ni sen samma tur som jag hade i förra lägenheten så satte fastighetsskötaren in ballofixkranar på rörstumparna så jag kunde göra färdigt i rummet och sen hänga dit elementet själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men det finns tydligen ingen rörmokare här på forumet..?

 

Man behöver verkligen inte tappa ur hela systemet eller stänga av all cirkulation.

 

Vid anslutningen vid golvet finns en platt täckmutter, under den finns en skruv som stänger en ventil. Sedan stänger man termostatventilen där uppe.

 

Elementet innehåller förstås fortfarande vatten, så håll en balja i beredskap när ni lossar kopplingarna. Har själv demonterat/monterat element flera ggr utan att behöva tappa ner systemet.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det var ett sånt här inlägg jag ville se :)

 

Men det känns som om jag behöver ytterligare information innan man vågar sig på det när man kommer hem.

När du pratar om täckmutter osv utgår du från bilden jag bifogade då? Vet inte riktigt hur en täckmutter ser ut och kommer inte ihåg att jag sett någon skruv under den.

Hur blir det med tappning av luft?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att inläggen i denna tråd kommit till ett konsensuss:

 

Kontakta dina hyresvärd/fastighetsskötare. Om du får tag på denna person under dessa semestertider har du garanterat ditt på det torra så att säga.

 

gissar annars att den mutter som syftas på borde sitta under röranslutningarna till elementet. Denns skruvas och täpper då till in- och utflödet. Vattnet i elementet finns kvar. Vi återkoppling är det en ack så liten mängd vatten som tappats ur systemet att det säkerligen inte innebär några problem. Men du måste garanterat lufta ditt elemenet och fastighetsskötaren uppskatar nog om du berättar att du utfört denna åtgärd.

 

Men - jag har aldrig aldrig aldrig tappat ur ett element.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just den typ av koppling som du har på ditt element har jag ingen egen erfarenhet av, men jag utgår ifrån att det samma gäller även den typen.

I såfall sitter det en skruv under täckmuttern på undersidan av kopplingen, prova att lossa på själva täckmuttern och se om du ser en spårskruvskalle där. Det kan droppa lite vatten så var beredd med en balja. Du behöver en ganska kort mejsel med ca 8-10 mm bred klinga, typ "stubbmejsel". När du skruvat in skruven/ventilen och stängt termostatventilen så kan du lossa elementet. OBS, du skall alltså lossa kopplingarna allra närmast elementet, men det förstår du säkert ville ändå nämna det för säkerhets skull... Om du vill kan du tömma elementet i en spann eller balja innan du bär ut det, och som nämnts tidigare så behöver du knappast bekymra dig om att volymen minskar i systemet, det är försumbart och kompenseras automatiskt i en modern centralvärmeanläggning. Men du lär behöva lufta elementet för att få det fyllt igen, lossa på luftningsnippeln tills det kommer vatten där.

 

Eller, be hyresvärden om hjälp för att vara på säkra sidan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Vi fick hjälp av sambons pappa med elementet, han gjorde precis som du hade skrivit här ser jag nu. Det gick bra och nu har man lärt sig någonting nytt.

Tack igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PPC bor tydligen inte i villa. Hyreshus har sånt som PPC talar om. Inte villor normalt sett.

 

Sedan kan jag påpeka att det finns "ettrörssystem" och "tvårörssystem" också, om man nu skall krångla till det ännu mer.

 

Bor man i hyreshus/flerfamiljshus", så kontaktar man givetvis hyresvärden. Annars kan man åka ut med rumpan före. Dvs. bli vräkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen skrev:

PPC bor tydligen inte i villa. Hyreshus har sånt som PPC talar om. Inte villor normalt sett.

 

Jo, jag bor i villa. Och har arbetat i byggbranschen i 18 år och där sett åtskilliga VVS-installationer. Jag får däremot ett intryck av att "virtuosen" inte har så mycket erfarenhet av VVS-installationer, men jag kan ha fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ballofix-ventiler är ju ofta förekommande numera, dock ej på värmen.

De flesta bor i äldre fastigheter än nybyggt, om man nu skall behöva påpeka något sådant.

 

VVS-gubbe? (=rörmokare)? Nä, men har jobbat som fastighetsskötare en gång i tiden samt har jobbat en del med VVS förutom yrket. (samt har en hel del känningar i branschen genom nära släktband..)

 

Om vi snackar villa:

 

1) stäng av pannan.

2) töm systemet.

3) montera av radiatorn i fråga. ("elementet")

4) gör jobbet

5) montera på radiatorn

6) fyll på och lufta systemet

7) klart!

 

Vad är det som är oklart?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi snackar villa:

1) stäng av pannan.

2) töm systemet.

Man behöver inte tömma systemet helt.

Stäng av pannan och cirkulationspumpen.

Tappa ur systemet såpass mycket att trycket inte når upp till radiatorn som skall bortkopplas, det går att läsa av trycket på manometern på pannan. Det brukar vara i mvp/bar (meter vattenpelare=höjd till radiatorn).

Öppna luftningsventilen på radiatorn ifråga, när det börjar suga in luft istället för att spruta ut vatten är man nära.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är oklart?

 

När man tömmer och återfyller systemet så tillför man syresatt vatten som ökar korrosionen på rör och radiatorer. Eller hur?

Om du läser trådskaparens inlägg ovan så framgår det att han löste det utan att tömma/fylla? Varför göra det mer besvärligt än man behöver?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

Har det fortfarande inte kommit nåt korrosionsskydd som inte minskar viskositeten på vattnet? Höll på en del med sånt här för snart 20 år sedan och då fanns det inget... Sedan kom det visst ngn slags koppling som man anlade runt rören och liksom sköt av röret, tror jag, och så skruvade man bara åt och det var tätt. Och sen kunde man bara lossa alltihop med täta ändar.

Men, det kanske aldrig funkade så bra..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, gamla system brukar faktiskt vara rätt så "slammiga", så nytt vatten/ renspolning av gammalt system är inte helt fel. Åtminstone vart tione år eller så.

 

Han löste det genom att ta kontakt med vicevärden? (=hyreshus?)

Tja.. VSB, näst intill..

 

Korrossionsskydd?

-Man skulle med lätthet kunna hälla i några dunkar kylarglykol i elementsystemet. Detta glykol har inbyggt rostskydd. Tyvärr avtar detta med åren, och anses behövas bytas ut (kylarvattnet inkl. glykolet) vart annat år om man skall ha fullgott korrosionsskydd.

 

Ponera att skyddet fungerar åtminstone bättre än rent vatten i 5 år. Tja, då skulle man ju kunna hälla i detta. Ett visst problem uppkommer i själva manövern "hälla i". (då värmesystem oftast inte har dylika påfyllningsställen)

 

Korrosionsskydd brukar existera i en offeranod. Denna förbrukas dock med tiden. Egentligen är det inte så mycket som kan rosta i systemet, då det mesta är av koppar och/eller syrafast rostfritt stål i kvalitetssystem. Själva elementen (radiatorerna) brukar dock vara av gjutjärn/stål, och dessa rostar ju givetvis. Men rosten är inga problem, förutom då att den lägger sig i "blodomloppet" som en sörja. Några hål blir det sällan. (Har sett element som är 100 år gamla och med öppna system, som fortfarande funkar bra!)

 

Världens häftigaste varningsskylt som jag sett på ett element (radiator) hittills:

 

"Absolut förbjudet att tappa av radiatorsystemet för tevatten och liknande!"

 

Slår "Ei saa peittää" med hästlängder!!!

(Läste detta i Östtyskland för 20 år sedan, i fin "Ei saa peitää"-tradition, stod varningstexten skrivet på flera i detta fall *östeuropeiska* språk, så ingen östgubbe skulle lockas att tappa av elementet på tevatten....)

 

hehe..

[Radiatorvatten luktar obeskrivligt illa! Rutten fisk typ. Att någon ens skulle tänka tanken att ha det till tevatten är för mig orimlig..]

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

 

 

I alla fall då, så skulle man inte blanda in nåt, glykol t ex, eftersom man då riskerade läckage på ställen som det aldrig läckt tidigare eftersom vattnets viskositet ändras.

Bara efter nåt år då man fyllt ett system så blir vattnet så syrefattigt att det inte orsakar ngn rost.

Ang. rör så är det ju som du skriver, såvida inte äldre fastigheter med gjutjärn, så uppstår ingen rost.

 

Skoj med varningssylt!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oroa dig inte över rost. Det enda som brukar rosta i värmesystem (och detta relativt sällan) är värmepannor/varmvattensberedare. Idag är dessa gjorda av sytrafast stål. Radiatorerna och rörsystemet byter man ytterst sällan ut. (som sagt: det finns 100-åriga hus med mer eller mindre samma system än idag). Däremot brukar man byta ut pannan, expansionskärlet och beredaren. Typ var 20-30-onde år.

 

Gjutgärnsgrejor/stålgrejor håller bra dom med, då det exempelvis finns vattenledningar i stan som är av gjutjärn och som givetvis "fylls på" (genomströmmas) med färskt och syresatt vatten varje dag, och ändå håller de uppemot 100 år innan de ger vika....

 

Har faktiskt inte hört talas om något värmesystem som börjat läcka pga rost, givetvis då rost i pannan undantaget. Och som sagt så rostar inte pannor längre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen skrev:

Egentligen är det inte så mycket som kan rosta i systemet, då det mesta är av koppar och/eller syrafast rostfritt stål ..

Oroa dig inte över rost...

Har faktiskt inte hört talas om något värmesystem som börjat läcka pga rost

 

Fråga en rörläggare, du lär bli överaskad över svaren du skulle få. Och du lär inte hitta värmeledningsrör av koppar i en villa med några år på nacken i alla fall. Offeranod har man i varmvattenberedare just för att man hela tiden tillför friskt syresatt vatten, något man normalt inte gör i ett slutet system som ett centralvärmesystem.

 

Och observera att trådskaparen fick hjälp av sambons far som gjorde precis så som jag föreslog, inte av hyresvärden såvida dessa inte är samma person vilket inte framgår i så fall. Vi skall inte vara obstinata här, men lite källkritik är aldrig fel. Som sagt, hör med en yrkesman.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...