Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB:n har hyss för sig!


Sasja

Rekommendera Poster

Jag använder mig av Windows 2000 och har problem med min USB. Datorn är 4 år gammal och har för första gången provat ett USB-minne på den. När jag stoppar in den i USB-kontakten så reagerar datorn inte trots att den ska vara plug-and-play-kompatibel.

 

Samma sak hände när jag körde in min nya digitalkamera i USB-porten (Olympus C-310 ZOOM), kameran visar i skärmen sin tre alternativ som är PC, print och exit. Jag väljer PC (självklart har jag USB-kabeln i), efter jag gjort detta står den å tuggar med skärmen "ONE MOMENT" i oändligheter.

 

Den verkar alltså känna av att den är inkopplad i USB:en men att det är nått som är galet.

 

När jag går in i enhetshanteraren och klickar på "plusset" på USB-styrenheter så dyker det upp en enhet med namnet:

 

Intel 82371AB/EB PCI to USB Universal Host Controller

 

Dennas ikon har ett svart utropstecken med en gul ifylld cirkel runt.

 

Jag har även avinstallerat denna enhet och på nytt installerat den utan resultat.

 

Hur löser jag detta problemet? Jag vill att min USB ska fungera...

 

 

 

Poängvarning till ett lösande svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Du behöver antagligen ladda ner nya drivrutiner till intel grejen för att få det att fungera. Som jag förstår det har du ett moderkort baserat på intels 440 chipset.

 

Här har du en länk för nedladdning av drivrutiner till det, rekommenderar dock att du laddar ner och "chipset id utility" först så att du är säker på vilket chipset du har, den finns också att ladda ner på samma sida.

 

 

 

http://downloadfinder.intel.com/scripts-df/filter_results.asp?strOSs=19&strTypes=DRV%2CARC%2CUTL&ProductID=129&OSFullName=Windows*+2000&submit=Go%21

 

/Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt "chipset id utlility" så stämmer det att jag har ett moderkort baserat på intels 440 chipset.

 

Men förstår inte riktigt vilken fil det är jag ska tanka hem, en URL vore utmärkt dit!

[inlägget ändrat 2004-07-13 16:54:56 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Den här kan kanske fungera, är dock lite osäker på om de fungerar i 2000, enligt intel så finns det inga drivrutiner i 2000 och nyare, ska fungera ändå. Men det gör det uppenbarligen inte för dig. Har du kollat på windows update under drivrutiner?

 

http://members.driverguide.com/driver/detail.php?driverid=131051

 

intels sida var lite opedagogisk om jag får säga vad jag tycker...

 

Kan fungera:

 

http://downloadfinder.intel.com/scripts-df/filter_results.asp?strOSs=19&strTypes=DRV%2CARC&ProductID=816&OSFullName=Windows*+2000&submit=Go%21

 

/Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

[inlägget ändrat 2004-07-13 17:09:39 av Mattias Falk]

[inlägget ändrat 2004-07-13 17:11:48 av Mattias Falk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde "Intel Chipset Software Installation Utlity 6.0.1.1002" från den sidan. Men mitt under installationen dyker följande fönster upp:

 

The current operation system supports the Intel Chipset devices on your system. No INF update is needed.

 

Så det löste ingenting... :( fler föreslag?

 

Har du kollat på windows update under drivrutiner?

Jepp

[inlägget ändrat 2004-07-13 17:24:13 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också gissat på det Mattias Falk föreslog men eftersom inte det funkar så kan du kolla så du verkligen installerat NEC usb software update released on June 01 2001 som nämns i microsoft artikel. (Den ska iof ligga inbakad i någon Service Pack version)

 

Gå in på windows update och klicka på Anpassa Windows Update. Markera Visa länken till Windows Update Catalog under Mer information och spara inställningarna. Nu kan du söka efter drivriutinen.

 

Läs mer här:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;319973

 

Ett mindre troligt tips, men det kostar ju inget att kolla upp...

 

/OZn

_______________________________________________________

Microchips - De små potatisflingorna du äter allra sist i chipspåsen

[inlägget ändrat 2004-07-13 18:27:43 av OZn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...