Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Starta eget inom IT :)


kille28

Rekommendera Poster

Tja!!

 

Jag skulle vilja få lite synpunkter om starta eget inom IT. Vi är 2 killar som har en stor passion för IT främst nätverk och support men det kan bli annat också. Vi undrar nu hur dött och hopplöst situationen/ideén med att starta eget verkligen är?

 

Har någon av er provat och lyckats/misslyckats?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hör väl knappast till "Diskutera EForum" men du är lite vag i din beskrivning av affärsidén. Som alltid gäller att om det finns en efterfrågan så har företag med sund affärsidé och rätt erbjudande möjlighet att överleva.

 

Ska man vara dussinkonsult inom nätverk och support idag så ska man nog antingen ha ett par kunder som garanterar att man överlever eller en begränsad marknad där det finns ett behov att fylla (kan handla om geografi, affärsområde eller annat).

 

Vad tror ni själva? Fixar ni att dra in en miljon per skalle om året, då borde ni iaf överleva om vi är sparsamma.

 

Föreslår moderatorn att flytta tråden till nåt annat ställe.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi tänkte oss börja med privatpersoner och mindre företag men det du säger är ju rätt. jag vet inte hur man ska klara det men det är väl smartast att hitta kunderna innan.

 

och hur gör man för locka kunder till sig då? jag har några som jag kan fixa som kund men det är ju ingen kassako precis.

 

dessutom börjar vi smått och har egna fasta jobb vid sidan om. så småningom blir det bättre.

 

så vill vi att det ska vara men vi vågar inte...vår affärsidé är väl att garantera support och service till mindre företag typ 30 anställda och neråt dels hårdvara/mjukvara samt klient och servrar. det gamla vanlig.

 

det är det vi är utbildade inom så vi kan inte göra så mycket mer. vi kan även ha web och intranät också.

 

att hitta kunder som inte har avtal och support redan är väl omöjligt tycker man ju. antingen kan de själva eller så har de avtal med annat företag, eller hur?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi tänkte oss börja med privatpersoner och mindre företag

Möjligen om ni bor/jobbar på en mindre ort.

 

och hur gör man för locka kunder till sig då?

reklam och rykte.

 

dessutom börjar vi smått och har egna fasta jobb vid sidan om. så småningom blir det bättre.

Vad säger er nuvarande arbetsgivare om det? om det kan klassas som konkurerande verksamhet så är ni körda, tom. om det är inom samma branch ibland :|

 

 

mindre företag typ 30 anställda

 

det är ett medelstort företag ;)

 

att hitta kunder som inte har avtal och support redan är väl omöjligt

 

Nej, det är inte omöjligt, det är bara att ta fram gulasidorna och börja ringa... :)

 

 

Jag skriver inte för att jag vill krossa era drömmar om eget företagande, men markanden är mättad på de större orterna.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi tycker om kritik och hjälp så det är inga problem. våra arbetsgivare är inom en annan bransch och tills dess vi blir stora så behöver de inte veta något.

 

vi bor i Stockholm :) så där borde det vara mättad men vad säger du om man går utåt men bor här. dvs hittar kunder ute på landet?

 

det kommer ju till extra kostnader då för resor som vi måste finansiera men det borde ju gå tycker man.

 

eller vad säger du? vad tycker du man ska satsa inom då om inte IT?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...börjar smått och har egna fasta jobb...garantera support och service..."

 

Frågan är vad som händer med supporten när ni är på era vanliga jobb? Jag säger inte att det inte går, men det kan ju vara bra att förbereda ett bra svar på dylika frågor :)

 

Jag driver själv ett företag vid sidan av mitt vanliga jobb, men det är enbart med saker som inte behöver "passning" av mig själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad tycker du man ska satsa inom då om inte IT?

Att säga att man ska eller inte ska "satsa på IT" är som att säga att man ska eller inte ska "satsa på handel".

 

Bara för att det är överskott på konsulttimmar för lågkvalificerade konsultjobb innebär det knappast att IT är kört, lika lite som det innebär att det är kört att satsa på handel bara för att det råkar vara viss överetablering på småkiosker kring hötorget.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har rätt, man måste vara förberedd för allt. men hur gör du då? vad e d för företag då, inom vilken bransch?

 

det blir ju svårt för oss att inte passa systemenen när det ska vara vårt jobb.

 

jag förstår vad du menar men lösningen kommer inte upp i skallen. jag kan omöjligen dra från mitt jobb bara för att jag ska fixa ett fel i Kiruna t.ex. eller nån annan stans.

 

men inom vilka delar inom IT finns det hopp då förutsatt att man har kunder?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men inom vilka delar inom IT finns det hopp då förutsatt att man har kunder?

Har man kunder kan man göra nästan vad som helst inom IT-sektorn, det är ju inte direkt så att IT står för gamla saker som kommer att försvinna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad e d för företag då, inom vilken bransch?

 

IT :)

 

Nu är ju inte reklam tillåten, men jag kan istället ge ett par exempel. Säg att man t ex ska bygga en webplats åt ett företag. Det går alldeles utmärkt att göra på kvällar och helger. Eller fotografera och retuschera och fixa bilder till en produktkatalog. Bara för att nämna två exempel.

 

[inlägget ändrat 2004-07-13 13:14:03 av lizardKng (pa9876)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, men det vi kommer hålla på med blir ju servrar och klienter, drift, isntallation och inköp typ. så då går det inte att göra det på kvällarna precis.

 

måste ju träffa kunden och hålla på knyta kontakter m.m. fan det är svårt.

 

man ger upp innan man ens försökt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, varför ge upp utan att prova?

 

Men att rikta in sig på installation och drift av klienter och servrar och samtidigt ha ett annat heltidsjobb kanske inte är speciellt lätt sätt att lyckas på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur går man tillväga då? jag antar att alla som startade eget under 90 talet hade ett vanligt jobb undertiden för att försörja sig eller hur?

 

kanske ska man börja smått men så fort man får en kund som vill ha totaloutsourcing så är det kört med heltidsjobbet. Och jag kan ju säga att det inte var lätt att hitta ett heltidsjobb.

 

man kan därför inte "bara" säga upp sig för att starta eget inom en riskbransch som gått ned så pass mycket.

 

men grejjen är att vi vill prova och sen säga att det är omöjligt, inte innan!

 

några råd om hur man gör?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tja, börja i liten skala som en "hobbyverksamhet" vid sidan om.

 

Bra sätt att skapa kontakter och sprida att ni finns och vad ni sysslar med. Annonsera i tidningar och dela ut visitkort till första kunderna med mera.

 

Att bara dimpa ned som ett företag är kanske inte så lyckat. Ni verkar ju vilja tuta och köra direkt, men är ni inga "tunga" namn inom IT så är det nog svårt. Alltså att ni har rykte om er att göra profesionella jobb och gör det suveränt bra, menar jag. Då räcker namnen för att dra kunder.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur går man tillväga då? jag antar att alla som startade eget under 90 talet hade ett vanligt jobb undertiden för att försörja sig eller hur?

Knappast, det är klart att det kan gå att göra så i vissa fall men jag skulle nog påstå att det bara är i undantagsfall som något som ska bli en riktig heltidsyssla kan starta så.

Det normala är att man:

- Skaffar sig en affärside

- Gör en kalkyl för kostnader och intäkter under överskådlig tid (ibland flera kalkyler beroende på om saker kan falla ut så att saker ändrar sig dramatiskt)

- Skaffar pengar.

 

Det senaste är kritsikt, under slutet på 90-talet var "pengar" ofta lika med riskkapital, dvs pengar som någon annan var beredd att gå in med i hopp att de skulle växa om verksamheten överlevde. Ett annat och mer traditionellt alternativ är att man satsar sitt sparkapital eller lånar pengar för verksamheten.

För ett klassiskt fåmansbolag i IT-branschen behöver inte behoven av inventarier och lokaler innebära extrema kostnader och om man har ett par kunder som antytt att de kan betala för maten i samband med att man drar igång behöver det inte handla om så mycket pengar.

 

Det kan förresten vara värt att betona att det inte skadar att ha grundläggande utbildning i redovisning och juridik (typ 5p redovisning + juridisk översiktskurs) även om man har tänkt att låta någon redovisningsbyrå sköta bokföringen. Ni kommer att råka ut för väldigt mycket lagar, förordningar, regler om skatt hit och dit och att förstå iaf det översiktliga är nästan nödvändigt.

 

Edit: Väldigt många av de fåmansbolag som startades i IT-sektorn på 90-talet är och förblir dock hobbyverksamheter som är mer eller mindre aktiva, är det en sådan man ska ha så går det oftast lysande att börja vid sidan om ett riktigt arbete, iaf så länge det inte konkurrerar för då kan det bli rätt dyrt.

 

[inlägget ändrat 2004-07-13 15:30:45 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

reglerna som du pratar om, skatt och moms m.m. måste man enligt lag vara registrerad som enskild firma innan man går ut och jobbar som ett företag på andra företag eller kan man vänta med det tills pengarna rullar in?

 

gör man det då tar man ju betalning från företag svart i handen, och hur funkar det orgnummer, postgiro, inbetalning, fakturor och offerter egentligen. Jag har sökt utan att hitta info om det praktiska

 

att skaffa visitkort och brevpapper m.m. är fixat men det ekonomiska?

 

nån som har en bra sida med den typ av info?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jobba svart låter inte speciellt seriöst?

 

Skatteverket.se har högvis med information om registrering, skatter, moms m m.

 

De har även regelbundet informationsträffar för blivande företagare. Gå på en sån, de är bra!

[inlägget ändrat 2004-07-13 15:37:51 av lizardKng (pa9876)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack för hjälpen och alla snabba svar. ska leta vidare och prata igenom det med polaren. vi får se hur det blir. tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

reglerna som du pratar om, skatt och moms m.m. måste man enligt lag vara registrerad som enskild firma innan man går ut och jobbar som ett företag på

Nej, det är ok att göra det som privatperson också men så länge du inte har F-skattesedel så blir det som anställd och det är inte speciellt många företag som vill anlita någon under de omständigheterna.

 

och hur funkar det orgnummer, postgiro, inbetalning, fakturor och offerter egentligen. Jag har sökt utan att hitta info om det praktiska

organisationsnummer är ett företags personnummer. Postgiro-konto skaffar man sig från postgirot för att folk ska kunna skicka pengar till dig som betalning för fakturor som måste följa bokföringslagens regler, en offert är inget annat än ett prisförslag.

Det finns en anledning till att det finns kurser i att starta eget och att man har högskoleutbildningar om ekonomi, det är inte lätt.

 

Om du kikar på biblioteket eller i bokhandeln kan det finnas bra böcker som beskriver grunderna.

 

Den här är rätt ok som introduktion till bokföring har jag för mig, när jag läste den kunde jag dock redan det där så jag är inte helt 100 på om den verkligen är bra för någon som inte kan:

http://www.akademibokhandeln.se/db/cc/cc_main.getBook?cisbn=9170273677

 

Skulle kunna tänka mig att även den här:

http://www.akademibokhandeln.se/db/cc/cc_main.getBook?cisbn=917027231X

 

och den här:

http://www.akademibokhandeln.se/db/cc/cc_main.getBook?cisbn=913232670X

 

kan vara bra läsning, men som sagt. Kolla på biblioteket och plocka vad de har.

 

[inlägget ändrat 2004-07-13 15:44:55 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Jag kommer från stockholmstrakten och vet att där är ganska mättad när det gäller det som ni har tänkt, men bor nu på en betydligt mindre ort, där närmaste storstad är i storlek 10-15 tusen, och IT överhuvudtaget är rätt dött här också, på varje sökt IT-jobb så går det ca 50-75 sökande, så det är helt klart arbetsgivarens marknad till 100%.

 

Ska ni lyckas på sikt så krävs det lite mer specialitet också, visst kan ni hålla på med att hålla med support på servrar och allt ni säger, men det finns många som tänker i samma banor som ni.

 

Här så är det många som vill öppna eget, och ber arbetsförmedlingen om startbidrag hjälp och liknande, men dom får njet, det finns inget behov helt enkelt.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...