Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Johan A.

Recommended Posts

Jag vill köra ett litet skript dagligen genom att lägga det i /etc/cron.daily Men det verkar som att skriptet inte körs. I /etc/crontab finns raden:

02 4 * * * root run-parts /etc/cron.daily

Men uppenbarligen behövs något mer som jag missar. Skulle därför vara tacksam för en hint om var man bör titta. Skriptet kör utan problem via kommandoraden.

Det ska räcka att lägga det i cron.daily men naturligtvis måste det också vara ett ok script (x-bit satt, hashbang-path överst osv), fast det är det väl om du kan köra det från prompten får man anta.

Edit: Tips, döp det till nåt med en 1:a först, det kan ju vara så att din cron-daemon står och hänger pga av nåt annat script. De körs i bokstavsordning så döper du det med en siffra borde det hamna bland de första i kön.

Tips 2: Hur vet du att det inte körs, saknar du cron-mailet eller gör scriptet något som uppenbart inte görs? Det kan ju ha med miljön att göra (paths och sånt) när cron kör scriptet om inte allt görs, det beror ju på scriptet. Lägg dit lite "echo" och annat så att du ser om det startar överhuvudtaget.

[inlägget ändrat 2004-07-12 16:25:46 av fhe]

(x-bit satt, hashbang-path överst osv)

En snabbfråga, jag har själv alltid kallat det för shebang, iofs så har du ju rätt i att första tecknet är en hash, men vad heter det egentligen? :)

--

Some say I am crazy.. but the voices in my head disagree...

"shebang" är nog mer korrekt men jag tycker inte att det är speciellt beskrivande så jag brukar skriva ut vad det handlar om istället när jag är osäker på mottagaren.

Förutom det fhe skrev: Körs de andra skripten i /etc/cron.daily? Är maskinen igång kl 04.20?

Maskinen är på dygnet runt, skriptet har +x och #!/bin/bash i början...Vad är det jag missar...

Det kan vara vad som helst, hur vet du att det inte körs? Vad står det i syslogen? vad händer om du loggar nåt till fil det första du gör?

Har du testat att byta ordning på det. Körs det om du sätter det som ett eget cronjob:

10 2 * * * root /path/till/scriptet

Hur ser scriptet ut?

Gå igenom de där, du borde hitta nåt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...