Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ogiltig partitiontabell


lock

Rekommendera Poster

Har en gammal P2:a på 300 meg som jag försöker skaka liv i. Till den finns återställnings Cd... som fungerar helt okej, laddar om win 95 osv. till slt får jag en rad där det står Ogilig partitionstabell.

Vad göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många partitioner har du på hårddisken?

 

Prova att formatera om disken innan du kör installationen / återställningen så den får en ren och snygg partition att lägga sig på.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning p.g.a. okunskap ang. hur många partitioner jag har. Det enda som jag kan komma åt är konfigreringsprogrammet. Kan jag göra något där ? Har försökt att återställa standardvärdena.

Enl. Räddningcd:n skall åerställning till standardvären ske aut. så verkar det göra men när jag tar ut cd:n och återstartar laddar den win95 till en viss den tills.... ogiltig partitionstabell.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något val för formatering av hårddisken?

 

Har du någon Win95 Boot diskett, alltså inte reparationsdiskett.

Annars kan du tanka hem en ifrån http://www.bootdisk.com/ för Win95.

Du skall troligen ha en för Win95b.

 

Med den kan du starta i DOS läge och titta på hur din hårddisk ser ut.

Genom Fdisk kan du sätta partitioner och göra om dom men det skall du troligen inte behöva göra.

 

Där finns också format för att formatera disken.

Om du vid DOS promten A:>\ skriver format c: så kommer all information på c: att raderas och disken rensas.

 

Jag hittade en artikel hos microsoft som handlar om ditt felmeddelande, det gällde visserligen Windows 2000 men är i alla fall en vägledning till vad felmeddelandet går ut på.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;243025

 

För att se hur många partitioner du har kan du använda Fdisk men det är lite knepigt att förstå sig på som nybörjare.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...