Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DV-film till datorn


Jakobbus

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt en Canon MV750i Mini DV-kamera.

Nu har jag ett problem, jag vet inte hur jag ska få in filmen i datorn.

Jag var på Onoff och frågade och killen där prackade på mig en firewirekabel "som skulle bara vara att stoppa in i de allra flesta datorer"

nu jag har testat i 3 olika och ingen har nån passande ingång...

Vad göra?

MVH Jakob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag var på Onoff och frågade och killen där prackade på mig en firewirekabel "som skulle bara vara att stoppa in i de allra flesta datorer"

nu jag har testat i 3 olika och ingen har nån passande ingång...

 

Jag skulle åka tillbaka med den kabeln och hälsa att det inte passar i min dator. Om du inte fått den så skulle jag viljat ha pengarna tillbaka för kabeln. Undantag för om det inte ingick med kameran, men det verkar ju inte så på din beskrivning.

 

Finns det inte någon videokabel till kameran?

Till min finns det och på mitt grafikkort har jag ingången för att koppla in kamerans videokabel där. Har förstås inte provat och är inte så hej på det området, men kom bara att tänka på det när jag läste ditt inlägg.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej jag fick inte med nån videokabel till datorn...

nån som vet hur man kan lösa det här?

måste jag köpa ett firewirekort?

MVH Jakob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en DV-kamera så måste du nog köpa ett firewirekort, vilket kort som helst duger för det är ju bara kontakten du behöver.

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet om det finns nån extern lösning, tex ett firewirekort som ligger utanför datorn som man kan koppla in i USB:n?

MVH Jakob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog aldrig stött på ett externt firewirekort som man kopplar in via usb, då försvinner ju själva poängen med firewire.

 

Hur som helst om du är orolig för att skruva i datorn så kan jag inte tänka mig någon lättare komponent att lägga till, det är i princip bara att dra ur alla kontakter och sen sätta dit kortet, har du desutom xp så behöver du inte tänka på drivrutiner och dyligt.

 

Vill du läsa på i detalj så kan du kolla in denna suveräna guide:

http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php

 

/p-a

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har usb 2.0 på din dator så borde det duga nästan lika bra som firewire eftersom jag är ganska säker på att din kamera har usb.

 

Har du däremot bara usb 1 så är det enda alternativet att köpa dig ett firewirekort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack p.a.s för ett bra svar!

Jag vet inte ens om jag har plats för nå kort, jag kanske kan ta ett foto och lägga upp det här så kanske du kan kolla...?

 

Apropå Usb2 så sa han ja köpte kameran av i affären att det skulle gå men efter en titt i manualen så går det bara att använda usb:n för att överföra bilderna som lagrats i det medföljande minneskortet på 8mb.

 

Så det är bara att köpa det billigaste firewirekortet som jag hittar??

 

MVH Jakob Buskott

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett nån kamera som skickar DV-film över USB, däremot kan en del skicka en MPEG-variant av DV-filmen över USB men med mycket sämre kvalitet.

 

Men jag har inte sett alla kameror :)

 

[inlägget ändrat 2004-07-12 10:19:32 av lizardKng (pa9876)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske det är så att du inte har FW på din dator, men jag tänkte i alla fall nämna att det finns 2 typer av FW-kontakter - en med 4 "stift" och en med 6. Den med 6 stift kan ge t ex en extern hårddisk strömförsörjning, i övrigt är det samma sladd. Det finns FW-sladdar med 4 "stift" i ena ändan och 6 i den andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att du har rätt. Jag har själv en mini-dv kamera och innan jag köpte firewirekort så testade jag att skicka med usb 1 och det gick faktiskt, men med väldigt dåligt resultat. Kollade då inte vad det blev för format på filmen.

 

Jag tänkte bara rent hastighetsmässigt när jag föreslog usb 2 att prestandan borde vara likvärdig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastighetsmässigt borde ju USB2 och FW funka lika bra, 3.&MB/s är ju inte så fasansfullt mycket ändå.

 

Den jag har kodar i alla fall om DV-video till MPEG1 om det ska gå genom USB. Enligt manualen i alla fall, har aldrig testat.

[inlägget ändrat 2004-07-12 11:01:22 av lizardKng (pa9876)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är bara att köpa det billigaste firewirekortet som jag hittar??

Ja precis, det är ju inga märkvärdiga grejer så det billigaste duger bra.

 

Fast du måste ha en ledig PCI plats i din dator för att kunna sätta dit kortet, PCI slottarna hittar du längst ner till vänster på moderkortet, det brukar vara runt fem stycken, så om du öppnar datorn så ser du om någon av dessa är tomma (vilket är troligt) och är det så är det bara att sätta fast firewirekortet i någon av dessa, först måste du naturligtvis bända bort metall biten som sitter på chassit.

 

Kom precis att tänka på att om din dator är väldigt gammal så vet jag inte huruvida moderkortet kan hantera firewire eller inte, jag har ingen aning om sådana saker.

 

En annan sak som du bör vara bered på är att videoredigering kan kräva ganska mycket av din dator så du kanske måste uppgradera både hårddisk och minne, fast det beror ju förstås på vad du har nu.

 

Hoppas du blivit lite klokare.

 

/p-a

 

[inlägget ändrat 2004-07-12 21:51:48 av p.a.s]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak som du bör vara bered på är att videoredigering kan kräva ganska mycket av din dator så du kanske måste uppgradera både hårddisk och minne, fast det beror ju förstås på vad du har nu.

 

Som det lilla faktum att varje timme DV-video tar typ 13GB i anspråk :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Som alltid när man försöker konvertera mellan olika interface kanske man ska se till att kunna testa att det verkligen funkar först. Genom FW kan man ju normalt också styra kameran.

 

(tänker på de USB<->serieport som finns som inte alls klarar av allt de borde klara av)

 

Jag såg inget pris, såg du det?

 

[inlägget ändrat 2004-07-24 00:14:21 av lizardKng (pa9876)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asch då.

 

Borde vara billigare att skaffa ett "riktigt" FW-kort då?

 

Men det är ju bra att veta att möjligheten finns!

 

[inlägget ändrat 2004-07-24 00:36:46 av lizardKng (pa9876)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...